Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, long time jag var här på forumet. Men nu har jag köpt min första digitala kompaktkamera och väntar på att den skall levereras till mig. Tar väl en till tre dagar.

Innan fotade jag med en Canon EOS 5D Mk II och ett gäng L-gluggar. Bra kamera och superkvalitet på bilderna. M E N. den var/är på tok för tung att konka med sig hela tiden överallt. Fotoväskan med huset, en 70-200 f/2.8, macro 100mm f/2.8, 24-105 f/4 vägde över 4 kilo, kanske över fem. Vilket ledde till att jag bara plockade med mig kameran ett par gånger om året. Mobilen har jag fotat mängder med men bildkvaliten lämnar mycket övrigt att önska. Så jag beslutade mig att sälja min kamerautrustning och gjorde så.
Nu är fota-abstinensen så svår att jag beslöt, mot alla trender, att skaffa mig mitt livs första digitala kompaktkamera. Sagt och gjort. Rajala har ett erbjudande på Canon S100 för 2999:- drygt tusenlappen billigare än vad jag hittat hittills.
Det skall bli jätteskoj att ha med mig kameran "överallt" nu. Bildkvaliten är givetvis inte likvärdig systemkameran med lite L-optik, men de tester jag sett är över all förväntan för en kompakt, så jag slog till.

Tack för ordet.
 
Hej,
Tänkte hijacka den här tråden för eget syfte. Jag jobbar med filmproduktion och skulle behöva köpa en kompaktkamera som är hyfsat lätt använd och klarar full hd-video. Megapixlar på stillbilderna spelar ej så stor roll så länge det är 10+.

Mitt främsta syfte är för att fota BTS stillbilder eller videoklipp samt även kunna filma Vlogs för min youtube kanal.

Efter att ha browsat runt på diverse ställen så verkar Canon S100 vara ett gediget val dock så blir jag lite avskräckt av att många påpekar att knappsystem/interface är lite bökigt speciellt om man håller kameran framför sig för att filma/fota sig själv i porträtt pose. Eftersom jag kommer filma en del där jag filmar mig själv för att sedan svänga över och filma något annat så är det ganska viktigt att den är lättanvänd och gärna så lätt som möjligt.

En annan nackdel som jag läste om på ett annat ställe var att batteritiden är riktigt dålig eftersom den nya hårdvaran drar massor mer batteri i jämförelse med S95 (nu tror jag att det mesta handlar om GPS mottagaren) dock så är ju batteritid rätt viktigt om man är ute och fotar en heldag och kanske filmar lite video.

Jag är hyfsat ny på att fota själv, i nuläget använder jag min iPhone 4 men har ganska lätt för teknik och när jag väl sätter mig in i teknik så lär jag mig snabbt.

Så nu vill jag gärna ha synpunkter på vad ni tror om S100 är det rätt kamera för mina behov eller finns det annan modell som är bättre lämpad? Ni som har S100 får gärna ge era synpunkter på hur användarvänlig den är samt hur batteritiden funkar för er.

Är för övrigt glad att hittat detta forum!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.