Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrera batteri i 7D??

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske borde ha fler batterier?

Du har väldigt mycket synpunkter på hur andra borde göra. Varför det? :)

Den här funktionen är alldeles ypperlig för att kunna använda batterier optimalt. Givetvis kan man ju köpa 200 batterier istället. Jag tror du inser det orimliga i det.

Vill man lägga batterierna i samma fack i väskan kan man, som sagt, använda det kluriga lilla locket som följer med varje batteri. Då ser man omedelbart vilket som är fulladdat och vilket som inte är det.

Kan någon varför man inte bara kan sätta i ett batteri i kameran, kameran mäter spänningen och visar på displayen hur mkt som är kvar. Som på annan batteridriven elektronisk utrustning (laptop, mobil...)

Är det något speciellt med batteritypen som gör att kameran inte kan mäta utan måste försöka hålla reda på hur mkt som gått åt istället?

(Och så undrar jag hur min canonkompis gör som har 7 batterier)

Jag har två batterier. Jag kollar statusen innan jag går iväg på nåt evenemang. Igår hade jag 30% kvar. Skulle iväg hela dagen på utflykt så jag bytte batteri. Hade jag bara åkt iväg på en kortare tur hade jag låtit den stanna kvar.
Två batterier har jag alltid med mig på betalda uppdrag ifall att.

Du har väldigt mycket synpunkter på hur andra borde göra. Varför det? :)

Den här funktionen är alldeles ypperlig för att kunna använda batterier optimalt. Givetvis kan man ju köpa 200 batterier istället. Jag tror du inser det orimliga i det.

Märkliga uppdrag du har om de kräver 200 batterier :)
Jag har som sagt svårt att se storheten i funktionen, speciellt om man har två hus. Då blir den ju helt meningslös. Fippla i menyerna på kameran och sedan matcha mot batterier i väskan känns inte speciellt snabbt

Hur gör ni (som använder batterifunktionen) med minneskort. Behöver ni mjukvarustöd i kameran för att hålla isär tomma resp. fulla kort?
Sitter ni i desperation och skiftar kort i kameran till ni hittar ett tomt? ;-)

Fast alla kör ju sitt arbetssätt och funkar det så....

Jag har två batterier. Jag kollar statusen innan jag går iväg på nåt evenemang. Igår hade jag 30% kvar. Skulle iväg hela dagen på utflykt så jag bytte batteri. Hade jag bara åkt iväg på en kortare tur hade jag låtit den stanna kvar.
Två batterier har jag alltid med mig på betalda uppdrag ifall att.

Ja fast då kollade du väl statusen på batteriet som satt i kameran, inte det andra?

Nej, det har jag inte. Var och en gör som det finner bäst. Däremot undrar jag ibland varför folk gör på ett visst sätt, eftersom jag tror att jag kan lära mig något av den förklaringen.

"Du kanske borde ha fler batterier?"

Vad lär du dig av att kommentera så? :)

Kan någon varför man inte bara kan sätta i ett batteri i kameran, kameran mäter spänningen och visar på displayen hur mkt som är kvar. Som på annan batteridriven elektronisk utrustning (laptop, mobil...)

Är det något speciellt med batteritypen som gör att kameran inte kan mäta utan måste försöka hålla reda på hur mkt som gått åt istället?

(Och så undrar jag hur min canonkompis gör som har 7 batterier)

Det kan du definitivt göra, men om du har flera batterier går det snabbare att titta direkt i kameran hur mycket laddning respektive batteri har. Jag kan garantera dig att den vägen är betydligt snabbare än att ta i och ur ett antal batterier för att hitta rätt.

"Du kanske borde ha fler batterier?"

Vad lär du dig av att kommentera så? :)
Det var ett förslag som byggde på den förklaring jag just fått (nämligen att vederbörande ibland tvingas återanvända batterier som han tagit ut ur kameran för att de hade för låg kapacitet).

