Annons

Reflektion kring köp från CameraNu.nl!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbi

Aktiv medlem
Har funderingar på att köpa mig en Nikon D700 från CameraNu.NL. Första anblicken wow gott 3000kr billigare än i Sverige.

Men när jag har fått lite kött på benen så väger vissa saker upp mer för att handla i Sverige, då jag har ringt Nikon idag och pratat med dem.

Här ser ni lite olika reflektioner nedan:

Köpa från Sverige:

+3 års reklamationsrätt dock bara 1 år Garanti som nikon håller i hela Europa och i vissa fall som produkter kan ha längre än 1 års garanti.
+3års fri Nikon service som kostar 600kr om året.

Så skulle man köpa från Holland ex, så är det viktiga aspekter att kolla över.

Om cameranu.nl skriver att det är 2 års garanti på deras kameror gäller det nog bara i butik dvs bara i holland.

Vips så var det bara ett års garanti på din nyinköpta d3,d700,d300s m.m.
Ingen svensk manual, det kanske man kan fixa på annat sätt ex .PDF fil från nikon.

Så med grov kalkylering 1780 euro för den d700 med frakt och service kostnad vid VISA betalning dvs

Skulle den kosta mig ca 16500kr
Då får jag en kamera med 1 års europa garanti
Holländsk manual.

2500 kr i mellanskillnad men ta bort 1800kr på servicen i Sverige så sparar du 700kr

Kontra 19000kr i Sverige
1 års europa garanti
3års reklamationsrätt
3 års fri service för din nikon produkt
Närmare till din återförsäljare och kan troligtvis få mycket bra hjälp i butik.

Detta är bara mina funderingar kring köp från ex CameraNu.NL

Kan faktiskt vara värt att betala det lilla extra för att i slutändan ha möjlighet till bättre support och hjälp.

Givetvis finns det säkert andra som tycker tvärt om. Man gör som man vill.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert
 
Reklamationsrätt har du när du köper från EU. Den är på minst 2 år. Fri Nikon service känner jag inte igen. Menar du t.ex. att de ska kolla den, kalibrera och rengöra den? är det specifikt för D700 eller alla Nikon kameror?
 
Reklamationsrätt har du när du köper från EU. Den är på minst 2 år. Fri Nikon service känner jag inte igen. Menar du t.ex. att de ska kolla den, kalibrera och rengöra den? är det specifikt för D700 eller alla Nikon kameror?

Ang EU´s reklamationsrätt har jag inte inget att säga om men i Sverige har vi 3 år iallafall.

Killen på nikon sa även att det är fri service sen om han bara mena d700 eller några andra kameror kan jag inte svara på. Men så jag fatta det som så är det justering av hus och rengöring allmän service helt enkelt.

Sedan nämnde han även det med att jag inte kommer få någon 3 års reklamationsrätt iflall jag köper kameran från Holland och att det bara är 1 års garanti (Europa) även om hollänska butiken har 2år vilket troligtvis leder till att jag måste skicka kameran tillbaka.

Citat från Konsumentverket:

Reklamationsrätt i 3 år

Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum du tagit emot varan eller tjänsten. För vissa tjänster har du reklamationsrätt i 10 år. Det framgår av konsumentköplagen och av konsumenttjänstlagen. Du kan ha fått en garanti som är kortare än 3 år, men det förkortar alltså inte reklamationstiden.

Citat från Konsument Europa:
Reklamationen ska helst göras skriftligt. Säljaren måste få möjlighet att göra rättelse. Du kan exempelvis inte först låta någon annan reparera varan och sedan kräva säljaren på beloppet.

Du bör reklamera så fort som möjligt. Medlemstaterna får i sin nationella lagstiftning föreskriva att man måste reklamera felet senast inom två månader efter det att man har märkt eller borde ha märkt felet.

Enligt EG-direktivet kan du inom EU reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Medlemsstaterna har dock rätt att i sin nationella lagstiftning bestämma om längre reklamationsrätt vilket bl.a. Sverige gjort med tre års reklamationsrätt.

