Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
benjo skrev:
Varför räcker det inte att fotosidan känner till mitt namn? Varför måste det publiceras?

varför måste namnet synas när jag vill ha åsikter om mina bilder?

om jag skulle bete mig oseriöst är det ju bara för fotosidan att stänga av mig.

är debatten om maskerade demonstranter bekant?

Ja maskering är väl förbjudet numera eller är det bara på förslag? Förslaget kom väl fram i samband med Göteborgskravallerna där många inte ville visa vilka de var när de demolerade hela centrum. Att inte kunna maskera sig bör väl innebära mindre risk för ligistbeteende, det är väl avsikten, inte att registrera folk. Det är väl därför som anonymitét inte heller har blivit fotosidans modell, att slippa oseriösa inlägg och kränkande kommentarer. Visst kan man bli avstängd men jag slipper ju skammen inför andra om jag beter mig illa vid anonymitét.
 
JanOlofHärnström skrev:
På photonet är det vanligt med anonymitet och konstiga namn. Det bidrar bl.a till fusk och flera idenititer från samma användare.

Administratörerna stryker godtyckligt och censurerar ganska kraftigt.


Jag kan leva med att vissa medlemmar ogillar mig och mina bilder. Några misskrediterar mig och straffar mig i ratingssystemet.


Jag har dock svårt för censur och toppstyrning.

Det är bättre med ett öppet system.


tack för tipset om photo.net. Ser ut som det handlar mer om bilder där istället för vem som sagt vad eller tagit vilken bild eller vem som har störst kamera.
Provar den istället. Finns det fler bra sajter som handlar mer om bilder än om personer och prylar?
 
JanOlofHärnström skrev:
På photonet är det vanligt med anonymitet och konstiga namn. Det bidrar bl.a till fusk och flera idenititer från samma användare.

Administratörerna stryker godtyckligt och censurerar ganska kraftigt.


Jag kan leva med att vissa medlemmar ogillar mig och mina bilder. Några misskrediterar mig och straffar mig i ratingssystemet.


Jag har dock svårt för censur och toppstyrning.

Det är bättre med ett öppet system.

hur menar du med fusk?
kan man fuska med åsikter?
eller är det en tävling?
 
benjo skrev:
tack för tipset om photo.net. Ser ut som det handlar mer om bilder där istället för vem som sagt vad eller tagit vilken bild eller vem som har störst kamera.
Provar den istället. Finns det fler bra sajter som handlar mer om bilder än om personer och prylar?

Det handlar faktiskt även om bilder här på fotosidan. Letar man i forumen så hittar man många trådar och det finns ju även en bildpooler med speciella inriktningar. Att det är så teknikfixerat i forumen här beror väl på att många är mer eller mindre nybörjare och att de ännu inte kommit på hur deras utrustning fungerar och att de inte har grundläggande kunskaper i fotografi (det där med bländare och tid, skärpedjup etc.)
 
Tycker det är lite lustigt att en av de som argumenterar för att man inte skall ha anonymitet inte skriver ut sitt efternamn.

Nåväl, det kan säkert finnas anledningar, men jag håller med att det bör finnas särskilda skäl för det i de fall anonymitet skall tillåtas på en sådan här site.

/Richard (som varit med tillräckligt länge på FS för att veta vad ett visst E står för ändå)
 
Galaxens President skrev:
Tycker det är lite lustigt att en av de som argumenterar för att man inte skall ha anonymitet inte skriver ut sitt efternamn.
Jag ångrar att jag kastade mig i denna tråden. Glömde t.o.m min egen anonymitet en stund..
Jag har fått godkänt att inte använda mitt efternamn, admin vet varför och de vet mycket säkert vad mitt namn är också. Det finns en mycket god orsak.

Det är inte för skojs skull utan sanningen är att jag verkligen inte skulle önska annat än stå under mina bilder med fullt namn. Att jag inte önskar annat än att kunna ha ett riktigt telefonnummer på min hemsida och eniro mm, att jag vill vara jag. Tyvärr är det inte riktigt aktuellt att ta tillbaks efternamnet på stört, men någon gång ska jag ha ett fullt namn under mina bilder igen. Det är ett löfte.
 
Lustigt var kanske ett dumt ordval.

Hur som haver, finns det en god anledning till önskad anonymitet så verkar det gå att lösa så man ändå kan vara en del av fotosidan. Ingen stängs ute.

Men anonymitet annars? Nej. Det blir tillräkligt hätskt ändå ibland :).
 
Jag deltar i en del andra forum, och där har användarna påhittade pellejöns-namn.
Det är riktigt låg nivå på diskussionerna ibland, många olika nick på samma användare, pajkastning och skitsnack.
Jag använder däremot mitt riktiga namn, och det ger mina inlägg större dignitet, särskilt om jag öppet kritiserar om jag tycker det är nödvändigt.
Det är endast på fotosidan som det är lite klass, heja Fotosidan!
 
benjo skrev:
Jag skulle kunna visa vilka bilder jag vill utan att cencurera mig. Jag skulle kunna vara ärlig utan att riskera repressalier i andra sammanhang.

Ja men Bengt... det är ju _detta_ som är grejen.. att du ska stå för dina bilder och åsikter! kan du inte det så är det inte värt att printas vare sig det är psedonymt eller riktiga namnet!

