Annons

redigera film från 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

matsd7

Medlem
Har börjat försöka filma lite med canon 7 d. Har windows live movie maker i datorn och skulle vilja redigera filmsnuttarna där. Tyvärr lyckas jag inte spela upp kllippet.
Har någon tips på hur man skall göra för att använda movie maker?
 
Hur menar du att klippen inte går att spela upp, menar du att programmet inte vill importera dem eller vad?

Du behöver förmodligen konvertera dina klipp från ett format till ett annat, från mov som kommer från Canon EOS 7D till något format som ditt videoprogram klarar av.

Kanske behöver du en liten grundkurs i videoformat, containers och codecs? Läs då inlägg 3 i denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140902

Du behöver förmodligen använda ett program som tex MPEG Streamclip (finns för Mac och PC) för att utföra vad som kallas för transcode, det betyder att man konverterar videomaterialet från kameran som är väldigt hårt komprimerat och processorkrävande, till något annat som är lämpligare för att redigera. Det är inte meningen att du skall redigera materialet från kameran direkt i ditt videoprogram. De flesta videoredigeringprogram gör då en transcode under importprocessen, men ditt kanske inte gör det, eller vill inte kännas vid MOV?

Läs och berätta mera om problemet.

http://www.squared5.com/

Om du är bekväm med engelska finns det massor med videos av detta slag:

http://vimeo.com/14840608
 
Tack för mycket fakta.
Jag har mycket att lära om dettal

Det är säkert som du skriver att jag inte packat upp de komprimerade filerna från kameran och inte har rätt codec.
Jag kan spela filmen i quicktime och windows mediaplayer men inte i windows moviemaker.
Får ett felmeddelande. Fel:0x87160132
Går man in på "hur lösa det här problemet" så pratas det om codecs.

Hur laddar man ner rätt codec som fungerar på moviemaker?
 
Börja med att ta reda på vilka filformat (aka container) MovieMaker stödjer.

Detta leder till en artikel som säger att ett av formaten som stöds är AVI (just MOV dvs Quicktime är definitivt inte med, det beror på gammalt groll mellan Apple som gör Quicktime och Microsoft som gör Movie Maker.).

Ladda sedan hem programmet jag nämnde MPEG Streamclip (det programmet innehåller en massa codecs och fixar så du slipper installera en i taget, man gör vanligen inte det). Öppna dina filer i det (du kan lära dig batch-processande senare), välj Arkiv > Exportera till AVI. Fippla med inställningarna tills det funkar. (Följ guiderna jag länkade till).

Lycka till.

Edit: En annan vanlig felsökningsmetod är att googla på ditt felmeddelande, kolla vad man kan hitta...
 
Senast ändrad:
Hmm, jag har aldrig haft problem med .mov från Canon 5D mk II i Windows 7 + Live MovieMaker. Eller så löste jag det snabbt. Kort och gott om allt som behövs är installerat så går det jättebra med .mov i Live MovieMaker.
 
dubbelkollade just och jag kan bara drag & drop:a .mov in i Live MovieMaker, inget extra steg (utöver att Live MovieMaker säger "Preparing video" en stund innan man kan se på den). Så testar ni runt och google:ar lite så kanske ni kan få det att funka också.
 
MovieMaker fungerar

Jag kör Live MovieMaker med klipp från min 7D utan problem. Gissar att det är något strul med ditt program, har du testat att ta ner den senaste versionen från Microsoft?

Jag filmar i 720, 60 fps. Möjligt att du har en annan iställning som MovieMaker inte kan läsa?
 
Det kan mycket väl vara så att i tidigare versioner av programmet så kan det inte hantera MOV-filer, men som en del skrivit i tråden, det verkar inte vara problem i senare versioner. TS (trådstartaren) utelämnade versionsinformationen och infon jag googlade fram lite snabbt kan därför ha pekat på gammal info. Som man frågar får man svar heter det ju, så detta bekräftades väl igen nu då. :)

TS kan väl återkomma med hur det gått? Lägga till vilken version det gäller är inte heller dumt, för framtida referens här på fotosidan.
 
Du behöver förmodligen använda ett program som tex MPEG Streamclip (finns för Mac och PC) för att utföra vad som kallas för transcode, det betyder att man konverterar videomaterialet från kameran som är väldigt hårt komprimerat och processorkrävande, till något annat som är lämpligare för att redigera. Det är inte meningen att du skall redigera materialet från kameran direkt i ditt videoprogram. De flesta videoredigeringprogram gör då en transcode under importprocessen, men ditt kanske inte gör det, eller vill inte kännas vid MOV?

Läs och berätta mera om problemet.

http://www.squared5.com/

Jag har just försökt föra över .mov till Movie Maker. Som jag förstår det verkar det gå i en nyare version som passar till Windows Vista, men den version som passar till Windows XP klarar det inte. Så jag är jättetacksam för ovanstående tips som äntligen gör att jag kan både se och höra filmen jag skapat i Movie Maker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.