ANNONS
Annons

Redovisa fotografens namn i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

frostman

Medlem
Jag är ansvarig för en tidnings layout och är även fotograf men är ganska ny inom tidningsbranchen. Vissa bilder kommer från annat håll men de flesta bilderna inne i tidningen är tagna av mig.

Hur bör jag redovisa detta på ett bra sätt? Känns dumt att skriva "foto: martin fors" under varje bild jag tagit. Alltså, finns det någon "standard" eller finns det flera olika bra lösningar på detta?
 
Det brukar väl stå under artikeln ibland ... men varför skulle det inte kunna stå "foto: martin fors" under varje bild? det slutar väl inte vara din förtjänst bara för att du råkar ha tagit mer bilder?
 
Oftast i tidningar finns en liten ruta där man talar om vem som är chefsredaktör osv, kan man inte lägga sån information där ?

Alla biler tagna av xxx om inte annat anges.

Då räcker det att lägga namn under dom bilder du inte tagit.
 
Standard är att man anger fotogragens byline (namn) under varje bild, ibland kan man i tidingar se t.ex. foto:pressens bild eller bara foto:prb men om man har tillgång till fotografens namn ska detta publiceras.

I och med att du tar de flesta bilderna skulle ju en lösning vara att skriva någonstans i början, förslagsvis vid den allmänna informationen om tidningen, skriva "samtliga bilder tagna av N N, om inget annat anges". På det sättet behöver du bara sätta ut fotografens namn om det är någon annan än du själv som tagit bilden
 
Jag har många gånger sett samma namn stå under en stor mängd bilder i tidningar, och om du bara skriver i början vem du är så är risken stor att folk inte vet att det är du. Du vill väl ha cred för bilderna?
 
Om det väldigt ofta är samma fotograf tycker jag det känns plottrigt och osnyggt med samma namn under varje bild. Bättre är då att skriva Foto: Martin Fors på samma ställe där det anges vem som skrivit artikeln och bara sätta ut fotografen vid bilder det avviker.
 
Ett annat vanligt sätt att ange samma upphovsman vid flera bilder är att sätta ut namnet vid största bilden.
 
"Text och foto Martin Fors där annat ej anges."

"Text och foto Martin Fors" i samband med artikeln om fler bilder förekommer.

"Foto Martin Fors" i samband med artikel med fler bilder.


Sen kan du komma överens med tidingen att ditt namn inte behöver sättas ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.