Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Registrera batteri i 7D??
- Trådstartare Robbinb
- Start datum
Alagazam
Avslutat medlemskap
Varför kan jag registrera batteri i 7D ??? och när ska jag göra det? när det är tomt eller fullt, 50% kanske?
Vad är nyttan för det och är det någon här som använder det?
känner den igen flera olika batterier på individnivå?
Din sista fråga innehåller svaret på varför man kan registrera batterier. Det är med andra ord en väldigt smart funktion.
Tumbleweed
Avslutat medlemskap
Nu använder jag i och för sig inte en EOS 7D
Men vad jag kan se i manualen du kan få tag på via canons hemsida
så kan du få den information (en del i alla fall) du behöver från sidan 230 och framåt.
Men för att svara på någon av dina frågor så tolkar jag det som att ja, kameran tycks känna igen batterierna på individnivå.
så kan du få den information (en del i alla fall) du behöver från sidan 230 och framåt.
Men för att svara på någon av dina frågor så tolkar jag det som att ja, kameran tycks känna igen batterierna på individnivå.
Robbinb
Aktiv medlem
Din sista fråga innehåller svaret på varför man kan registrera batterier. Det är med andra ord en väldigt smart funktion.
anledningen till att jag la upp frågan var att handboken ligger hemma, men jag laddade nu ner handboken på canons hemsida..
och jag måste säga att detta var en av de absolut smartaste funktionerna som "överaskat" mig, otroligt bra.
Jag kan hålla koll på hur mycket laddning respektive batteri har kvar, hur mycket jag än byter fram och tillbaka så håller den koll på laddningen för respektive batteri, så kan jag gå in och titta vilket av mina batteri som har bäst laddning för tillfället och leta upp det (om man inte haft de i en annan kamera såklart). och sen håller den koll på hur bra batteriet mår i uppladningsförmåga.
Robbinb
Aktiv medlem
Nu använder jag i och för sig inte en EOS 7D
tack så mycket, vi måste suttit och skrivit samtidigt
sarnor
Avslutat medlemskap
anledningen till att jag la upp frågan var att handboken ligger hemma, men jag laddade nu ner handboken på canons hemsida..
och jag måste säga att detta var en av de absolut smartaste funktionerna som "överaskat" mig, otroligt bra.
Jag kan hålla koll på hur mycket laddning respektive batteri har kvar, hur mycket jag än byter fram och tillbaka så håller den koll på laddningen för respektive batteri, så kan jag gå in och titta vilket av mina batteri som har bäst laddning för tillfället och leta upp det (om man inte haft de i en annan kamera såklart). och sen håller den koll på hur bra batteriet mår i uppladningsförmåga.
Men varför byter man batteri "fram och tillbaka"?
Jag kör alltid slut på ett batteri i taget, det enda batteristatusen säger mig är att batteriena som inte sitter i kameran är tomma (vilket dessutom inte alls behöver vara sant då batteriet mycket väl kan vara nyladdat).
Alagazam
Avslutat medlemskap
Jag har inte heller sett det storslagna med den funktionen... Håller med Sara.
Har du mer än ett batteri är det nödvändigt att veta hur mycket laddat det är.
Den här funktionen innebär att varje batteris laddning kan urskiljas av kameran, vilket innebär att jag vet varje enskilt batteris kapacitet. Den informationen är tillgänglig för upp till sex batterier. Därmed kan jag se vilka batterier som har bäst laddning, utan att behöva stoppa i dem ett och ett i kameran.
Varför är då detta så smart? Ja, för hobbyfotografen är det säkert ingen viktig funktion men om du är ute på fältet och snabbt måste byta batteri till det som har bäst laddning, då är det här en mycket bra funktion.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Men varför byter man batteri "fram och tillbaka"?
Jag kör alltid slut på ett batteri i taget, det enda batteristatusen säger mig är att batteriena som inte sitter i kameran är tomma (vilket dessutom inte alls behöver vara sant då batteriet mycket väl kan vara nyladdat).
Har man alltid sina batterier maxladdade är det givetvis en lika onödig funktion som bensinmätaren när man nyss tankat.
casting
Aktiv medlem
Jo fast när jag väl har satt i mitt laddade batteri så kör jag på det tills det är slut, så någon individuell kontroll känns inte nödvändig för mig.Har man alltid sina batterier maxladdade är det givetvis en lika onödig funktion som bensinmätaren när man nyss tankat.
casting
Aktiv medlem
Har du mer än ett batteri är det nödvändigt att veta hur mycket laddat det är.