Märkliga uppdrag du har om de kräver 200 batterier :)
Jag har som sagt svårt att se storheten i funktionen, speciellt om man har två hus. Då blir den ju helt meningslös. Fippla i menyerna på kameran och sedan matcha mot batterier i väskan känns inte speciellt snabbt

Hur gör ni (som använder batterifunktionen) med minneskort. Behöver ni mjukvarustöd i kameran för att hålla isär tomma resp. fulla kort?
Sitter ni i desperation och skiftar kort i kameran till ni hittar ett tomt? ;-)

Fast alla kör ju sitt arbetssätt och funkar det så....

Min kommentar rörde ett inlägg som menade att man skulle köpa fler batterier istället för att använda den funktion som finns i Canon 7D.

Givetvis blir den här funktionen inte användbar om samma batterier används i flera hus. Den är dock inte skapad för det scenariot.

Det skulle inte göra mig något om en kamera kunde hålla koll på minneskort också. Hur ser det exempelvis ut i din dator? Måste du gå in på respektive hårddisk för att se hur mycket utrymme det finns på den, eller får du en översikt i ditt operativsystem?

Det är ingen slump att man skapar verktyg/funktioner som tar bort manuellt arbete. Vissa har inget behov av vissa verktyg/funktioner. Frågan är bara varför dessa personer måste raljera över dem som har det?

Jag menar, autofokus? Varför ska man ha det när man kan ställa fokus manuellt? ;-)

Det var ett förslag som byggde på den förklaring jag just fått (nämligen att vederbörande ibland tvingas återanvända batterier som han tagit ut ur kameran för att de hade för låg kapacitet).

Då tror jag du missuppfattade den personen. Han skrev väl rätt tydligt varför han tog ur ett batteri innan det laddat ur?

Då tror jag du missuppfattade den personen. Han skrev väl rätt tydligt varför han tog ur ett batteri innan det laddat ur?
Nja, jag tror inte att jag missuppfattade. Kristoffer säger ju själv att han, precis som jag skrev, tar ur batterierna ur kameran för att de har för låg kapacitet. Hans egna ord är att han "byter batteri innan det är helt slut, vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota".

Han skrev också att han ibland tvingas sätta i dessa batterier i kameran igen -- och då alltså riskerar att kameran dör just när han håller på att fota, vilket han alltså vill undvika. Då är det väl inte ett orimligt förslag att ett extra batteri skulle kunna lösa hans problem?

I går skulle jag iväg lite snabbt och plåta starten av ett offshore-race. Jag var sen och skulle bara ta några bilder så jag tänkte att jag tar det mest laddade batteriet med mig och sätter det minst laddade på laddning till eftermiddagen. Visst, jag hade förmodligen hunnit även om jag hade plockat i batterierna i kameran, ett och ett, för att kolla. Men det var enklare att kolla "batteri-info" och ta rätt batteri med en gång. Jag säger inte att registrera batteri är en livsviktig funktion, men för mig som bara har ett hus, mindre än sex batterier, inte laddar ut till 0, och inte alltid har alla batterier som inte används fulladdade, då är det ibland använbart.

Min kommentar rörde ett inlägg som menade att man skulle köpa fler batterier istället för att använda den funktion som finns i Canon 7D.

Givetvis blir den här funktionen inte användbar om samma batterier används i flera hus. Den är dock inte skapad för det scenariot.

Det skulle inte göra mig något om en kamera kunde hålla koll på minneskort också. Hur ser det exempelvis ut i din dator? Måste du gå in på respektive hårddisk för att se hur mycket utrymme det finns på den, eller får du en översikt i ditt operativsystem?

Det är ingen slump att man skapar verktyg/funktioner som tar bort manuellt arbete. Vissa har inget behov av vissa verktyg/funktioner. Frågan är bara varför dessa personer måste raljera över dem som har det?

