Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexer i glasögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Vad är era bästa tips vad det gäller att få så lite reflexer i glasögon på modell som möjligt? :D

Visa gärna diagram på ljussättning.

Vad är era bästa tips vad det gäller att få så lite reflexer i glasögon på modell som möjligt? :D

Standard tippsen är:
* Antireflex på glasögon.
* Höj upp blixten högre.
* Be modellen sänka hakan.

Men för att få set att se ut som DU vill, så får du testa runt lite.

Ett bra tips är att du tar ett kort med glasögonen på, sedan tar du samma kort fast ber henne/honom ta av sig glasögonen. Lägg sedan ihop bilderna i Photoshop och maska bort glaset. Bra om man har en person med icke reflexfria glasögon.
//Bee

Jag tycker det verkar onödigt att fixa det i redigeringen efteråt. Går mycket snabbare att fixa det på plats! Det handlar egentligen bara om vinkeln på glasögonen i förhållande till blixten.
Som Ingemarh skrev är mitt tips också att höja blixten och be personen att sänka hakan (= ändra vinkeln).
Har du en blixt som kan vara tänd innan du bränner av så är det bara att vrida och vända tills du inte ser blixten längre. Sen får vi hoppas att du kan få din ljussättning som du vill trots anpassningen:)

Och...

Jag plåtar massor av porträtt, och jag håller med om grundtipsen att höja blixten och att be personen sänka hakan lite.
Men man brukar ju ha blixten på en sida om kameran och en reflexskärm på den andra.

Så, förutom att sänka hakan och höja blixten kan du be modellen att vrida huvudet lite bort från blixten,mot reflexskärmen.

Dessutom är glasögon väldigt olika slipade, så ibland kan man köra på som om medellen inte hade glasögon på sig alls. Kolla i datorn eller om du inte kör direkt in i PC'n, kolla i kamerans display. Ofta blir man överraskad över hur bra bilen blir utan att man gör några specialarrangemang alls!

Mvh
Thorsten

läste någonstans att man kan lyfta på bågen vid öronen så glasögonen vinklas neråt en smula, brukar jag använda mig av och det funkar oftast!

Det mesta verkar redan vara sagt här när det gäller tips. Det enda som jag kan tillägga är nog att man bör även hålla koll på skuggan från bågarna så inte de påverkar bilden negativt mer än ett eventuellt blänk i glasögonen.

Sen tycker jag nog att glasögon oftast är en så tydlig del av de flesta glasögonbärares utseende att man kan låta de synas med blänk och allt. Undantaget de som har någon ytbehandling som ger ett grönt/blått skimmer där ljuset reflekteras, det kanske inte alltid är så snyggt.

När det gäller kloning så beror det helt på i vilken storlek bilden ska användas, är det bara för webben behövs kanske bara lite kloning från likfärgade områden för att få bort det värsta blänket.

Lycka till.

Sen tycker jag nog att glasögon oftast är en så tydlig del av de flesta glasögonbärares utseende att man kan låta de synas med blänk och allt.
Jag håller med Stefan här. När jag tar porträttbilder brukar jag fråga om de brukar ha glasögon på sig i den situationen där de träffar de människorna som ska se personen på bild. Bilden ska ju helst överensstämma med verkligheten.

Och lite reflex brukar inte skada, det visar ju bara att de har glasögon. Det är om det blir en väldigt kraftig reflex som döljer ögonen som det stör.

Men annars brukar jag ofta tillämpa metoden att sänka hakan eller lyfta skalmarna lite i bakkant vid örat som Stefan D nämner för att flytta reflexer så de inte är störande. Med hjälp av blixtens modelljus ser man snabbt effekten. Detta är ju motivmotsvarigheten till att flytta blixten, så självfallet är detta också en möjlighet, men då måste man nästan ha assistent eller så blir det mycket springande fram och tillbaka. Det förstnämnda innebär bara att instruera modellen.

Hej Martina!

Är man en fena på PS så går det att, om inte lösa, snygga till genom att justera det som så att säga är inom glaset. Är det ett negativt glas (som i bilden jag länkade) så kan man ju förstora och beskära glasögats virtuella bild. Arbetsgången blir då ungefär som följer (med reservation för att jag faktiskt inte har testat metoden. Och så får jag be om ursäkt för att jag inte kommer ihåg vad alla menyval heter):

1: skapa en markering som precis ringar in själva glaset/bilden i glaset.
2: kopiera och klistra in i ett nytt lager.
3: använd "omforma fritt" för att förstora och passa in bilden i glaset. Bry dig inte om själva bågarna i detta steg, det viktigaste är att ansiktets konturer blir som man vill.
4: Skapa en lagermask för det nya lagret, måla med svart färg längs bågarnas konturer för att dölja den delen av det nya lagret som täcker bågarna i det undre lagret.
5: Upprepa för det andra glaset.

Är glaset i glasögonen positivt ger det istället en förstoringseffekt, vilket gör det hela aningens mer komplicerat, eftersom bildyta då kommer att saknas när man förminskar den virtuella bilden i glaset. Arbetsgången är dock i princip densamma, med skillnaden att man efter steg tre måste lägga till ett steg med kloning, där man helt enkelt får klona in hud och andra detaljer från andra delar i bilden för att täcka upp det som saknas mellan den förminskade bilden och bågarna.

En alternativ metod är att markera glasen och sedan använda "liquify" för att förstora och justera ögat och ögonlock, men det tror jag är betydligt svårare.

Vid fotograferingen kan man som sagt, i de fall då det är möjligt, ploppa ur glasen ur bågarna. Har man ett par dyrare märkesglasögon är det dock inte troligt att man vill göra det, men annars brukar det gå utmärkt att ploppa ur, och i, glasen. Problemet uppkommer ju dessutom bara med kraftiga glas. Reflexerna är förhållandevis lätta att lösa genom att lyfta skalmarna en anign så glasögonen riktas lite nedåt.

Min synpunkt på det hela är att har en person glasögon så skall glasen finnas där och får gärna synas.
Det ser inte bra ut att visa upp glasögon utan glas (undantageär bild t taget rakt framifrån)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar