Annons

Redigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som just skaffat systemkamera men har inget program att efterbearbeta bilderna med. Skillnaden på Lightroom och Photoshop? Vad är bäst att satsa på? Tack på förhand för råd!

Hej!
Jag är en nybörjare som just skaffat systemkamera men har inget program att efterbearbeta bilderna med. Skillnaden på Lightroom och Photoshop? Vad är bäst att satsa på? Tack på förhand för råd!

Hej !

Det finns några standardsvar:

- Gimp http://www.gimp.org/ Freeware, kraftfullt och bra, kan det mesta.
Bör pimpas med några plugin för att bli topp.

-Picasa enklare, bra.

- Adobe har släppt CS2 fritt: http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html
ingår några äldre Elements ( vad man nu sak ha dem till )

Rawtheraphee som rawconverterare.

----------------

Vill man betala så är LR4 stark kandidat, dock mera som rawconverterare än bildbehandling.
prisvärt

Elements ( kostar pengar, gimp fritt och kraftfullare )

PS6 eller CS6, nu börjar det bli dyrt.

DXO som rawconverterare, liknande LR4.

------------

Jag skulle som förstaval använt gimp, det finns mängder med tutorials på
svenska och en massa andra språk.

Det följde med all säkerhet med några program tillsammans med din kamera,
prova dem.

//MW

Med Photoshop kan du, självklart, redigera bilder. Men det stora skillnaden mellan Photoshop och Lightroom är att du kan t.e.x. klona bort skräp i bilden, retuschera mm. Lightroom är bra till att förbättra dina foton med exponering, kontrast, färger mm.

Om du fotar RAW format är Lightroom första val, tack vare alla möjligheter att förbättra bilden. Photoshop är då en bra kompletering till Lightroom.

Det finns 2 stora skillnader mellan LR o PS.
LR är en databas över dina bilder o man kan göra mycket med bilderna. Databasen är alltså till för att hålla ordning på bilderna. Tagga, skapa samlingar.
PS kan du ta bort o lägga till saker i bilder.
Med PS följer ngt som heter Bridge, det är inte som en databas men du kan bläddra runt bland bilder.

Du råkar inte vara student eller har barn på gymnasie/högskola eller att du är lärare?
Adobe har kraftiga studentrabatter.
Annars kan man bli student.
En distanskurs i vad som helst.
Foto, nybörjare i franska, vård av närstående.

När du är student kostar:
LR... tror det var runt 700
PS ca 2000
PS-paket:
PS+webb ca 4000
PS+design ca 4000
PS+video ca 4000
Master collection ca 7000

Tack, då förstår jag skillnaden. Då är det nog i första hand Lightroom jag behöver. En distanskurs i foto vore kanske nåt :)

Tack, då förstår jag skillnaden. Då är det nog i första hand Lightroom jag behöver. En distanskurs i foto vore kanske nåt :)
Sök distanskurs till HLK i Jönköping.
Fast kurserna bygger på PS så det måste du köpa det om du inte redan har det. Men är du bara registrerad så handalr du som student. O sen kan du dyka in i kursen.
Alternativt köper du en videokurs av Moderskeppet, som också är kursledare på HLK´s kurser.

Kombinationen Lightroom - Photoshop Elements kör jag på min windowsmaskin. En i mina ögon väldigt bra kombination. Biblioteksfunktionen i LR och mer övergripande redigering (ljus, vitbalans, beskärning, brusreducering) Mer avancerad bildbearbetning i PSE.

pixrl.com http://pixlr.com/editor/?loc=sv Ett webbaserat program funkar såledels med alla opertivsystem. Har det mesta man behöver. (kuriosa: utvecklat av ett svenskt team) - gratis

Photoshop express http://www.photoshop.com/tools/expresseditor Webbaserat. - gratis (finns även till IOS & android)

paint.net http://www.getpaint.net/ Om du använder Windows - gratis

Gimp: finns till Windows, Mac & Linux - gratis

Darktable: Om du har Mac eller linux. Väldigt likt LR. - gratis
Fotoxx om du kör Linux

Kommer att kolla alla förslag och kanske testa något som är gratis först, se vad jag behöver lite mer innan jag bestämmer mig. LR+PS Elements låter ju som en bra kombination. Tack för hjälpen!

Jag instämmer i Lightroom och Elements för ytterligare redigering när det behövs.
En kombination du kommer långt med.

Tack för din åsikt, ska kolla dessa :)

Här är ett program till du kan kolla:
www.faststone.org
Faststone Image Viewer. Använd site 2 för nedladdning.
Det är ett utmärkt visningsprogram som jag och många andra använder för visning på skärm, tv eller med projektor. Men det kan mer än så. Efter inställning av vilka filer som ska kunna visas, kan det visa alla tänkbara bildfiler inklusive RAW-filer från alla kameror. Det är dock ingen raw-konverterare men en rätt exponerad raw-fil kan sparas som tex jpg med gott resultat..
Det går utmärkt att redigera tex jpg- filer, beskära, rotera, förminska, skärpa, justera färg, kontrast mm. Dessutom finns verktyget kurvor, det saknas såvitt jag minns i LR och PSE. Det går enkelt att göra bildspel, byta namn på massor av bilder samtidigt (batchkonvertering) och mycket mera. Det finns en rit- och textfunktion som fungerar utmärkt, mycket mer lätthanterligt än i Photoshop.
Jag använder programmet för urval av bilder som ska redigeras (om jag inte gör det i Faststone) , ett tryck på en tangent öppnar bilden i tex Photoshop, ACR eller något annat program, vilket ställer man in själv. Det hanterar också färgprofiler (sRGB/Adobe RGB i jpg- och tif-filer (men inte i psd-filer)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto