Przemek
Aktiv medlem
Med risk för att bli verbalt våldtagen måste jag ändå bumpa denna tråd lite. Hur bär de sig åt för att få så jämt ljus över hela bilden? Tycker det blir dassigt om man använder fill light. Sitter de och målar sig trötta med adjustment brush eller nåt?
Sen vore det kul att höra vad ni mäklarfotografer har med i ryggsäcken på ett jobb. Proppar ni en skåpbil full med grejer eller är det kamera (med vidvinkelobjektiv givetvis ) och blixt som gäller?
2 kameror, 4 objektiv (bla.a 70-200/2,8), 4 blixtar, 4 blixtstativ med paraplyer, 5 pocketwizards, kamerastativ, videostativ (ibland), videolampor (ibland), höghöjdsstativ, extrabatterier, extra minneskort, hmmm där fick jag nog med det mesta. Allt får plats i en vanlig bil. Jag försöker belysa allt rätt med blixtarna, men ibland, och i yttersta nödfall händer det att jag tar till exposure fusion och slår ihop flera exponeringar.
Overkill? Kanske, men då vet jag att jag kan hantera de flesta situationer som kommer upp. Har hänt att jag släpat med en studioblixt med batteripack till en villafotografering, men sånt händer dock sällan...