Kan du inte stå för att lägga ut en extrem närbild på ett kön eller skriva kuk i alla forum med riktiga namnet så ska du inte göra det med fake namn heller ! Näe jag tycker detta är en självklarhet att man använder riktiga namn!
 
lottae skrev:
Jag ångrar att jag kastade mig i denna tråden. Glömde t.o.m min egen anonymitet en stund..
Jag har fått godkänt att inte använda mitt efternamn, admin vet varför och de vet mycket säkert vad mitt namn är också. Det finns en mycket god orsak.

Det är inte för skojs skull utan sanningen är att jag verkligen inte skulle önska annat än stå under mina bilder med fullt namn. Att jag inte önskar annat än att kunna ha ett riktigt telefonnummer på min hemsida och eniro mm, att jag vill vara jag. Tyvärr är det inte riktigt aktuellt att ta tillbaks efternamnet på stört, men någon gång ska jag ha ett fullt namn under mina bilder igen. Det är ett löfte.

Du skulle inte kunna (främst för att stilla min nyfikenhet) förklara lite mer i detalj vad dessa anledningar är till att du inte vill visa ditt efternamn?

I övrigt tycker jag som Abrahamsson, lite "lustigt" att argumentera mot anonymitet när man själv är anonym.

Och jag ser ingen egentlig anledning till att man ska dölja sitt namn från resten av medlemmarna,
förutom vid tillfällen då man är känd på något vis och det finns folk som snokar om en på ett otrevligt sätt.
Att Bengt skulle behöva censurera sina bilder bara för att han skriver in sitt namn verkar också "lustigt". Om man inte kan stå för sina bilder så bör man inte publicera dem någonstans, eller visa till människor man inte känner.
Som Kalle B. säger, det är en självklarhet att man använder sitt riktiga namn och står för sina bilder 100%igt.

/Henri
 
jag menade inte att det var det du skulle göra, sorry. Jag ville bara poängtera att det msåte finnas en anledning till din starka vilja till att vilja vara anonym, vad det än nu må vara. Men kan man inte stå för det man skriver eller lägger ut så är det troligtvis inget att visa heller..

sorry för att jag fick föregående inlägg att se ut som om det var just dom sakerna du tänkte göra, inte det som var meningen, snarare en hårddraget exempel.
 
eatfrog skrev:
Du skulle inte kunna (främst för att stilla min nyfikenhet) förklara lite mer i detalj vad dessa anledningar är till att du inte vill visa ditt efternamn?
Jag ser ingen anledning att gå in djupt på det i ett forum med drygt 60.000 medlemmar, så det enda jag säger är att "saken" är polisanmäld ("saken" har funnits med flera olika fejkade profiler på fotosidan också.)
Hoppas det räcker. Jag vill inte ha frågan igen här och tänker inte svara mer. Ok?
 
Lotta är ju ingalunda särskilt anonym på FS. Att skydda sig på detta sätt är fullständigt legitimt.

För min del är det ointressant vad hennes riktiga namn är.


Fotosidan är överlägsen photonet på många sätt.

Det finns en helt annan öppenhet. Regler, pooler och betygssystem är flera klasser bättre än på PN.

Det vimlar av anonyma påhopp och manipuleringar i de s.k. topplistorna på PN.

Jag gillar mångfalden, medlemmar från jordens alla hörn och det stora utbudet på photonet. Där slutar fördelarna med PN. Redaktionen på FS och deras medhjälpare i forum och pooler gör ett mycket bra jobb.

Anonymitet, nej tack för min del.

Det räcker gott med att tävlingar o.dyl sker anonymt.
 
Desutom skulle inte copyright texten under bilderna inte fungera. t.ex: Om jag laddar ner, och använder en bild som det står "(c)blomman" under, så kan ju ägaren till bilden endast komma år mig om han har intyg att hans ip har registrerat namnet "blomman" på fotosidan.se och att han äger bilden... nä... namn för alla!!
(desutom har jag träffat flera vänner och bekanta,just för att jag känner igän deras namn!)
Plus att vi kan skippa hela saken med anonser och dylikt, om vi skippar namnen.
 
Jag förstår helt Bengts kritk.

Det handlar inte bara om hur man framstår på detta forum, utan om internetsäkerhet i allmänhet. Att skylta med sina åsikter (och bilder i det här fallet) på nätet kan vara tveksamt, då man inte på något sätt kan begränsa vem som tar del av informationen.

Om vi ser till mig själv, så har jag ett efternamn som endast 8 personer i världen har. Alltså är det ingen konst att ta reda precis vem jag är, var jag bor, och så vidare, om man nu skulle vilja det. Och jag kanske inte VILL att alla ska kunna det!

Det handlar inte om att jag inte kan stå för vad jag säger. Men jag har rätt "starka åsikter" i många frågor, och på ett forum på nätet vet man aldrig vem som läser, och hur den personen tolkar det man säger. Därför är det enligt mig en självklarhet att kunna vara anonym inför den allmänne läsaren/forumskribenten.

En annan aspekt är att mina eventuella bilder ska kunna vara till nöje för andra utan att de vet vem jag är. Jag vill också kunna framföra mina åsikter som anonym person. Det är en av de stora fördelarna med internet.
Nu är inte Fotosidan ett debattforum, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, som grundidé sett...
 
Senast ändrad:
Vill man framföra sina åsikter anonymt finns det otaliga forum på internet. Fotosidan är ju primärt till för foto, inte allsköns debatt.

Dessutom tror jag att faran är överdriven. Bland 50.000 medlemmar lär alla möjliga åsikter finnas representerade. Det är bara att kolla t.ex. fritt forum för både starka och kontroversiella åsikter i alla möjliga riktningar.

//J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.