Galaxens President
Avslutat medlemskap
Typ. Fast åt andra hållet. Värmetåligt underlag som inte bucklar sig av värmen. Jag kör med en lite tunnare syrafri/buffradpapp för att montera bilderna på än själva passpartoutpappen.dobos skrev:
Det där ett helt eget område jag behöver veta mer om senare. Jag trodde torkpressen gjorde pappret skrynkelfritt?
I Idealfallet ja. Med varierande luftfuktighet eller om det inte är riktigt torrt när man tar det ur torkpressen kan det skrynkla sig ändå, skulle jag tro.
Syrafri kartong, kladdfri adhesive och strykjärn. Bra. Inget spraylim här alltså.
Antar att du lägger fotopappret med bildsidan nedåt mot repfri yta, sedan kartongen och sist ett bomullstyg som du stryker på, eller?
1. Skär ut bilden grovt.
2. Skär ut addhessivpapperet grovt (kodak dry mounting tissue type 2, photax har det).
3. värm fast addhessivpapperet mitt på baksidan av fotot med en fästyta stor som en femkrona ungefär. Ha hela tiden en tunnare syrafri papp mot bildens framsida.
4. Vänd bilden och trimma av bilkanter och addhessivpapper samtidigt med en vass mattkniv. Skär flakt och med ett snitt. Ett bra skärunderlag är,ehh, bra.
5. Måtta in bilden på bakstycket där du vill ha den och lägg en vikt mitt på bilden.
6. Vik upp kanterna på fotot lätt men låt addhessivpapperet ligga kvar mot bakstycket och stryk fast hörnen av adhessivpapperet på bakstycket. Nu Sitter bilden fast i adhessivpapperet på mitten och hörnen av adhessivpapperet sitter fast i bakstycket, och det är ingen större risk att bilden åker runt på bakstycket och hamnar snett.
7. lägg återigen den tunnare syrafria pappen mot bildens framsida och stryk på den med cirkelformade rörelser. Börja på mitten och kör ca 30 sekunder på varje område och jobba utåt mot kanterna.
8. Ta upp den monterade bilden och böj bakstycket med bilden kraftigt bort från motivet. Fotot skall följa med. Tenderar kanterna lossan från baktycket så fortsätt värma.
Jag har för mig jag har mitt strykjärn inställt på aldeles i början av temperaturområdet med 2 prickar. Hur länge man får värma beror på vilken tjocklek man har på pappen som ligger mellan strykjärnet och fotot. Kör man för varmt finns risken att emulsionen börjar mjukna och fastna i den skyddande pappen.
Ooops, det blev visst en liten minitutorial baserat på hur jag brukar göra.
(notera att plastpapper kräver en betydligt lägre temperatur och ett helt annat adhessivpapper)