Annons

Redigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som just skaffat systemkamera men har inget program att efterbearbeta bilderna med. Skillnaden på Lightroom och Photoshop? Vad är bäst att satsa på? Tack på förhand för råd!

Hej!
Jag är en nybörjare som just skaffat systemkamera men har inget program att efterbearbeta bilderna med. Skillnaden på Lightroom och Photoshop? Vad är bäst att satsa på? Tack på förhand för råd!

Hej !

Det finns några standardsvar:

- Gimp http://www.gimp.org/ Freeware, kraftfullt och bra, kan det mesta.
Bör pimpas med några plugin för att bli topp.

-Picasa enklare, bra.

- Adobe har släppt CS2 fritt: http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html
ingår några äldre Elements ( vad man nu sak ha dem till )

Rawtheraphee som rawconverterare.

----------------

Vill man betala så är LR4 stark kandidat, dock mera som rawconverterare än bildbehandling.
prisvärt

Elements ( kostar pengar, gimp fritt och kraftfullare )

PS6 eller CS6, nu börjar det bli dyrt.

DXO som rawconverterare, liknande LR4.

------------

Jag skulle som förstaval använt gimp, det finns mängder med tutorials på
svenska och en massa andra språk.

Det följde med all säkerhet med några program tillsammans med din kamera,
prova dem.

//MW

Med Photoshop kan du, självklart, redigera bilder. Men det stora skillnaden mellan Photoshop och Lightroom är att du kan t.e.x. klona bort skräp i bilden, retuschera mm. Lightroom är bra till att förbättra dina foton med exponering, kontrast, färger mm.

Om du fotar RAW format är Lightroom första val, tack vare alla möjligheter att förbättra bilden. Photoshop är då en bra kompletering till Lightroom.

Det finns 2 stora skillnader mellan LR o PS.
LR är en databas över dina bilder o man kan göra mycket med bilderna. Databasen är alltså till för att hålla ordning på bilderna. Tagga, skapa samlingar.
PS kan du ta bort o lägga till saker i bilder.