Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering av Fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Vad för "sprit" använder ni?

Jag har användt renad bensin faktiskt, utan att ha en aning om det är farligt eller ej. Vet dock att det är lösande av fett och annat icke önskvärt.

Sitter någon på information om renad bensin, om det är farligt för kopiorna får ni gärna tillrättavisa mig !

// A
 
Jag använde torkpress länge, men nu har jag i stort sett övergått till att pressa under böcker. Låter först kopiorna torka, fuktar lätt på baksidan och lägger dem med de torra bildytorna mot varandra. Sedan får de ligga i press några dagar.

Tyget på torkpressen brukar jag tvätta i vatten med lite diskmedel, och sedan skölja noga. Därefter vrider jag ur vattnet, och sträcker den ordentligt så att den inte krymper.
 
Erik Schalin skrev:
Snälla, upplys mig!
Högglansning av barytpapper är rätt besvärligt om man vill ha perfekt resultat, blanka plastpapper har alla fördelar här. (Vi ska inte glömma varför högglansning finns: nämligen för att kunna reprofotografera fotografiska bilder.)

Högglansning av barytpapper görs på en glansplåt med värme (i en glanspress). Börja med att granska glansplåten, den måste vara högblank och helt fri från repor och andra skador.

Rengör glansplåten extremt noga med diskmedel och varmt vatten, den måste vara helt fettfri (varning för repor).

Lägg den välsköljda och blöta kopian med bilden neråt på plåten och valsa ut överskottsvatten med en gummivals. Minsta dammkorn kommer att synas på den glansade bilden!

Lägg in plåten i den uppvärmda pressen och spänn fast duken. Under torkningen hörs ett knäppande ljud och torkningen är klar när knäppandet har upphört.

Om du tar ut bilden för tidigt sitter den delvis fast på plåten och glansningen har misslyckats. Om du väntar för länge blir bilden för varm, gelatinet förlorar för mycket vatten och kopian rullar sig.
 
En liten tanke som dök upp när jag funderade på hur man skulle kunna göra blanka fiberkopior utan glanspress (om man bara vill göra det någon enstaka gång så kanske det känns lite onödigt att investera i en hel glanspress). Tror ni följande skulle fungera?

1. Man lägger den blöta kopian på en ren och repfri glaskiva med bilden nedåt.

2. Med gummivals tar man bort det mesta av vattnet.

3. Sedan lägger man något som är tillräckligt stabilt och tillräckligt poröst för att kunna transportera bort resten av vattnet.

4. Över det kanske man behöver lägga någonting som är lite tungt (typ en en bok eller något liknande).

5. Man ställer sedan upp glaskivan på två "bockar" (även här kanske några böcker borde fungera bra)

6. Värmer med hårtork på undersidan av pappret, alternativt väntar tills det torkar av sig själv.


Detta borde ju fungera ungefär som Axels metod som ger kopior "blanka som fasen". Men att pappret hålls ner mot glaset och återfukting av kanterna behövs då inte längre. JAg vet inte om det skulle fungera bra. Vad tror ni?

Sen skulle man kunna variera underllaget mot bildsidan på kopian och med det få lite olika ytor på kopiorna. Kanske blästrad rostfi plåt eller kanske bara syrafri kartong?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.