Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recension Canon PowerShot S100

Produkter
(logga in för att koppla)

Nettizz

Aktiv medlem
Hej igen!

Hittade en intressant länk nedan där en köpare recenserar Canon S100. Mycket intressant läsning och lite bilder tagna med kameran visas också.

Jag har de senaste dagarna varit inne på att köpa denna kamera men nu är jag mycket tveksam efter att ha läst en del kommentarer från köpare och även läst recensionen

http://freshphotoblog.wordpress.com/2011/10/25/gear-review-canon-powershot-s100/

Kanske denne köpare inte är så kunnig på kameror men har läst att många andra köpare också tycks anse att kameran har fokusproblem och problem med stabiliseringen när man fotar men också sämre bildkvalité än S95 och det låter ju inte särskilt lovande.

Så, nu tycks jag bara ha Olympus XZ-1 och Nikon Coolpix 7100 kvar på min lista och det lutar åt den förstnämnda (trots att jag läst att köpare har uppfattat skrammelljud i den och att videofilmningen inte är mycket att ha). Hm, den kanske inte blir något kameraköp alls utan att man får invänta Canon Gxx(13?) istället (om de nu inte plockar i för mycket av S100:an i den).

/Jeanette
 
Senast ändrad:
Hej igen!

Hittade en intressant länk nedan där en köpare recenserar Canon S100. Mycket intressant läsning och lite bilder tagna med kameran visas också.

Jag har de senaste dagarna varit inne på att köpa denna kamera men nu är jag mycket tveksam efter att ha läst en del kommentarer från köpare och även läst recensionen

http://freshphotoblog.wordpress.com/2011/10/25/gear-review-canon-powershot-s100/

Kanske denne köpare inte är så kunnig på kameror men har läst att många andra köpare också tycks anse att kameran har fokusproblem och problem med stabiliseringen när man fotar men också sämre bildkvalité än S95 och det låter ju inte särskilt lovande.

Så, nu tycks jag bara ha Olympus XZ-1 och Nikon Coolpix 7100 kvar på min lista och det lutar åt den förstnämnda (trots att jag läst att köpare har uppfattat skrammelljud i den och att videofilmningen inte är mycket att ha). Hm, den kanske inte blir något kameraköp alls utan att man får invänta Canon Gxx(13?) istället (om de nu inte plockar i för mycket av S100:an i den).

/Jeanette
Som vanligt...........är det nästan alltid problem med nya kameramodeller just när dom kommer. Man får oftast vänta ett halvår innan tilverkarna lyckats "rätta" till problemen, ska man ha en S100ska man nog vänta ett tag. Så om du har bråttom å köpa ny kamera, avstå från S100. Köpte en S95 för några månader sedan som funkar felfritt.
 
finns väl ingen affär som fått in den i sverige ännu? pratade med en återförsäljare om den o dom kunde inte ge något leverans datum. Däremot så tror jag att den är betydligt bättre än s95 för den är flera år gammal o utvecklingen på bildkvalitet går ruggigt framåt. Sett flera tester som säger att den har lika bra bildkvalitet på 3200 iso som gamla på 1600 iso.
oavsett s95 är riktigt bra men jag kommer nog köpa nya även om om börjat rea ut gamla för under 3000.
 
Kan du vänta in lite mer seriösa tester, som visar skillnaden mellan S95 och S100?

En S100 är nog bättre än S95 på två punkter: 1)video 2)höga ISO
Annars är vid den här sensorstorleken CCD bästa och det mest beprövade alternativet, se t.ex. Canon S95/G12, Nikon P7100, XZ-1, LX5 etc.

Men med nya Fujifilm X10 så har de med deras speciella CMOS, som även är lite större till ytan, visat att MOS-sensorer är på gång.

Är det en liten kamera du prioriterar, kika på S95 eller S100.
Är det video, LX5, X10, S100.
Bästa bildkvalitet, som jag förstått: X10, XZ-1.
 
På tidningen Fotos hemsida kan du fram till nyår läsa deras tester gratis. Där finns tester på bland annat G12, XZ-1, LX-5 och S95. Fotos tester tycker jag tillhör de bättre man kan läsa.
 
Jag är nöjd med min S100.

Köpte den i NY för cirka en månad sedan.

Jag pixelpeepar aldrig en kompaktkamer utan det är en slit och släng-kamera som nyttjas av alla i familjen (3-40 år gamla). Gillar den bättre än S95 vad avser ergonomi, filmfunktion och snabbhet.
 
Däremot så tror jag att den är betydligt bättre än s95 för den är flera år gammal o utvecklingen på bildkvalitet går ruggigt framåt.
Nja, mycket mer än ett år gammal är S95 inte. Jag tror inte man ska förvänta sig några gigantiska förbättringar, å andra sidan vore det förvånande om S100 var märkbart sämre än S95 på någon punkt.
 
Förresten, angående X10 och dess autofokusproblem, har Fuji kommit med någon uppdatering som förbättrar detta ? Cyberphoto testade kameran så sent som 2011.11.18 och pga ovanstående så avvaktar de med att sätta stämpeln "toppklass". Intressant kamera annars!

/Jeanette
 
Någon uppdatering till X10 har inte kommit. Det tycks råda ganska delade uppfattningar om kamerans AF. En del klagar, andra lovordar den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.