Jag har fotograferat mängder av artistframträdanden de senaste 10-15 åren i alltifrån svenska småstadsklubbar och ungdomshus till Globen, Hultsfred och andra festivaler, Wembley Arena i London osv och vill nog hävda att lagen må vara en sak men att de faktiska spelreglerna för artistfotografering skiljer sig stort. De allra flesta artister/band är tack och lov glada att folk vill fotografera deras framträdanden, vare sig det är av eget intresse eller för att ge artisten/bandet publicitet. Oftast är det inga som helst problem oavsett vilket men det skadar inte att presentera sig och höra om det är ok om man är osäker liksom förutsatt att rimliga chanser till detta ges. Om det är en liten spelning görs detta med arrangör/klubbägare/insläppsvakt och/eller med artisten/bandet i förväg eller på plats beroende på omständigheterna. Vid större arrangemang med inträde görs det i princip alltid i förväg, i första hand med arrangören som i sin tur kan hänvisa till en representant för artisten, ofta en pressansvarig på artistens skivbolag/management. I undantagsfall är det uppenbart mindre okej för artisten att pressen är där och "besvärar" dem. På festivaler kan det exempelvis förekomma att enstaka, oftast större akter har önskemål om att minimera antalet fotografer eller förbjuda fotografering helt, även för de som sedan tidigare har tillstånd från arrangören. Detta meddelas ofta med klassiska svepskäl om säkerhet och liknande. Jag har även varit med om att artister under framträdandet har spottat på fotografer, försökt hälla vatten på och sparkat på dem eller deras utrustning. Detta lär kallas image, taskig sådan om du frågar mig. Sedan förekommer det också i en del fall att man som fotograf i samband med ackreditering tvingas skriva under avtal om användning av bilderna och att man intygar att bilderna inte kommer att spridas ytterligare. Detta är dock relativt sällsynt.
För att besvara frågan så är det i 9 fall av 10 okej att fotografera en artist vid en festival om man har tillstånd från arrangören men undantag kan förekomma (och då åligger det i princip tidigare tillståndsgivare att upplysa dig om detta). Jag ber om ursäkt för det utsvävande svaret!