Annons

Registrera batteri i 7D??

Produkter
(logga in för att koppla)
Skriver du urladdade resp. ännu icke urladdade stämmer det bättre.

Nu ska jag ut och campa. Där blir det inte mycket tillfälle till laddning av några batterier.
Då laddar jag allihop här hemma, och låter dem cirkulera genom kameran. Sen stämmer mätarna i kameran alldeles utmärkt, när jag tittar på vilka som är laddade och vilka som inte är det.

Har man tillfälle att ladda efter hand spelar den här registreringsfunktionen ingen roll alls.

Har även jag svårt att se den stora fördelen med detta,eller egentligen varför man skulle ha en hög med halvladdade batterier som man byter mellan.
Ett batteri är för mig:
  1. Fullt, kommer att användas
  2. Sitter i kameran och mängden ström syns på kamerans display
  3. "Tomt", behöver laddas.

Kommer man i ett läge då alla batterier är "tomma" så man måste kräma ur de sista korten i respektive batteri, ja då sitter man brunt till och funktionen kanske har marginell betydelse. :)

Har även jag svårt att se den stora fördelen med detta,eller egentligen varför man skulle ha en hög med halvladdade batterier som man byter mellan.
Ett batteri är för mig:

Kommer man i ett läge då alla batterier är "tomma" så man måste kräma ur de sista korten i respektive batteri, ja då sitter man brunt till och funktionen kanske har marginell betydelse. :)

Du har 4 batterier. Du har använt slut 2 av dem och det sitter 1 som är slut i kamera, det ligger 1 urladdat och 2 fulladdade i väskan. Med funktionen ser du direkt vilket som är laddat och vilket som är urladdat. Är detta verkligen sådan raketforskning att förstå? ;)

Skriver du urladdade resp. ännu icke urladdade stämmer det bättre.

Nu ska jag ut och campa. Där blir det inte mycket tillfälle till laddning av några batterier.
Då laddar jag allihop här hemma, och låter dem cirkulera genom kameran. Sen stämmer mätarna i kameran alldeles utmärkt, när jag tittar på vilka som är laddade och vilka som inte är det.

Har man tillfälle att ladda efter hand spelar den här registreringsfunktionen ingen roll alls.

Det är precis vid den här typen av tillfällen funktionen är bra, precis som jag skrivit.

Det jag skrev om laddade och urladdade handlade om när den som blandat ihop laddade och urladdade batterier ska hitta rätt.

Tråden har präglats av två åsikter:

a) De som alltid laddar sina batterier innan de fotar och därmed anser funktionen vara meningslös.

b) De som alltid laddar sina batterier när de ska ut och fota, men som inte har möjlighet att ladda batterierna under resans gång.

Det är med andra ord inte så konstigt att vissa inte förstår nyttan med funktionen. De har helt enkelt inget behov av den.

Ett batteri är för mig:

Och om du har olika fack i din väska där du strukturerat alltid lägger dina batterier så behöver du inte den här funktionen.

Skulle du däremot INTE ha det, eller bara för EN gång glömma vilket batteri som är vilket, ja då är det här ett garanterat mycket snabbare sätt att veta vilket batteri du ska välja.

Tro mig, det här är en väldigt bra funktion om man hamnar i situationer där den behövs. Jag har dock full förståelse för att många aldrig hamnar i det läget, och därmed har svårt att se nyttan med funktionen.

Jag tror dock inte att någon som använder sig av den skulle komma på tanken att säga att detta inte är en oerhört bra funktion.

Du har 4 batterier. Du har använt slut 2 av dem och det sitter 1 som är slut i kamera, det ligger 1 urladdat och 2 fulladdade i väskan. Med funktionen ser du direkt vilket som är laddat och vilket som är urladdat. Är detta verkligen sådan raketforskning att förstå? ;)

Och om du har olika fack i din väska där du strukturerat alltid lägger dina batterier så behöver du inte den här funktionen.

Skulle du däremot INTE ha det, eller bara för EN gång glömma vilket batteri som är vilket, ja då är det här ett garanterat mycket snabbare sätt att veta vilket batteri du ska välja.
Det ser man ju enklare genom att titta på batteriet, iaf om man använder det lilla "locket" så som det är avsett.

Jag kan iofs tänka mig vissa extrema situationer där man väljer att ta ut ett batteri som inte är urladdat och istället sätta i ett fulladdat, men det är inget som händer speciellt ofta.

Det ser man ju enklare genom att titta på batteriet, iaf om man använder det lilla "locket" så som det är avsett.

Jag kan iofs tänka mig vissa extrema situationer där man väljer att ta ut ett batteri som inte är urladdat och istället sätta i ett fulladdat, men det är inget som händer speciellt ofta.

Kamerans funktion visar hur laddat det är, inte bara om det är laddat / oladdat. Om situationen händer ofta eller inte behöver ju inte vi bestämma, det är bra att den finns iaf och nu tror jag ts och övriga förstår nyttan av den.

Ja, har man tid och tillfälle att arbeta lugnt och rationellt fungerar batterilocksprincipen den också. Det bygger dock på att du laddat ur ett batteri, och satt locket så som du vill ha det för att du ska förstå vilken laddning batteriet har.