Jag menar, autofokus? Varför ska man ha det när man kan ställa fokus manuellt? ;-)

Jag hade inte för avsikt att raljera men inser att det blev så ändå. Konstigt hur man rycks med ibland.

Har inte något emot hjälpmedel heller, eller att det finns funktioner som jag själv inte använder.

Funktionen är praktisk och flera i tråden har uppenbarligen nytta av den och det är valfritt om man vill använda den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja, jag tror inte att jag missuppfattade. Kristoffer säger ju själv att han, precis som jag skrev, tar ur batterierna ur kameran för att de har för låg kapacitet. Hans egna ord är att han "byter batteri innan det är helt slut, vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota".

Han skrev också att han ibland tvingas sätta i dessa batterier i kameran igen -- och då alltså riskerar att kameran dör just när han håller på att fota, vilket han alltså vill undvika. Då är det väl inte ett orimligt förslag att ett extra batteri skulle kunna lösa hans problem?

Jag tycker du konstruerar ett resonemang byggt på en lika konstruerad verklighet.

Det kan väl inte vara svårt att förstå Kristoffers exempel, där han - som du ber om - berättar varför den här funktionen kan vara bra att ha?

Givetvis vore drömmen att kunna ta med sig så många batterier att man aldrig någonsin hamnar i ett läge där man behöver fundera. Som du vet blir det inte särskilt realistiskt.

Är man ute på uppdrag där man inte kan ladda batterier, och där man har batterier som tillsammans täcker behovet, är det oerhört bra att kunna "rycka" ett batteri som är mer eller mindre urladdat och stoppa i ett fulladdat. Varför? Jo, man vill inte riskera att kameran "dör" mitt i ett arbete.

Och, visst, man skulle kunna ha med sig så många batterier att man aldrig behöver bekymra sig. Alla har dock inte råd/möjlighet till det. Dessutom kan det bli opraktiskt.

Men behoven är olika. Många anser funktionen vara otroligt praktisk. Andra ser den som helt onödig. Mer än så behöver man egentligen inte säga, tycker jag. Var och en väljer vad man vill använda när man fotar.

Så här fungerar det rent praktiskt för Canon-kameror, för den som undrar.

För registrerade batterier visar kameran:
Serienummer - Laddningsprocent - Datum. (För batteriet som sitter i kameran visas även uppladdningsprestanda).

Serienumret (tex "8d7e3961") står inte på batteriet, utan man får klistra på en tejpbit och skriva numret.

Man måste förstås själv hålla reda på vilka batterier som är nyladdade, så VISS ORDNING I KAMERAVÄSKAN behövs ändå...
:)

Jag tycker du konstruerar ett resonemang byggt på en lika konstruerad verklighet.

Det kan väl inte vara svårt att förstå Kristoffers exempel, där han - som du ber om - berättar varför den här funktionen kan vara bra att ha?

Givetvis vore drömmen att kunna ta med sig så många batterier att man aldrig någonsin hamnar i ett läge där man behöver fundera. Som du vet blir det inte särskilt realistiskt.

Är man ute på uppdrag där man inte kan ladda batterier, och där man har batterier som tillsammans täcker behovet, är det oerhört bra att kunna "rycka" ett batteri som är mer eller mindre urladdat och stoppa i ett fulladdat. Varför? Jo, man vill inte riskera att kameran "dör" mitt i ett arbete.

Och, visst, man skulle kunna ha med sig så många batterier att man aldrig behöver bekymra sig. Alla har dock inte råd/möjlighet till det. Dessutom kan det bli opraktiskt.

Men behoven är olika. Många anser funktionen vara otroligt praktisk. Andra ser den som helt onödig. Mer än så behöver man egentligen inte säga, tycker jag. Var och en väljer vad man vill använda när man fotar.

Alltså hur många exponeringar får man ur ett 7D batteri?
Börjar ju undra lite då det talas om 200 batterier ;-)

Är det realistiskt att man behöver mer än 4 batterier mellan laddningsmöjligheterna?

ANNONS