Annons

RC-nisse vill ha fiber - vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
dobos skrev:
Det där ett helt eget område jag behöver veta mer om senare. Jag trodde torkpressen gjorde pappret skrynkelfritt?
I Idealfallet ja. Med varierande luftfuktighet eller om det inte är riktigt torrt när man tar det ur torkpressen kan det skrynkla sig ändå, skulle jag tro.

Syrafri kartong, kladdfri adhesive och strykjärn. Bra. Inget spraylim här alltså.
Antar att du lägger fotopappret med bildsidan nedåt mot repfri yta, sedan kartongen och sist ett bomullstyg som du stryker på, eller?
Typ. Fast åt andra hållet. Värmetåligt underlag som inte bucklar sig av värmen. Jag kör med en lite tunnare syrafri/buffradpapp för att montera bilderna på än själva passpartoutpappen.

1. Skär ut bilden grovt.

2. Skär ut addhessivpapperet grovt (kodak dry mounting tissue type 2, photax har det).

3. värm fast addhessivpapperet mitt på baksidan av fotot med en fästyta stor som en femkrona ungefär. Ha hela tiden en tunnare syrafri papp mot bildens framsida.

4. Vänd bilden och trimma av bilkanter och addhessivpapper samtidigt med en vass mattkniv. Skär flakt och med ett snitt. Ett bra skärunderlag är,ehh, bra.

5. Måtta in bilden på bakstycket där du vill ha den och lägg en vikt mitt på bilden.

6. Vik upp kanterna på fotot lätt men låt addhessivpapperet ligga kvar mot bakstycket och stryk fast hörnen av adhessivpapperet på bakstycket. Nu Sitter bilden fast i adhessivpapperet på mitten och hörnen av adhessivpapperet sitter fast i bakstycket, och det är ingen större risk att bilden åker runt på bakstycket och hamnar snett.

7. lägg återigen den tunnare syrafria pappen mot bildens framsida och stryk på den med cirkelformade rörelser. Börja på mitten och kör ca 30 sekunder på varje område och jobba utåt mot kanterna.

8. Ta upp den monterade bilden och böj bakstycket med bilden kraftigt bort från motivet. Fotot skall följa med. Tenderar kanterna lossan från baktycket så fortsätt värma.

Jag har för mig jag har mitt strykjärn inställt på aldeles i början av temperaturområdet med 2 prickar. Hur länge man får värma beror på vilken tjocklek man har på pappen som ligger mellan strykjärnet och fotot. Kör man för varmt finns risken att emulsionen börjar mjukna och fastna i den skyddande pappen.

Ooops, det blev visst en liten minitutorial baserat på hur jag brukar göra:).

(notera att plastpapper kräver en betydligt lägre temperatur och ett helt annat adhessivpapper)
 
Man tackar och bockar och bugar.
Jag får ta en shoppingrunda och skaffa fiberpapper och adhesivepapper. Det är lite underligt hur man kan ha en bild i huvudet om hur det hela går till, för att sedan få sig en tankeställare i annan rikting - man lär så länge man lever :)
Den där instruktionsvideon var kanon!
Jag ska börja med Ilfords MG FB i blankt utförande i en lagom storlek (18x24) och testa mig fram. Det verkar också som om jag kan få tag på en torkpress.
 
dobos skrev:
...Och vad är för länge? :)
Om du vill maximera hållbarheten säger rekommendationerna 8 stycken 18x24 per liter fix.
Men för mer normala sammanhang skulle jag lägga gränsen vid 30 stycken 18x24 per liter fix.

Och dubbla fixbad är toppen, det är inte så besvärligt och ger en större trygghet för att bilderna behandlats väl. De håller längre alltså...

...Jag kan iofs slabba på en vanlig bänk också, och torka noga efteråt...
SA DU SLABBA?
Man slabbar inte i mörkrummet. När jag jobbat färdigt i labbet brukade en hjärnkirurg komma in efter mig och operera.

Skämt å sido, detta är sagt med kärlek och respekt men jag har svårt för sunkiga mörkrum med fläckar och kemi som skvätter runt.
 
mipert skrev:
SA DU SLABBA?
Man slabbar inte i mörkrummet. När jag jobbat färdigt i labbet brukade en hjärnkirurg komma in efter mig och operera.

Skämt å sido, detta är sagt med kärlek och respekt men jag har svårt för sunkiga mörkrum med fläckar och kemi som skvätter runt.

Nä, men vaffan lite dräll blir det ju när man flyttar papper från en balja till nästa. :cool:
Jag hatar också sunkiga mörkrum.
Till saken hör att den extra "bänk" jag har att tillgå egentligen är ett ljusbord, så det gäller att hålla rent efter sig. Tänk om någon efterföljare lägger sina kopior där, eller tittar på neg, om det finns intorkade fixrester kvar - aj aj aj!
 
