Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Reflektion i ögon
- Trådstartare Shibo
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
finns egentligen ingen anledning att undvika reflexen. Ser snarare konstigt ut utan. Kan i och för sig se konstigt ut med reflex om den ligger helt galet förståss. =)
Ögat är ju sfäriskt och fångar då upp en väldigt stor del av omgivningen, så det är fullständigt naturligt med reflexer i ögonen.
Vill du absolut inte ha med den får du antingen ändra ljussättning helt eller klona bort den o Photoshop.
Ögat är ju sfäriskt och fångar då upp en väldigt stor del av omgivningen, så det är fullständigt naturligt med reflexer i ögonen.
Vill du absolut inte ha med den får du antingen ändra ljussättning helt eller klona bort den o Photoshop.
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Titta runt på lite studiobilder och bilder i modetidningar med mera, så kommer du att märka att det är mera regel än undantag att reflexen i ögat är där. Utan den ser ögat ibland lite livlöst ut dessutom, så se den som en vän.
Mr Finlandia
Ny medlem
Jag är också av den åsikten att reflexen eller blänket måste finnas där. Blir ett mörkt och tråkigt öga annars om man tar bort 'livet' därifrån. Du kan nog ha svårt att få bort det under fotosessionen.
stambea
Aktiv medlem
Jag hade en kund (av den äldre generationen) som klagade på bilderna och tyckte att det var rent ut sagt oproffisgt att det var en reflektion i ögonen. Försökte förklara att det är det mest naturliga att ha reflektion i ögonen oavsett om det är på bild eller inte. Tog också upp det här med att ögonen upplevs många gånger som livlösa annars. Min förklaring hjäpte dock inte. Han var fortfarande skeptisk.
pellepiano
Aktiv medlem
Du skulle bett honom att hitta en bild utan reflektion i ögonen, eller var han sett någon. Är ju ganska sällsynt minst sagt.
Shibo
Aktiv medlem
Oj vilken respons...
Var en lite klumpig formulering. Men har tagit några porträtt bilder där jag upplevde att softboxen syntes så markant i ögonen att det tog väldigt mycket av uppmärksamheten och då ville jag veta om jag kunde ljussätta på något annat sätt....Sorry om jag provocerade någon..
Var en lite klumpig formulering. Men har tagit några porträtt bilder där jag upplevde att softboxen syntes så markant i ögonen att det tog väldigt mycket av uppmärksamheten och då ville jag veta om jag kunde ljussätta på något annat sätt....Sorry om jag provocerade någon..
cocuyo
Avslutat medlemskap
Nä, inte var det provocerande, men visst är det i stort sett omöjligt att slippa reflexen.
En kreativ fotograf som jag känner hade en jättestor softbox, ungefär 1,5 m sida, som hade ett kors tejpat mitt över från kant till kant och fastkliddrat en bild av blomkrukor nertill, gardiner på sidorna och upptill och lite molnhimmel i de övre rutorna. Det ser precis ut som ett fönster när det hamnar i ögat. Man kan göra samma med en mindre box också.
Hur man än vänder på det är det snyggare reflex med softbox än paraply eller beauty-dish.
En kreativ fotograf som jag känner hade en jättestor softbox, ungefär 1,5 m sida, som hade ett kors tejpat mitt över från kant till kant och fastkliddrat en bild av blomkrukor nertill, gardiner på sidorna och upptill och lite molnhimmel i de övre rutorna. Det ser precis ut som ett fönster när det hamnar i ögat. Man kan göra samma med en mindre box också.
Hur man än vänder på det är det snyggare reflex med softbox än paraply eller beauty-dish.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Nä, inte var det provocerande, men visst är det i stort sett omöjligt att slippa reflexen.
Det där var ju sannerligen kreativt!
Jag hade just tänkt kommentare att jag tycker reflexer från riktiga fönster är snyggare än reflexer från studioljus.
Petter ...
stambea
Aktiv medlem
Du skulle bett honom att hitta en bild utan reflektion i ögonen, eller var han sett någon. Är ju ganska sällsynt minst sagt.
Det skulle jag gjort.
stambea
Aktiv medlem
Oj vilken respons...
Om det blir som en stor blaffa som täcker över iris så är det inte så lyckat såklart. Hade varit intressant om du hade kunnat visa en exempelbild så är det lättare att säga vad du kan göra annorlunda och framförallt berätta vad du kanske gjorde för "fel". Vem vet, någon kanske inte håller med att det blev så tokigt.
Minita
Aktiv medlem
Om du tycker att pupillen blir för stor och att reflexen syns mest där, så kan du öka inställningsljuset för att få en så liten pupill som möjligt och på köpet "mer" iris. I övrigt håller jag alla andra - reflexen bör finnas. Sedan tycker jag att en oktabox ger den snyggaste reflexen........
Surgeon
Aktiv medlem
Oj vilken respons...
Sätter du ljuset rätt så hamnar reflexen rätt.
är den för stark, tona ner den med ett justeringslager i photoshop