Det är bara lite trist när det saknas inblick i verkligheten och dess förutsättningar.
Det finns idag många fotografer som är anslutna till 360, Diakrit och liknande.
De får struntsummor för sitt arbete. Det finns helt enkelt ingen budget att lägga ned
tid på varje objekt. Bilderna outsorcas för redigering. Läste någonstans att 600kr/objekt var på tal...
Jag tycker att många gör ett gott jobb under dessa förutsättningar.
Så låt oss vända diskutionen.
Ta konkreta exempel och låt oss diskutera bildkvalité och förutsättningar
för uppdraget. Det vara vara mer upplyftande än att kalla allt för "skitbilder".
Man kan alltid ställa än fråga tex "Varför ser det så kliniskt ut?" eller
andra undringar. Jag brukar själv använda den tekniken ;-)
Effekten kan ju bli ett "aha"! Och har man riktig otur så kan man få lite insideinformation *s*.
När du jobbar utifrån en uppdragsbeskrivning har du lite utrymme att själv påverka allting.
Gäller vita ljusa bilder så levereras det också.
Utsnitt och vinklar måste var rätt. Men som jag tidigare nämnt är vi några som numera använder minimalt med vidvinkel.
Tyvärr ser annonser ibland otroligt dåliga ut i dagspressen där papperskvaliten och trycket inte gör allt rättvist. Där om någonannanstans måste det vara ljust i grunden innan tryck!
Jag ser mycket på hemnet, bovision eller liknande i papperstryck för att hålla mig ajour med marknaden, lära samt se vad jag inte skall leverera.
När det gäller kritik på webben ang annonser är det ofts inte en fotograf som anlitats utan när någon trott på devisen att med en bra kamera blir det bra bilder. Och jag förundras ibland hur en säljare kan acceptera det i en marknadsföring, vilket de faktiskt numera inte heller gör.
När du efter bildleverans hör att både säljarna o mäklarna är nöjda så är ju mitt uppdrag klart.
Och det gäller väl egentligen oavsett genre!
Jag tycker just blandningen av olika uppdrag är kul, där fastighetsfotografering är en del.
Trist är att de bildleverantörer som nämnts har pressat ersättningen och naturligtvis är de som accepterat detta som ersättning bovar i dramat.
Jag ser väldigt mycket på bilder av alla sorter då fotografering inte bara är mitt yrke utan också hobby! Det ger otroligt med inspiration och lärdom för att själv utvecklas.
Därför frågar jag nu kritikerna gällande bostadsfotografering hur de skulle vilja att bilderna presenterades gällande utsnitt, vinklar, innehåll, samt färger och ljus?
Hur ser en bra presentation ut rent konkret och är säljande?
Hur hade ni fotat en fasighet?
Och då inte bara en vit minimalistiskt sparsamt möblerad Östermalmslägenhet utan också den äldre villan med mörk inredning, furutak som ger orange färgstick så det räcker och blått dagsljus som blåser in i stora fönster, fullknökad med möbler.
Eller villan vid havsbandet för 15 mille.
Med andra ord en stor varitation objekt som skall presenteras som första påseende och locka till närmre granskning o ev visning som leder till försäljning.
Jag mottager alla tips med största respekt.
Säkerligen också säljarna som vill ut ur bruset.