Den här funktionen innebär att varje batteris laddning kan urskiljas av kameran, vilket innebär att jag vet varje enskilt batteris kapacitet. Den informationen är tillgänglig för upp till sex batterier. Därmed kan jag se vilka batterier som har bäst laddning, utan att behöva stoppa i dem ett och ett i kameran.
Varför är då detta så smart? Ja, för hobbyfotografen är det säkert ingen viktig funktion men om du är ute på fältet och snabbt måste byta batteri till det som har bäst laddning, då är det här en mycket bra funktion.
Innan jag åker ut på uppdrag har jag mina batterier fulladdade, och sen använder jag dom ett och ett tills dom är slut, så jag ser inte nyttan. fö använder jag dubbla kameror och då faller det på det. Så det är väl snarare hobbyfotografen med en kamera som har nytta av det då.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Innan jag åker ut på uppdrag har jag mina batterier fulladdade, och sen använder jag dom ett och ett tills dom är slut, så jag ser inte nyttan. fö använder jag dubbla kameror och då faller det på det. Så det är väl snarare hobbyfotografen med en kamera som har nytta av det då.
Nej, man ser som sagt inte nyttan om alla batterier är fulladdade. Poängen är att just den här funktionen i kameran används på batterier som INTE är fulladdade.
Vet man att alla batterier i fulladdade finns inte behovet att kolla laddningen. Undantaget är givetvis om man glömmer bort var de laddade respektive oladdade batterierna ligger i väskan. Då blir den här funktionen väldigt praktisk - och tidsbesparande.
pet
Aktiv medlem
Som hobbyfotograf ser jag personligen ingen nytta med en sådan här funktion heller...kollar alltid batterierna och laddar dom om behov finns dagen innan jag tänkt o ge mig ut för att fota så jag har alltid mina batteri fulladdade sen gör jag som dom flesta o kör slut på ett i taget...varför ge sig ut med med dåligt laddade batteri??
PMD
Aktiv medlem
Hur vet kameran vilken laddning ett batteri har utan att man stoppar batteriet i kameran? Har inte de flesta batterityper självurladdning så att man inte kan vara säker på hur mycket som är kvar efter ett tag?Därmed kan jag se vilka batterier som har bäst laddning, utan att behöva stoppa i dem ett och ett i kameran.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Hur vet kameran vilken laddning ett batteri har utan att man stoppar batteriet i kameran? Har inte de flesta batterityper självurladdning så att man inte kan vara säker på hur mycket som är kvar efter ett tag?
Givetvis laddar batterier ur med tiden. Det här är ingen evighetsfunktion på något sätt. För mig är användningsområdet under en period av ett par dagar, där jag inte har möjlighet att ladda batterier.
Kameran registrerar upp till sex batterier och minns sedan hur mycket energi som förbrukats ur respektive batteri. Det är en funktion man kan ha stor nytta av - eller ingen nytta alls. Allt beror på under vilka omständigheter man arbetar.
j2^
Aktiv medlem
Det vore mer praktiskt med en laddningsindikator på batteriet. Finns det på någon sorts batterier?
Jadå. Men jag har inte sett det på något kamerabatteri, men många (exempelvis) laptopbatterier har en sådan funktion.
borealis
Aktiv medlem
Nja, kameran vet vilket batteri som var tomt och vilket som var fulladdat sist de satt i kameran. Den har inte den blekaste om vilket/vilka av de tomma du har laddat sedan dess.Om du har flera batterier i väska och några är slut och några är fulladdade vet ju kameran vilket du ska välja.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Nja, kameran vet vilket batteri som var tomt och vilket som var fulladdat sist de satt i kameran. Den har inte den blekaste om vilket/vilka av de tomma du har laddat sedan dess.
Det är sant, men det har du som fotograf. Därmed är batteriregistreringsfunktionen inget för den fotograf som alltid har maxladdat sina batterier.
Den funktion som trådskaparen funderar över är helt ointressant för den som alltid har fulladdade batterier när han/hon beger sig ut, och som inte byter förrän ett batteri är helt slut. Däremot skulle funktionen vara bra i det läge fotografen blir osäker på var de laddade respektive oladdade batterierna ligger.