Men oavsett om du har mer än 2 års reklamationsrätt inom EU enligt dig, så skulle jag vilja säga att det blir lite problematiskt i vilket fall som helst ifall du skall behöva skicka kameran till Holland, bara för att det inte gäller i Sverige. Då vill säga att det kostar mer än det smakar.

Du får gärna dela med dig av mer INFO.

Med Vänliga Hälsningar.
//Rob
 
Om du känner dig tveksam till att köpa från cameranu så är det väl inget problem. Bara att låta bli?!

Eller söker du argument för att köpa från dem? I så fall kan jag berätta att jag handlat flera objektiv från dem. Senast ett Zeiss 21 som blev drygt 3500 billigare än att köpa i Sverige.
Totalt har jag nog sparat runt 10-15 tusen på att handla hos dem. Och då har grejerna funnit i lager för direkt leverans till skillnad från de svenska handlarna.

Ibland är det billigare att handla från Holland och ibland från USA och ibland är Sverige bäst.

Mvh
 
Om du känner dig tveksam till att köpa från cameranu så är det väl inget problem. Bara att låta bli?!

Eller söker du argument för att köpa från dem? I så fall kan jag berätta att jag handlat flera objektiv från dem. Senast ett Zeiss 21 som blev drygt 3500 billigare än att köpa i Sverige.
Totalt har jag nog sparat runt 10-15 tusen på att handla hos dem. Och då har grejerna funnit i lager för direkt leverans till skillnad från de svenska handlarna.

Ibland är det billigare att handla från Holland och ibland från USA och ibland är Sverige bäst.

Mvh


Agrument och argument ville mest dela med mig av det tankar jag har, även fast det är billigare och man sparar pengar så är det jätte bra, men när det väl händer något då? Så kanske det kan vara skönt att har hjälp nära till hands. som jag även nämnde innan så är det individuellt och hur man vill göra eller inte.

Men visst är det någon som har bra positiva argument för att man skall handla utomlands så finns det inget tvek om att inte handla från ex CameraNu.nl.

MVH
//Rob
 
Jag passar vad gäller check & clean, vilken skall gälla 3 ggr. under tre år. Gäller den även (sverigeköpt) D 700 ? Det lustiga är att NIKON på sin hemsida rekommenderar service med intervaller på 3-5 år beroende på hur kameran använts alltså inte en gång per år. Men mitt inlägg gäller prisbilden.

Köpte i dec. från camera.nu en D 700 + MB D-10 betalade via banköverföring och den totala summan blev sek. 16971,27 alltså inklusive frakt. Sedan dess har ju Euron sjunkit ytterligare.
Det billigaste svenska alternativ jag hittade skulle landat på 21459.- vid detta tillfälle.

Europagarantin på ett år gäller för båda alternativen. Måste erkänna att jag inte känner till skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.

Men som tidigare nämnts känns det tryggare att köpa i Sverige så är ju valet fritt.

/rolf

Ps. kanske onödigt att köra samma diskussion i två trådar. DS
 
Senast ändrad:
Europagarantin på ett år gäller för båda alternativen. Måste erkänna att jag inte känner till skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.

Enkelt sagt kan man väl säga att det handlar om vem som har bevisbördan. Under garantitiden ska tillverkaren bevisa att skadan inte handlar om ett fabrikationsfel för "slippa" ta kostnaden för garantireparation. Under reklamationstiden är det upp till konsumeten att bevisa att det är frågan om ett fabrikationsfel.
Det är iaf så jag har fattat det.
 
Sen när man handlar inom Eu så kan man som företagare kvitta bort momsen och redovisa den i deklarationen. Och som företagare så har du ändå inte de rättigheter som konsumentverket hänvisar till.
 
Tänker absolut köpa både fullformatare, gluggar blixtar å annat från cameranu.nl
Tjänar massa goa tusingar på det och som företagare slipper jag också ligga ute med momsen och betalar då priset minus 19% från dem.

Och dessutom finns det oerhört mycket bra feedback att läsa angående dem.
 
Generellt sätt så finns det fallgropar även i Sverige. Det finns butiker med "gråimport" även här precis som det finns i EU. Egentligen spelar det ingen roll rent juridiskt. Har du köpt en produkt inom EU som privatperson så har du samma garantier överallt. I alla fall den nivån som är specad i EU reglerna. Att vissa länder och handlare har längre är upp till dem.

