Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ReallyRightStuff/Wimberley/Kirk

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Är på jakt efter snabbfäste till kamera och objektiv.
Tänker mig köpa ett fäste för kameran, ett för mitt 300/2,8, och ett snabbfäste till stativet.
Finns det någon större skillnad mellan dessa märken. Prisskillnaden då man kollar deras respektive hemsida är inte så stor. Ungefär 30$.
Någon som har erfarenhet?

Tack!

/johan

Jag har i.o.f.s. bara erfarenhet av RRS, men det fungerar väldigt bra med deras webshop. Dom är otroligt serviceminded, det går snabbt och smidigt + att grejorna är av toppkvalitet.

// Richard

Tänker mig köpa ett fäste för kameran, ett för mitt 300/2,8, och ett snabbfäste till stativet.
Finns det någon större skillnad mellan dessa märken. Prisskillnaden då man kollar deras respektive hemsida är inte så stor. Ungefär 30$.

Tack!

/johan

Kolla med http://www.optipod.se/
Han säljer RRS huvud i Sverige men med egna plattor och fästen.
Ring honom, maila inte.
Jag har köpt av honom och är helt nöjd.

Tack!

/johan

Kolla också http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6122
Håller med dom flesta recensionerna.

Hej

Till 300mm 2.8 hade jag nog skaffat ett kombinerat stativ/snabbfäste så det blir lite lättare och mindre

Heter cp 42

http://www.naturescapes.net/store/home.php?cat=90

Bild på liknande här

http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=94&cat=90&page=1

Hade ett sådant till mitt förra 500mm f/4 IS och var väldigt nöjd med det.

Men idags läget hade jag skippat allt som har med stativ och göra och bara fotat handhållet med ett 300mm 2.8. Har haft båda wimberley huvudena till mitt 500mm och de är väldigt bra och behövdes för mig då jag tycket 500mm var för tungt att handhålla.

Idag kör jag bara mitt 400mm 5.6 och är så mycket snabbare på att fånga mina objekt (tex fågel) då jag fotar handhållet jämfört med att ha det på stativ. Det är så mycket lättare att handhålla nu med höga ISO inställningar på kameran jämfört med när man körde 50 eller 100 ISO dia film.

Mvh

Omar

Really Right Stuff/Wimberly/Kirk

Hej!
För ett år sedan skulle jag komplettera min stativutrustning. Jag försökte få kontakt med Optipod-tillverkaren via telefon och via hans hemsida och e-post. Det gick inte att nå honom och han svarade inte på mina e-postsändningar. Jag höll på cirka 6 månader sedan gav jag upp.
Jag tog kontakt med RRS i USA och då hände det saker. Vilken service!!!
Jag kan helt och fullt instämma i vad Richard skrivit tidigare. Jag köpte kulhuvud, 2 snabbfäste, 2 snabbplattor till min 300 och 80-200 samt ett L-bracket till min D3:a.
Jag hade samtliga artiklar vid min dörr på mindre än en vecka. Det är helt underbart när man tar i grejorna och arbetar med dem, vilken känsla.
Jag kan verkligen rekommendera RRS i USA. Tänk om vissa firmor i Sverige bara hade en bråkdel av denna service-känsla.
John-Erik

Jag har då det motsatta erfarenheterna av Hans Olssons Optipod.

Kanonservice!

Men, och ett stort men, kontakt via epost och hemsida kan du glömma. Det är telefon som gäller!!!

Jag har Optipods fäste till en kulled (468MG) samt enbensstativ (Manfrotto 234), plattor till D700/D300 m batterigrepp, platta till 70-200/2.8VR samt 500/4VR.

Hade synpunkter på fästet till 500'an vilket gjordes om för att passa mina ändamål bättre till normalpris för plattan.

Jag har grejor från alla tre tillverkarna. De har lika bra kvalitet alla tre. Den största skillnaden är att Wimberley inte alls har kamera-plattor och L-plattor (snabbfäste) till kamerorna som de andra. RRS garanterar också bara att vissa av deras snabbfäste är kompatibla med deras egna och Wimberleys grejor.
Köp från någon som har alla grejorna du behöver. I praktiken så är det ingen större skillnad på dem.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto