Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fiberpappers framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror nog inte att det är högglansade bilder du vill ha. Det är mycket ovanligt i dag. Lufttorka och försök få tag på en torrmonteringspress. Det kan finnas hos någon fotoklubb. förr hörde pressar av den här typen till standardutrustningen i en fotoatelje. Det borde gå att hitta för en billig peng. Det finns nyare av fabrikat Seal, men de kostar skjortan.
 

Bilagor

  • Scan-140501-0002.jpg
    Scan-140501-0002.jpg
    319.1 KB · Visningar: 65
Jag tänker mig köra fiberpapper matt, i selenium väldigt kort bara för att få "silver" effekten. Kör högt ISO/ASA på mina rullar och kör dom i xtol och r09 (rodinal) för att få bra dynamik och brus. Så för mig handlar det mkt om svärta, så maxsvärta i glanspress är kanske det jag bör ha, för fiberpapper har la lite problem med det även om man separerar med 00 och 5 filter för att få bra dynamik, det blir aldrig riktigt svar svart på fiber va?
Behöver man köra glanspress för det ?

Hej !

Olika papper reagerar olika beroende på framkallare, prova lite olika sorter, det är viktigt att
tiden är tillräckligt lång, dock inte för lång, normalt är nog 2-5 min.

Selentoning ökar maxsvärtan, men inte så enkelt, olika pappter ger väldigt olika
resultat, olika resulat med samma process, OCH olika resultat med samma
papper och olika framkallare.

----------
Selen
Svärtan ökar först, med en liten tonförändring, tonförändringen tilltar, sen minskar
maxsvärtan.

Jag använde selen 1-10 efter första fixeringen i lampljus, jämförde med en
o-tonad kopia, avbröt när en tonsörändring syntes, tonade sen halva den tiden.
Toningen fortsätter en stund efter att man tagit ur kop ur toningsbadet.

//MW
 
För några år sedan försökte jag högglansa fiber.
Det gick inte.
Jag testade ett flertal papperssorter med negativt resultat.
Slängde trumman på tippen.
Emaks kanske funkar men Ilford är bara att glömma, inte ens Ilford själva anser att der går.

En högglansad kopia är slitsnyggt.
Vet inte varför moderna papper inte funkar. Kanske för lite silver i? Jag vet inte.
 
Diskussionen kom väl av sig lite med ämnet högglanspressar.

För normal torkning av fiberpapper är det bättre att använda en vanlig torkpress/torkapparat som exempelvis den här som Photax säljer för 3595 kr:

http://www.photax.se/mrkr/tork/BusherTorkpress.jpg

Ytan är lite böjd för att motverka att kopiorna böjer sig uppåt när gelatinet i emulsionen drar ihop sig när papperet torkar.

Jag har en äldre modell utan termostat, men den har jag inte använt på ett tag eftersom jag måste skaffa en ny sladd då den gamla torkat och spruckit.

Jag brukar låta kopiorna torka, och sedan fuktar jag dem lätt på baksidan och lägger dem emulsion mot emulsion, baksida mot baksida i press under en hög lexikon under flera dagar.
En dag brukar inte räcka, för först måste papprena torka medan de ligger i press, och dessutom måste fuktigheten komma nära luftfuktigheten. Om man köper böcker från ett ställe där luftfuktigheten är mycket annorlunda så kan pärmarna börja böja sig där hemma när man man öppnat paketet. Likadant med fiberpapper som är fuktigare än luften i övrigt när man tar dem ur pressen.
 
Diskussionen kom väl av sig lite med ämnet högglanspressar.

För normal torkning av fiberpapper är det bättre att använda en vanlig torkpress/torkapparat som exempelvis den här som Photax säljer för 3595 kr:

http://www.photax.se/mrkr/tork/BusherTorkpress.jpg

Ytan är lite böjd för att motverka att kopiorna böjer sig uppåt när gelatinet i emulsionen drar ihop sig när papperet torkar.

Jag har en äldre modell utan termostat, men den har jag inte använt på ett tag eftersom jag måste skaffa en ny sladd då den gamla torkat och spruckit.

Jag brukar låta kopiorna torka, och sedan fuktar jag dem lätt på baksidan och lägger dem emulsion mot emulsion, baksida mot baksida i press under en hög lexikon under flera dagar.
En dag brukar inte räcka, för först måste papprena torka medan de ligger i press, och dessutom måste fuktigheten komma nära luftfuktigheten. Om man köper böcker från ett ställe där luftfuktigheten är mycket annorlunda så kan pärmarna börja böja sig där hemma när man man öppnat paketet. Likadant med fiberpapper som är fuktigare än luften i övrigt när man tar dem ur pressen.

Tack för mkt bra och intressant svar, har aldrig tänkt på det där med papper och luftfuktigheten
 
Får du tag i en torrmonteringspress, typ den på bilden ovan, så rekommenderar jag den före de vanliga torkpressar man kan köpa från t.ex Photax. Du använder då en syrafri kartongskiva mot bildsidan, mellan bilden och den dukbeklädda ovandelen när du planar den torra bilden (hängs i klädnypa i badrummet). Fast det kanske du kan använda även på en vanlig torkpress, så att man slipper plana bilden i vått tillstånd? Vanligt att duken inte kan hållas ren nämligen vilket försämrar bildernas hållbarhet, speciellt när bilden torkas blöt.
 
Vanligt att duken inte kan hållas ren nämligen vilket försämrar bildernas hållbarhet, speciellt när bilden torkas blöt.

Man bör ju bara torka välsköljda kopior, och duken får man la loss och skölja den med ibland. Sedan förvarar man bäst torkpressen i en kartong eller åtminstone under dammskydd.
 
Må var och en bli salig enligt sin tro.
Jag värmetorkar aldrig bilder, eftersom jag märkt att maxsvärtan blir sämre och det ibland fastnar ludd från duken i bildytan.
Det bästa tycker jag är att lägga bilderna med bildsidan ner på myggnät uppspänt på en ram, men det går nog lika bra att hänga upp dem med klädnypor.
När de är torra fuktar jag baksidan och lägger dem mellan syrafri kartong i en torrmonteringspress. Svalna av får de göra utbredda på ett bord med framsidan upp.
Det går naturligtvis bra att lägga dem i press under en boktrave också, men då tar det några dagar innan de blir plana.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.