Skillnaden är egentligen väl mest den att den officiellt importerade så står Nikon Sv/Nikon EU för garantin medan den gråimporterade garanteras av handlaren. Egentligen skall butiken du handlar av alltid stå för eventuella garantier men det åtagandet tas oftast över av importören i praktiken och är reglerat i avtal mellan butik och generalagent.

Vad innebär det då? Jo att med den officiellt importerade är det bara att lämna in till butiken eller åka till Nikon för att få den lagad. Gratis om det faller under garantin. Med den gråimporterade så står butiken för fiolerna och det är upp till dem om de vill betala för servicen hos Nikon Sv eller skicka den till sina leverantörer utanför EU. Skillnaden är väl tydligast i tid...

Observera att jag inte på något sätt påstår att den holländska butiken gråimporterar. Har ingen aning faktiskt men om den inte gör det så ser jag absolut inga svårigheter med att köpa av dem. Köpte själv en D2X från Tyskland för några år sedan och hade inga bekymmer med att få den servad av Nikon i Sverige. Däremot hade jag inte köpt den om jag varit tvungen att skicka den till Holland för varje garantireparation eller service.....
 
Och ibland Tyskland, prissökning här http://www.idealo.de/preisvergleich/SubProductCategory/1000.html
Prissökning Holland http://www.kieskeurig.nl/camera_foto

Finns alltid pengar att spara genom att vara informerad.

Trevligt trevligt skall kika lite där.

Dock står jag fortfarande mittemellan på vågen om jag skall handla från utlandet eller Sverige. :D

Dock kan jag berika er med jag har ingen i min närhet som har reklamerat en produkt efter frabriksgarantin har gått ut.
Därav kan man faktiskt överväga det med att ändå handla från utlandet i vilket fall som helst även fast det skiljer 1 år i (Reklamationsrätt) mellan Europa och Sverige. Skulle man göra en reklamation ex till Holland så blir det en hel del pappersjobb och tid som går åt likadant när det gäller Sverige kanske lite mindre.

Någon som har någon erfarenhet av Manual byte eller liknande?

från holländska till Svenska.

Enkelt att få det fixat, eller får man nöja sig med en PDF-fil från nikons hemsidan?

Tack för alla tankar och reflektioner som ni har bidragit med.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert.
 
Enkelt sagt kan man väl säga att det handlar om vem som har bevisbördan. Under garantitiden ska tillverkaren bevisa att skadan inte handlar om ett fabrikationsfel för "slippa" ta kostnaden för garantireparation. Under reklamationstiden är det upp till konsumeten att bevisa att det är frågan om ett fabrikationsfel.
Det är iaf så jag har fattat det.
Inte riktigt. Under de sex första månaderna av reklamationstiden så ligger bevisbördan hos leverantören.
 
Någon som har någon erfarenhet av Manual byte eller liknande?

från holländska till Svenska.

Enkelt att få det fixat, eller får man nöja sig med en PDF-fil från nikons hemsidan?


Med Vänliga Hälsningar.
Robert.

Hos Nikon finns de som nedladdningsbara PDFer. Dock bara på engelska om jag nu minns rätt. Du måste även ha registrerat din produkt för att komma åt dem, om jag minns rätt igen vill säga.

De svenska finns att köpa i bokform från Nikon. Orsaken är väl att de svenska har Nikon Sv översatt och vill ha betalt för sitt arbete.

ps. Jag kollade just och de finns numera även på Svenska för nerladdning. Kalas Nikon!
 
Hos Nikon finns de som nedladdningsbara PDFer. Dock bara på engelska om jag nu minns rätt. Du måste även ha registrerat din produkt för att komma åt dem, om jag minns rätt igen vill säga.

De svenska finns att köpa i bokform från Nikon. Orsaken är väl att de svenska har Nikon Sv översatt och vill ha betalt för sitt arbete.

ps. Jag kollade just och de finns numera även på Svenska för nerladdning. Kalas Nikon!

Det lät väldigt trevligt, då kanske man nöjer sig med PDF då :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.