Annons

Panasonic DMC-FZ100 vs Canon G12 vs Canon S95

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte lägga ett tak på 5,000:-. Vill inte att det ska bli för komplicerat. Om jag köper NEX-5, får jag med allt jag behöver då? Känns som att det finns en hake, att jag måste köpa till prylar? Måste jag byta ut objektiv för olika tillfällen? Det känns också lite avancerat för mig. Tror jag kanske bör hålla mig till en kompaktkamera som har allt i ett, färdigt att köra :/

NEX är ju inte en dum kamera, men den är inte särskilt kompakt heller... visst är huset litet men släng på 18-55 objektivet och den är lika lätt att stoppa i fickan som min 1Ds2. ;-)
 
Det här är helt omöjligt. Vill nog inte lägga mer än 4,000 trots allt. Just nu är dock Sony DSC-TX9 intressant.

Fin kamera men f/3.5 som bäst betyder att du blir tvungen att fota ISO 320 där du kunde fota ISO 100 med en S95 eller LX5 och vill behålla samma slutartid. Eller värre, ISO 1250 när du kunde använt 400... (det gäller iofs även Casion jag nämnde innan.)

Full disclosure: jag satt och läste som en galning och laddade ner raw filer och allt jag kunde några veckor innan jag bestämde mig för en S95. Anledningen var snabbt objektiv och lite större sensor än de flesta, plus att den verkligen kan stoppas i fickan. Var nära att köpa en LX5 men den är lite för stor. Frun har en Casio HX15 och den är fantastiskt bra för pengarna.
 
Ok. Saken är den, S95 hade varit det perfekta valet om det inte vore för att den saknar autofokus vid filmning. Antar att det innebär att om jag ska rigga kamera för att filma bandet i replokalen så riskerar vi gå ur fokus när vi rör på oss utan att kameran kan kompensera för det.

Dessutom har den CCD vilket ger dom där ohyggligt fula lila linjerna varje gång kameran träffar en ljuskälla.

Synd.

Det verkar inte som att någon kamera passar mina behov. Det är antingen eller som man får helt enkelt. Bild eller film.
 
Det har inte blivit något inköp. Har lagt det på hyllan då det inte finns någon kamera som fyller mitt behov i dagsläget. Alla har någon allvarlig brist. Tycker inte det är någon idé att köpa en som fotar bra, men som filmar dåligt och tvärtom. Bättre att vänta något år tills tekniken utvecklats en aning. Kan t ex tänka mig att modellen efter TZ100 kan komma att bli vad jag söker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.