Robbi
Aktiv medlem
Har funderingar på att köpa mig en Nikon D700 från CameraNu.NL. Första anblicken wow gott 3000kr billigare än i Sverige.
Men när jag har fått lite kött på benen så väger vissa saker upp mer för att handla i Sverige, då jag har ringt Nikon idag och pratat med dem.
Här ser ni lite olika reflektioner nedan:
Köpa från Sverige:
+3 års reklamationsrätt dock bara 1 år Garanti som nikon håller i hela Europa och i vissa fall som produkter kan ha längre än 1 års garanti.
+3års fri Nikon service som kostar 600kr om året.
Så skulle man köpa från Holland ex, så är det viktiga aspekter att kolla över.
Om cameranu.nl skriver att det är 2 års garanti på deras kameror gäller det nog bara i butik dvs bara i holland.
Vips så var det bara ett års garanti på din nyinköpta d3,d700,d300s m.m.
Ingen svensk manual, det kanske man kan fixa på annat sätt ex .PDF fil från nikon.
Så med grov kalkylering 1780 euro för den d700 med frakt och service kostnad vid VISA betalning dvs
Skulle den kosta mig ca 16500kr
Då får jag en kamera med 1 års europa garanti
Holländsk manual.
2500 kr i mellanskillnad men ta bort 1800kr på servicen i Sverige så sparar du 700kr
Kontra 19000kr i Sverige
1 års europa garanti
3års reklamationsrätt
3 års fri service för din nikon produkt
Närmare till din återförsäljare och kan troligtvis få mycket bra hjälp i butik.
Detta är bara mina funderingar kring köp från ex CameraNu.NL
Kan faktiskt vara värt att betala det lilla extra för att i slutändan ha möjlighet till bättre support och hjälp.
Givetvis finns det säkert andra som tycker tvärt om. Man gör som man vill.
Med Vänliga Hälsningar.
Robert
Men när jag har fått lite kött på benen så väger vissa saker upp mer för att handla i Sverige, då jag har ringt Nikon idag och pratat med dem.
Här ser ni lite olika reflektioner nedan:
Köpa från Sverige:
+3 års reklamationsrätt dock bara 1 år Garanti som nikon håller i hela Europa och i vissa fall som produkter kan ha längre än 1 års garanti.
+3års fri Nikon service som kostar 600kr om året.
Så skulle man köpa från Holland ex, så är det viktiga aspekter att kolla över.
Om cameranu.nl skriver att det är 2 års garanti på deras kameror gäller det nog bara i butik dvs bara i holland.
Vips så var det bara ett års garanti på din nyinköpta d3,d700,d300s m.m.
Ingen svensk manual, det kanske man kan fixa på annat sätt ex .PDF fil från nikon.
Så med grov kalkylering 1780 euro för den d700 med frakt och service kostnad vid VISA betalning dvs
Skulle den kosta mig ca 16500kr
Då får jag en kamera med 1 års europa garanti
Holländsk manual.
2500 kr i mellanskillnad men ta bort 1800kr på servicen i Sverige så sparar du 700kr
Kontra 19000kr i Sverige
1 års europa garanti
3års reklamationsrätt
3 års fri service för din nikon produkt
Närmare till din återförsäljare och kan troligtvis få mycket bra hjälp i butik.
Detta är bara mina funderingar kring köp från ex CameraNu.NL
Kan faktiskt vara värt att betala det lilla extra för att i slutändan ha möjlighet till bättre support och hjälp.
Givetvis finns det säkert andra som tycker tvärt om. Man gör som man vill.
Med Vänliga Hälsningar.
Robert