Advertisement
ANNONS
Annons

Regler för att plåta konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Godday

Guest
Hej alla!
Om jag har fått fototillstånd från arrangören att fotografera på en festival eller liknande, måste jag då också ha något tillstånd från artisten?

Eller hur fungerar egentligen detta? Kan någon räta ut frågetecknen?

Jag är så grön på detta, men jag vill nischa mig in på just den fotogenren.
 
Tjenna!

Mig veterligen och enligt svensk lag så behöver du inte artistens godkännande för att ta bilder på denna. Det som sätter gränser är platsen du befinner dig på, och vad den som äger denna mark säger om att du får plåta. I detta faller har ju arrangören gett dig tillstånd. Alltså är det bara att sikta och trycka. (läs= det skadar ju aldrig att fråga). Att sedan publicera är en annan femma. Skicka annars ett mail till Mikael Pertman om detta... han är ett fem-ess på sånt här... tror tom han har skrivit någon artikel om detta, läs den!
 
Vissa artister har vissa regler på festivaler
.
Allt skiljer från festival till festival och även mellan artisterna.


Så kolla med arrangören eller vakterna innan
 
På slutna konserter med inträde pratar man med arrangören som i sin tur har koll på artistens önskemål.

På öppna gratiskonserter som Malmöfestivalen kan ingen hindra dig från att fotografera. Vill inte artisten inte bli plåtad får denne låta bli att uppträda. Allt du kan se från offentlig plats är fritt att plåta är grundregeln.

På Hultsfredsfestivalen var det fri fotografering, men en av artisterna tillät inte fotografering och då gick vakterna runt och sa till folk.
 
Det där låter som crap i mina öron. (Artisten vill inte). Artisten kan Önska, men han har ingen juridisk rätt på sin sida att inte bli avbildad. Såvida man inte är ett skyddsobjekt i stil med Michael Jackson, inget vet försvarshemligheten bakom hans hud (bad taste). Nåja, om arrangörerna av hultsfred gör artisten till lags och förbjuder fotografering under en artists konsert, så får man inte inte plåta, men det har ingenting med artisten i sig att göra, det är arrangören som har det slutgiltiga ordet i om det är tillåtet eller inte, eftersom man befinner sig på "deras mark" och om det inte passar, så får man lämna.
 
Tillägg - Om du vill vara riktigt sneaky, så montera ett hubble teleskop i stil med ett 1500mm objektiv, och klätta upp i ett träd utanför festivalområdet, så kan ju artisten och arrangörerna säga vad dem nu tycker och känner för.
 
Yoohan skrev:
Tillägg - Om du vill vara riktigt sneaky, så montera ett hubble teleskop i stil med ett 1500mm objektiv, och klätta upp i ett träd utanför festivalområdet, så kan ju artisten och arrangörerna säga vad dem nu tycker och känner för.

Om ljuset räcker till för 5,6 är ett 1200/5,6 till Canon lagom... :)
 
okej, men om det inte nämns någonstans om att fotografering är förbjuden och att jag kommer dit och plåtar en artist. Vad händer då? Kan arrangören säga något i efterhand, eller kan artisten komma i efterhand och säga något?

Gäller samma sak om jag tar en bild i en park där några t.ex spelar vollyboll. Eller måste jag ha tillstånd från dem som hamnar på bilden?

/Grönis
 
Du får i princip fota vem som helst så länge du inte står på ett område där fotografering inte är tillåten. En person kan inte avsäga sig fotografering. Kunde man det skulle paparazzi vara olagligt.

Du kan också publicera bilderna så länge det inte sker i reklamsammanhang, på internet eller på ett sätt som är kränkande. I de tre fallen gäller andra lagar. PUL bland annat. Du måste då ha tillstånd.

Sen finns det ju etiska dilemman men det borde ju inte vara några problem på en konsert.
 
Godday skrev:
okej, men om det inte nämns någonstans om att fotografering är förbjuden och att jag kommer dit och plåtar en artist. Vad händer då? Kan arrangören säga något i efterhand, eller kan artisten komma i efterhand och säga något?

Gäller samma sak om jag tar en bild i en park där några t.ex spelar vollyboll. Eller måste jag ha tillstånd från dem som hamnar på bilden?

/Grönis

Är du ute i det fria på offentlig plats kan ingen hindra dig från att fotografera.

Är du på en inhägnad konsert där du betalt inträde måste du sluta fotografera när du blir tillsagd. Oftast står det dock redan på biljetten. Men man kan kan ju få tillstånd.
 