Allt handlar som jag skrivit tidigare om situation och behov. Var och en hittar sitt sätt att arbeta.

Det jag vet är att funktionen att registrera batterier är oerhört smart för mitt sätt att arbeta, när det kommer till vissa situationer.

För att det ska fungera som avsett måste man också komma ihåg att märka sina batterier tydligt, så att man vet vilket batteri i väskan som kameran rapporterar om.

Det är nog inte en meningslös funktion i vissa situationer. Själv har jag aldrig varit utan möjlighet att ladda batterierna under natten, och äger bara två batterier per kamera, så jag skulle inte ha så jättestor nytta av det.

Ja, har man tid och tillfälle att arbeta lugnt och rationellt fungerar batterilocksprincipen den också. Det bygger dock på att du laddat ur ett batteri, och satt locket så som du vill ha det för att du ska förstå vilken laddning batteriet har.
Tvärtom. Att kolla registrerad batteriladdning i kameran, para den med rätt batteri och dessutom avgöra om informationen är aktuell kräver att man har tid och tillfälle att arbeta lugnt och rationellt. Att sätta på locket på rätt sätt kräver ingen som helst eftertanke och tar bara en tiondels sekund.

Det jag vet är att funktionen att registrera batterier är oerhört smart för mitt sätt att arbeta, när det kommer till vissa situationer.
Kan du ge några konkreta exempel? Kanske kan vi lättare förstå hur du resonerar och eventuellt lära oss något då.

Tvärtom. Att kolla registrerad batteriladdning i kameran, para den med rätt batteri och dessutom avgöra om informationen är aktuell kräver att man har tid och tillfälle att arbeta lugnt och rationellt. Att sätta på locket på rätt sätt kräver ingen som helst eftertanke och tar bara en tiondels sekund.

Kan du ge några konkreta exempel? Kanske kan vi lättare förstå hur du resonerar och eventuellt lära oss något då.

Krävs bara att man märker batterierna med förslagsvis en siffra, sen vet man exakt nivå och slipper gissa om plastbiten betyder 0% kvar eller 15% kvar.

Så den funktionen är bra för fotografer som:

- Förvarar sina laddade och urladdade batterier huller om buller (i en enda röra).

- Plockar ut ett batteri innan det är helt urladdat, och sedan enklare vill kunna hitta det igen ifall man vill suga ur det allra sista ur det batteriet.

Stämmer det? Finns det fler scenarier?

Så den funktionen är bra för fotografer som:

- Förvarar sina laddade och urladdade batterier huller om buller (i en enda röra).

- Plockar ut ett batteri innan det är helt urladdat, och sedan enklare vill kunna hitta det igen ifall man vill suga ur det allra sista ur det batteriet.

Stämmer det? Finns det fler scenarier?

Jag byter batteri innan det är helt slut, vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota. Därför kan det vara intressant att veta hur mycket det finns kvar i respektive batteri.

Jag byter batteri innan det är helt slut, vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota. Därför kan det vara intressant att veta hur mycket det finns kvar i respektive batteri.
Fast om du har tagit ur batteriet för att du "vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota" finns det väl ingen anledning att sätta i det igen innan du har laddat upp det?

Fast om du har tagit ur batteriet för att du "vill inte att kameran dör just när jag håller på att fota" finns det väl ingen anledning att sätta i det igen innan du har laddat upp det?

Det gör det. Jag kan t ex ha 2 batterier med runt 20% kvar när mitt sista batteri börjar ta slut. Om det inte går ladda då kan de återanvändas.

Självklart lägger man batterierna så man vet vilka som är laddade resp. tomma annars kanske man är korkad nog att verkligen behöva denna funktion ;-)
<--- observera smiley

Självklart lägger man batterierna så man vet vilka som är laddade resp. tomma annars kanske man är korkad nog att verkligen behöva denna funktion ;-)
Vill man lägga batterierna i samma fack i väskan kan man, som sagt, använda det kluriga lilla locket som följer med varje batteri. Då ser man omedelbart vilket som är fulladdat och vilket som inte är det.

Du behöver inte tro på mig. Jag vet av egen erfarenhet att batteriregistreringen är betydligt mer säker än att sätta ett batterilock åt rätt håll. Det är möjligt att du är fullständigt rationell i alla situationer, och då behöver du inte funktioner som hjälper dig att tänka. I mitt fall kan det uppstå situationer där jag ska ur med ett batteri i och i med ett annat, och jag ska inte behöva fundera på huruvida jag satte batterilocket åt rätt håll eller inte.

För mig tar det inte lång stund att kolla vilket batteri jag ska byta till. Jag kan göra det mellan två bilder om det är så. Då är jag förberedd.

Som jag skrivit ett par gånger tidigare i tråden: Känner man inte att den här funktionen fyller något behov, ja då är den sannolikt ingenting att bry sig om. Jag - och andra som ser funktionen som väldigt smart - tycker den är väldigt bra att ha.

Jag kan bara hålla med. För mig visar det här verkligen nyttan av funktionen. Att man tar ut ett batteri "i förtid" för att inte riskera att kameran slutar fungera torde inte vara något ovanligt för fotografer.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto