Annons

Redigering, mäklarbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. Är ju ingen mäklarfotograf dock. Ville vara testa hehe.
Hur som helst, nästan samtliga mäklare i Kristianstadsområdet fotar själv och själv tycker jag mina bilder är bättre än deras(självklart ;) ).
Sen tycker jag det är skillnad på mäklarbilder och hus&hembilder. Tänker då på nybyggnationsbilder och inte begagnatmarknaden. Nybyggnationsbilder målar upp en dröm och mäklarbilder bör visa sanningen.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

här kommer några bild exempel på vad jag menar. Allt är en smaksak o man försöker ge kunden vad dom vill ha.

Bilagor

• 01exe.jpg
    01exe.jpg
    14.5 KB · Visningar: 863
  • 02exe.jpg
    02exe.jpg
    86.3 KB · Visningar: 862
  • 03exe.jpg
    03exe.jpg
    24.4 KB · Visningar: 873
  • 04exe.jpg
    04exe.jpg
    93.2 KB · Visningar: 871
  • 05exe.jpg
    05exe.jpg
    15.6 KB · Visningar: 870
tyvärr så vet jag inte varför bilderna inte blir rätt uppladdade.Oavsett se innehållet. Har aldrig några problem med uppladdningen på mäklarsidor. Visserligen är bilderna runt 900 bredd då.

Bilagor

• 10exe.jpg
    10exe.jpg
    17.4 KB · Visningar: 862
  • 11exe.jpg
    11exe.jpg
    19.1 KB · Visningar: 859
  • 12exe.jpg
    12exe.jpg
    18.1 KB · Visningar: 862
  • 14exe.jpg
    14exe.jpg
    17.4 KB · Visningar: 889
  • 15exe.jpg
    15exe.jpg
    15.1 KB · Visningar: 861
Nu kanske jag skiter i det blå skåpet men jag hade valt "Rommels" bilder alla dagar i veckan. Vi går i husköpartankar hemma just nu och jag vill se hur det ser ut i det tänkta huset, inte bilder på äpplen i en skål eller en brygga med lyktor på. ;)
Kort skärpedjup är snyggt men absolut inget jag vill ha när jag försöker se hur huset ser ut.

Alltså riktigt fina bilder men inga jag vill titta på när jag köper hus.

Nu kanske jag skiter i det blå skåpet men jag hade valt "Rommels" bilder alla dagar i veckan. Vi går i husköpartankar hemma just nu och jag vill se hur det ser ut i det tänkta huset, inte bilder på äpplen i en skål eller en brygga med lyktor på. ;)
Kort skärpedjup är snyggt men absolut inget jag vill ha när jag försöker se hur huset ser ut.

Alltså riktigt fina bilder men inga jag vill titta på när jag köper hus.

lite jobb med beskärning och upprätning av fallande linjer skulle göra Stefans bilder klart bättre och intressantare, vinna och snea kök blir iaf inte jag glad av att se i en broschyr
jag lånar exmpelbilden och där Ove har märkt bilden med 1 , nu är bilden liten i orginal vilket försvårar illustrationen men jag hoppas det går fram och är ok att jag lånade den.

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    97 KB · Visningar: 843
  • bild 1b.jpg
    bild 1b.jpg
    77.3 KB · Visningar: 836
Senast ändrad:
Oberoende av erfarenhet kan vi nog konstatera att riktigt snygga mäklarbilder kräver genomtänkta kompositioner, ljussättning , beskärning, exponering/framkallning //färghantering osv och att det är inte är en helt enkel uppgift

Det största hindret att ta kommandot över är trots allt tidsfaktorn.
Och jag instämmer helt och hållet att det tar tid och kräver kunskap för att få till rätt vinklar och ljus.
Raktecknande bilder är A&O.
Sen finns det ett syfte med så kallade miljöbilder som skall skapa en känsla, kanske för omgivningen eller objektets karaktär eller möjligen tidsepok som i sin tur förmedlar sin sak.
Liksom en röd röd för betraktaren hur planlösningen hänger ihop.

Sen är det ingen som drar fulla spjäll i vare sig clarity eller fyllnadsljus!
Vitbalansen är viktig precis som balansen vid blandljuset.
Hur som helst så är inte mäklar eller intedningsfotografering någonting enkelt om du vill nå bra resultat. Som någon i tidigare inlägg nämnt är det en massa faktorer som skall samarbeta.

Att jobba med ljus o skuggor är otroligt spännande!
Liksom att varje objekt är unikt och har olika förutsättningar.
De som förringar kunskapen om detta har väldigt lite kött på benen.

Sneda bilder (går att räta upp men varför inte göra det innan du trycker på knappen?), komposition (var ska det kännas rymligt?) och ostädade motiv (sladdar, tvätt, etc). Trappen...varför är den så viktig att den kommer med två gånger?

(du bad om kritik)

vi är nog överens om att bilderna skulle må bra av att rätas upp
och även rensas från gulstick i luckor osv

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    97 KB · Visningar: 807
  • bild 1c.jpg
    bild 1c.jpg
    77.7 KB · Visningar: 807
Det har redan nämts många kloka ord från de erfarna fotograferna här på Fotosidan.

Smak är naturligtvis en sak men inte att förglömma är att dessa bostadsbilder ska passa
det stora flertalet och inte bara en persons smak.

Arbetet ska gå fort. Nedan ett exempel som tog ca 40 minuter att fotografera
och naturligtvis en bra stund att bearbeta. Bilderna har uppfyllt sitt syfte
och budgivningen är igång.

http://www.sodermaklarna.se/bild.aspx?OBJGUID=3T93MHMF34NH1V75&OBJTYPE=CMVilla&images=all

Ove , jag lånar en av dina bilder för att diskutera vidare lite angående färgstick. Det ät alltid lätt att bedömma andras bilder och komma med "goda " "råd" och själv kan jag bli mörkrädd över egna bilder och tänka - hur fan gick det där till.

Vi har alla lite olika syn på hur tex färger bör eller kan återges , jag är lite konservativ och har svårt för färgstick i ytor jag vet har en viss färg, därför hade jag valt att rensa taket från det rödstick som kan ses i bilden samt dragit ner blå färgmättnad ute.

Bilagor

• 14exe.jpg
    14exe.jpg
    17.4 KB · Visningar: 883
  • 14exV.jpg
    14exV.jpg
    85.1 KB · Visningar: 840
Senast ändrad:
den bilden är tagen på kvällen o är medvetet dragen i färgerna för på kvällen är det varmare ljus inne eftersom belysning sällan har dagsljus. Jag har valt att inte (måla) taket vitt eftersom bilden ska ha kvälls känsla.

sedan angående färgmättnad så vet du som jag att på webb kan du dra på mer än det som ska tryckas. Jag har alltid varit konservativ o lämnat bilder till ett stort reseföretag med rätt ställda bilder sedan har dom själva dragit på så mycket så trycker du in gammut warning så ser du inte bilden längre. Att bilden ska spricka på webben för att du dragit på för mycket är väldigt svårt att lyckas med.

jag hade dragit ner det röda något, tycker även det går igenom i parketten , möjligen inte så mycket som exemplet
visar bara hur vi ser saker och ting lite olika

Jag fotograferar en hel del interiörer i Spanien åt mäklarföretag jag arbetar med. Jag är bara glad amatör men råkar vara den i min omgivning som tar minst dåliga bilder så jag får göra jobbet. Och bilderna publiceras på webben. Det här var en fantastiskt lärorik tråd! Tack!

/Claes

Det har redan nämts många kloka ord från de erfarna fotograferna här på Fotosidan.

Smak är naturligtvis en sak men inte att förglömma är att dessa bostadsbilder ska passa
det stora flertalet och inte bara en persons smak.

Arbetet ska gå fort. Nedan ett exempel som tog ca 40 minuter att fotografera
och naturligtvis en bra stund att bearbeta. Bilderna har uppfyllt sitt syfte
och budgivningen är igång.

http://www.sodermaklarna.se/bild.aspx?OBJGUID=3T93MHMF34NH1V75&OBJTYPE=CMVilla&images=all

Mycket snygg serie (förutom himlen i balkongbilden). Bra blandning mellan detaljer och helhet.

Vad tror ni om den nya trenden att ha människor och husdjur med i bilderna? Själv hoppas jag det dör ut (om den nu har startat) Tänk mertiden för varje jobb... Döda ting protesterar inte, men alla som plåtar människor i olika sammanhang vet att fåfängan hos många är stor och man vill se ut på ett visst sätt. En soffa har inte de kraven:)

Jag håller med om att tiden är en mycket viktig faktor. Jag spenderar i snitt 20-40 min för en lght och 30-50 min för villa. Efterarbetet ligger på ca 20 min per objekt. Jag har coachat en del fotografer och ser att redigeringen tar på tok för lång tid. Vissa spenderar timmar för varje objekt och det går ju inte i längden. Av den anledningen tar jag inga jobb utanför min hemstad eftersom restiden annars kan bli den största tidsfaktorn.

Det är ganska trevligt att komma ut och plåta bostäder som omväxling till ensamt studio- och datorjobb, men efter 6 år och närmare 2000 uppdrag börjar jag bli trött på det, så jag har bestämt mig för att lägga ner detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar