Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag förstår tyvärr inte vad du vill säga med detta inlägg?
Ja det var nog svårt att förstå. Jag menar två saker: Man ska inte vara feg om man vill få något hänt, men det är OK att inte våga. Anonymitet försvagar argument, men om man har andra medel, kanske våld, att få sin vilja igenom kan det fungera ändå.

Om 40 år är människor så rädda för varandra att ingen vågar tala med främlingar. Statens kontrollmaskin förbättras och företag har samma medel och orsaker att kontrollera vad vi gör. Företagen försöker också vinna pengar på oss och vill veta mycket om oss för att stänga av våra alternativ när vi ska köpa något.
Rika människor kommer att köpa falska identiteter för att kunna vara anonyma.

Visst blir det jobbigt? Vad ska vi göra? Jag vet inte men jag vill inte vara anonym, då vet ingen i framtiden vem det var som gjorde den här profetian.
 
ryssen skrev:
Ja det var nog svårt att förstå. Jag menar två saker: Man ska inte vara feg om man vill få något hänt, men det är OK att inte våga. Anonymitet försvagar argument, men om man har andra medel, kanske våld, att få sin vilja igenom kan det fungera ändå.

Om 40 år är människor så rädda för varandra att ingen vågar tala med främlingar. Statens kontrollmaskin förbättras och företag har samma medel och orsaker att kontrollera vad vi gör. Företagen försöker också vinna pengar på oss och vill veta mycket om oss för att stänga av våra alternativ när vi ska köpa något.
Rika människor kommer att köpa falska identiteter för att kunna vara anonyma.

Visst blir det jobbigt? Vad ska vi göra? Jag vet inte men jag vill inte vara anonym, då vet ingen i framtiden vem det var som gjorde den här profetian.
Jag tycker nog att du drar det onödigt långt. Framstår jag som feg? Jag hoppas inte det.
Jag kan förstå att mitt sätt att argumentera är lite diffust, för jag är inte riktigt säker på vad jag ska tycka själv i den här frågan.
Men jag tycker absolut inte att man kan jämställa "internetsäkerhet", som jag i grund och botten vill kalla detta, med att inte våga säga sin mening öga mot öga. Det är där det är viktigast, och vad gäller det är jag allt annat än feg, jag lovar;-)

Hur som helst tycker jag att såna här trådar är jävligt givande. Även om jag försöker hålla på min ståndpunkt så tar jag självklart in och beaktar vad alla andra tycker.
Jag inser också att det kan tyckas fånigt att förespråka anonymitet på Fotosidan, och det vet jag inte om jag gör egentligen heller.
Det framgår kanske inte så bra, men jag försöker bara argumentera för, och belysa, det faktum att det knappast bör vara självklart att man delar med sig av sin identitet i såna här sammanhang på nätet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.