Är det inte kränkande så är det bara att slänga ut på nätet hur mycket som helst. PUL hit och PUL dit. Det verkar exceptionellt tandlöst det påfundet.
 
Jag har fotograferat mängder av artistframträdanden de senaste 10-15 åren i alltifrån svenska småstadsklubbar och ungdomshus till Globen, Hultsfred och andra festivaler, Wembley Arena i London osv och vill nog hävda att lagen må vara en sak men att de faktiska spelreglerna för artistfotografering skiljer sig stort. De allra flesta artister/band är tack och lov glada att folk vill fotografera deras framträdanden, vare sig det är av eget intresse eller för att ge artisten/bandet publicitet. Oftast är det inga som helst problem oavsett vilket men det skadar inte att presentera sig och höra om det är ok om man är osäker liksom förutsatt att rimliga chanser till detta ges. Om det är en liten spelning görs detta med arrangör/klubbägare/insläppsvakt och/eller med artisten/bandet i förväg eller på plats beroende på omständigheterna. Vid större arrangemang med inträde görs det i princip alltid i förväg, i första hand med arrangören som i sin tur kan hänvisa till en representant för artisten, ofta en pressansvarig på artistens skivbolag/management. I undantagsfall är det uppenbart mindre okej för artisten att pressen är där och "besvärar" dem. På festivaler kan det exempelvis förekomma att enstaka, oftast större akter har önskemål om att minimera antalet fotografer eller förbjuda fotografering helt, även för de som sedan tidigare har tillstånd från arrangören. Detta meddelas ofta med klassiska svepskäl om säkerhet och liknande. Jag har även varit med om att artister under framträdandet har spottat på fotografer, försökt hälla vatten på och sparkat på dem eller deras utrustning. Detta lär kallas image, taskig sådan om du frågar mig. Sedan förekommer det också i en del fall att man som fotograf i samband med ackreditering tvingas skriva under avtal om användning av bilderna och att man intygar att bilderna inte kommer att spridas ytterligare. Detta är dock relativt sällsynt.

För att besvara frågan så är det i 9 fall av 10 okej att fotografera en artist vid en festival om man har tillstånd från arrangören men undantag kan förekomma (och då åligger det i princip tidigare tillståndsgivare att upplysa dig om detta). Jag ber om ursäkt för det utsvävande svaret!
 
Senast ändrad:
Johan Andersson:
Sedan förekommer det också i en del fall att man som fotograf i samband med ackreditering tvingas skriva under avtal om användning av bilderna och att man intygar att bilderna inte kommer att spridas ytterligare.
Hur menar du här? Som pressfotograf kan man ju inte skriva under något som stoppar publicering av bilder, i så fall är det ju inte någon idé att ens fotografera?
 
Joel Marklund skrev:
Hur menar du här? Som pressfotograf kan man ju inte skriva under något som stoppar publicering av bilder, i så fall är det ju inte någon idé att ens fotografera?
Sådant har hänt ibland. Tidningarna skriver på avtal att bilderna bara skall publiceras i fredagens nöjesbilaga eller så.

Jag minns en konsert med George Michael (när han var stor) då alla tidningar kom överens om att inte fota eller skriva om konserten i protest mot sådana regler.
Sedan backade en tidning och de andra följde efter...
Tror inte det är så vanligt numera att dagspress går med på sådana avtal (?)
 
mipert skrev:
Sådant har hänt ibland. Tidningarna skriver på avtal att bilderna bara skall publiceras i fredagens nöjesbilaga eller så.
Aha, har hört om sådant. Har dock aldrig hänt mig, enbart avtal om att bilder eller information inte får publiceras förrän efter ett visst datum (som i sig också är ogillat, men inte stöter på så mycket motstånd).
 
Jag tycker ni blandar ihop FÅR med BÖR. Svaren till frågeställaren blir luddiga. Man FÅR fotografera allt och alla såvida inget annat anges eller sägs. Skyddsobjekt är för det mesta märkta med en skylt. Jag kan skicka in ett bildexempel på en sådan i veckan om någon undrar hur en sådan ser ut.

Dock så kan ingen någonsin stoppa dig från att ta en bild, och ingen kan ta din bild/film/utrusnting ifrån dig för att du tagit en bild där de i efterhand sagt att du inte får det.

Lagen och Moralen säger vitt skillda saker, och jag tycker vi ska hålla isär dem begreppen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.