Jättesubjektivt:

Ilford i all ära, men jag tycker deras FB-papper är tråkiga. Det finns så många roliga varianter: Forte, Kentmere, Bergger, Varycon, Emaks, mm. En av mina nya favvon är Adox FinePrint Vario Classic från fotoimpex i tyskland. Ganska billigt och riktigt snyggt. Finns i gloss och matt, och matt är lika tokmatt som Ilfords 5K. Tonen är neutral till kall. Blåsvart i Dektol 1+1. Riktigt Najs!

*h
 
timeUnit skrev:
Jättesubjektivt:

Ilford i all ära, men jag tycker deras FB-papper är tråkiga. Det finns så många roliga varianter: Forte, Kentmere, Bergger, Varycon, Emaks, mm. En av mina nya favvon är Adox FinePrint Vario Classic från fotoimpex i tyskland. Ganska billigt och riktigt snyggt. Finns i gloss och matt, och matt är lika tokmatt som Ilfords 5K. Tonen är neutral till kall. Blåsvart i Dektol 1+1. Riktigt Najs!

*h

Jag tar tacksamt emot alla tips, men kan du precisera "fint", "tråkigt", o.s.v.
Jag kommer nog att köpa lite olika i små storlekar och förpackningar och prova mig fram. Eftersom jag är mycket förtjust i splitfilterexponering av papper är "Multigrade", eller dess variabla motsvarigheter, ett krav.
 
Jag har tittat på ett par värmepressar och alla har en blankplåt som man lägger bildsidan mot. Jag vill minnas från Ansel Adams böcker att denna plåt gjorde bilden (ännu mer?) blank. Gäller detta även matta papper?
Jag har också läst att diverse trix med vilken yta man ligger mot bildsidan kan ge roliga och intressanta effekter (diverse papper och tyger, t.ex.) Det låter dock som att det föreligger risk för att bilden ska fastna i materialet.
Hur som helst: ska pappret in i pressen direkt från sköljen, eller ska den torka lite först? Misstänker att ett lagom fuktigt papper är bäst.
 
dobos skrev:
Jag tar tacksamt emot alla tips, men kan du precisera "fint", "tråkigt", o.s.v.
Jag kommer nog att köpa lite olika i små storlekar och förpackningar och prova mig fram. Eftersom jag är mycket förtjust i splitfilterexponering av papper är "Multigrade", eller dess variabla motsvarigheter, ett krav.

Ilford MGIV FB är tråkigt för att det är i mina ögon är helt neutralt i tonen, reagerar inte på selentoning (i min erfarenhet, KRST 1+9), reagerar inte på olika framkallare (det talas om "developer incorporated" men är det sant) och så tycker jag att det känns "mellanmjölk" för att det är så populärt. Jag gillar att välja lite udda grejer. När det gäller warmtone-varianten av pappret gillar jag inte att pappersbasen är så gul, det känns som fusk. Jag vill att warmtone ska ha varm emulsion, men vit pappersbas. T ex har Forte Polywarmtone detta.

Kentmere, Forte, Bergger, Adox har alla Multigrade/Variable Contrast-papper. Det är bara att välja och vraka! :)
 
Ok, jag förstår. Men, som sagt, jag ska botanisera lite då och då. Jag har aldrig varit vän av warmtone-papper, men det kan ju starkt bero på att jag bara sett Ilfords, Ehh! :cool:
Den håller jag med om ser bara gul ut.
Jag är så pass i början av min bana som s/v-kopist att jag inte riktigt har utvecklat den där känslan för kombinationer av papper/framkallare/tonare än. Men det kommer vad det lider, hoppas jag.
Därför lyder jag det ganska kloka rådet att ta det lungt med antalet parametrar i processen. Jag känner dock att jag kan Ilfords RC-papper vid detta laget och vill prova något nytt.
Beror Ilfords popularitet på att det är bra (i bemärkelsen kvalitét, pålitlighet, lättanvänt m.m), eller att det är hårt marknadsfört?
Som nybörjare var Ilford, av någon anledning, det självklara valet. Och jag kan förstå varför: det är lättillgängligt, lätt att använda och Ilford har en mycket bra dokumentation. Dessutom känns kombinationen Ilford papper och Ilfors kemi som trygg.
Men tryggt är sällan spännande, så vaffan, jag är öppen.
 
Din strategi är jättebra. Men -- när du köper fiberpapper nästa gång, ta och köp ett paket med typ 10x15cm av nån annan produkt. Det är inte så dyrt och kul att testa. Gillar du det, är det bara att köpa mer. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.