Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bort ljuset i djurens ögon

Produkter
(logga in för att koppla)
Snabbförsök:

1) Skapa en kopia i ett nytt lager av den delen som du önskar retouchera.

2) Gå in i snabbmaskläge och "rita" i pupillen.

3) Gå ur snabbmaskläg och invertera maskeringen (Ctrl+Alt+i)

4) Gör markeringen s/v. (Ctrl+shift+u). Detta för att bli av med färgstick.

5) Justera svärtan med nivåer (ctrl+l).

6) Klona eventuellt lite småfix som behöver det.

Hoppas att detta är klart nog. Om inte, hör av dig!

//JonasL

P.s. Detta är en mycket snabb retouchering jag gjorde på ca 2 minuter. I denna bilden är kanske kontrasten i ögat lite väl hög, men jag hoppas att du förstår principen.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    44 KB · Visningar: 580
Nu vill jag inte alls vara en hemsk snubbe men detta ar ju helt klart att bearbeta symptomen istallet for kallan. Om du stanger av den hemska inbyggda blixten sa slipper du problemet helt och hallet, bevarar den stamning/atmosfar du antagligen forsoker fanga (istallet for att blasa upp ett iskallt superstarkt ljus ratt i huvet pa djuret) och som sagt, bearbetar orsaken till problemet istallet for att sitta och laga efterat.
 
eh... alltså om jag stänger av blixten måste ja ju öka ISO läget och slutartiden rejält vilket medför i brusiga bilder. Har jag inte rätt?
 
Jo, du har helt rätt. Men jag tycker mer brus är helt klart ett smärre symptom än iskallt ljus, fula skuggor, förstörd atmosfär, konstiga ögon och ibland även skräckslagna ansiktsuttryck, vilket inbyggd direktblixt oftast ger.

Hur högt upp i ISOtal man kan gå beror ju rätt mycket på vad man har för kamera.
Dock kan man ju få bort rätt mycket brus med NeatImage t.ex. Om du inte ska förstora bilden en massa utan mest titta på dem på datorn så är ju bruset inte så viktigt eftersom man inte ser sådär jättemycket av det när man tittar i skärmstorlek så att säga. Och jämfört med nackdelarna med blixt så tycker jag det är ett väldigt lätt val.
 
ja det är ju sant!

men nu har ja testat ta kort på våran katt t.ex. UTAN blixt och för att få någolunda ljus på bilden måste ja antigen höjja ISO läget till max OXH slutartiden till så mycket så bilden blir suddig.
Fattar inte hur ja ska kunna fixa detta utan stativ..

Ja är annars ganska sugen på att byta ut denna mot min W1 mot en Sony V1.. kan de vara nå?
 
Källan är snarare att hundens pupiller är för stora och att blixtljuset kommer från ungefär samma ställe som objektivet sitter. Ljus med en ficklampa i ögonen och du får antagligen bort all tendens till detta då pupillen drar ihop sig.
 
Jo visst det är orsaken till de reflekterande pupillerna ja.. men rent praktiskt är det ju rätt omöjligt att ha med sig en ficklampa var som helst och det gör det ju i princip omöjligt att ta ögonblicksbilder.

När jag fotar inomhus och ljuset är för dåligt för att köra utan blixt låter jag hellre bli. Om man fotar med blixt är det inte det man ser som man får på filmen/minneskortet utan något helt annat.

Hur högt i ISO kan du gå på din kamera?
Jag vet att många digitalkompakter bara går upp till ISO 400 och då är det svårt att fota inomhus om det inte finns dagsljus utifrån.
 
Min Sony W1 går upp till ISO400.
Tycker oxå de blir lite för lågt nästan för inomhus fotografering när ljuset är lite för lite.. :/

Nån so har nå tipsa på hur man kan fota i dåligt ljus?
Testade nyss att ta ett kort på mina cd-skivor utan blixt och trots att ja har en taklampa så kunde ja inte få den där "mysiga" belysningen. Antigen blev de aldeles för ljust och suddigt eller för mörkt..
 
Schimmel skrev:
Jo visst det är orsaken till de reflekterande pupillerna ja.. men rent praktiskt är det ju rätt omöjligt att ha med sig en ficklampa var som helst och det gör det ju i princip omöjligt att ta ögonblicksbilder.

När jag fotar inomhus och ljuset är för dåligt för att köra utan blixt låter jag hellre bli. Om man fotar med blixt är det inte det man ser som man får på filmen/minneskortet utan något helt annat.

Hur högt i ISO kan du gå på din kamera?
Jag vet att många digitalkompakter bara går upp till ISO 400 och då är det svårt att fota inomhus om det inte finns dagsljus utifrån.

Rent praktiskt är det jättelätt att ha med en ficklampa överallt man har en kamera iallafall.
Räcker med en liten ficklampa för det här ändamålet då man oftast står väldigt nära den man fotar. Har en i nyckelknippan.

Självklart funkar det inte vid ögonblicksbilder dock.
 
Till Peter:

Jo absolut, du har rätt. Det är faktiskt ett bra hjälpmedel i många situationer. Har inte tänkt på att man kan ha i nyckelknippan, men det är en bra idé!

Till Kristofer:
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att fota inomhus med ISO400 utan blixt, såvida motivet inte är nära ett fönster och får ljus därifrån. Dock som sagt skippar jag hellre bilden om man måste använda blixt inomhus. Utomhus kan det vara snyggt och effektfullt, särskilt i motljus.

Om du får en slutartid som inte funkar för handhållet och det inte är en ögonblicksbild du ska ta kan du ju ställa in kameran på självutlösning och ställa den på närmsta stol/bänk eller annat om det går att lösa, finns mycket man kan använda som stöd för att fixa längre slutartider.

Annars klarar de flesta digitala systemkameror ISO upp till 1600, vilket gör enorm skillnad, och du kan dessutom röra dig med ljusstarkare objektiv.. nu kanske du inte är beredd att lägga de pengarna naturligtvis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.