** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RC-nisse vill ha fiber - vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Fint folk kör fiberpapper. ;-) Eh, men för att ni inte ska tycka att jag bara vill vara fin, så kan jag tillägga att jag alltid gillat fiber mer än RC-papper, men tyckt att det är krångligt. Nu vill jag i alla fall testa för att se om jag ska gå vidare med fiberpapper.

Idag kör jag helt med Ilford MGIV RC i pearl-smak. Jag tonar med selen 1+9 i två minuter för att få bilden mer beständig, men jag har läst i forumen att fiber håller längre i alla fall (om de är rätt hanterade).

Jag är medveten om att fiber kräver(?) HCA mellan fix och slutskölj, samt att slutsköljen ska vara avsevärt längre än med RC-papper (1 timme, kanske). Så långt är jag med, men:

Funkar det med Ilfords snabbfix (1 min. konstant agitering)?

Ska man skölja mellan fix och HCA - hur länge?

Hur länge i HCA?

Hur lång slutskölj om jag använder HCA? Vi (fotoklubben) har ett stort sköljkar med cirkulerande vatten som byts konstant.

Är det skillnad i förfarandet med selentoningen?

Hur ska pappret torka? Idag torkar jag RC-papper stående i fack i ett pappers-/filmtorkskåp.

Hur kan jag pressa pappret (så det inte knölar sig) om jag inte har en speciell papperspress (jag sak kolla om inte farsan har en gammal press, eller köpa beggat). Ska pappret pressas i vått tillstånd?

Jag gillar som sagt RC-pearl - vad blir det omräknat i fiber? Jag antar att blankt blir lite mer "pearligt" på fiberpapper tack vare struktur-ytan, eller? Jag kör hellre blankt än matt, om jag måste välja.

Många frågor - hoppas nån har tålamod/tid.

//Lasse
 
Senast ändrad:
När jag ändå är igång: blir inte upplösningen lite sämre med fiberpapper? Jag menar att de små strukturerna i fiberpappret inverkar (stör) detaljerna i själva bilden. Förstår ni vad jag menar - det blir lite som tryckraster, eller?

Vilket papper är att föredra vid scanning med flatbäddare - jag kan tänka mig att göra RC-kopior enkom för scanning om det är bättre.

//Lasse
 
Vissa anser (bla jag) att HCA inte är en nödvändighet om man sköljer ordentligt.

Olika papper har olika struktur. Det är en smakfråga och skillnaderna är väldigt subtila.

Fiberpapper är svåra att torka utan press. Jag brukar fukta en torr kopia på baksidan och lägga i press mellan två glaskivor med tyngder på (lexicon).

Ska du bara skanna kopiorna så skulle jag fortsätta med RC. Skillnaden märks bara på väldigt nära håll på kopian.
Trationen säger att blanka papper är bättre för repro, men i min mening spelar det inte så stor roll.
 
Fiberpapper bor fixeras längre med samma fix (oavsett snabbfix/vanligt). Se tillverkarens rekommendationer. Eftersom du använder Ilford Multigrade IV är det bara att byta till samma emulsion i fiber och kora den, tror också att den finns i pearl i fiber. Selentoningen är densamma men papperet bor vara helt fritt från fix innan man tonar, alltså helt skoljt. Efter toningen bor papperet skoljas ytterligare ett bra tag. HCA frkortar skoljtiderna. Ursäkta, oe funkar inte på jobbets tangentbord.
 
Lars, är hållbarheten väldigt viktig?
Eller nöjer du dig med att få god hållbarhet?

Jag skall leta upp de rekommendationer som finns för hur bilder skall framkallas för bildarkiv.

Jag tycker du i början inte skall låsa dig vid tider för mycket.
Viktigt är att inte ha för surt stoppbad/fix och inte använda fixet för länge.

Bättre att avända HCA och sedan skölja 10 minuter än att skölja 45 minuter utan HCA...
Vill man snöa in sig är det bara att börja testa klarningstider för varje papper i fixet...
 
Jag har en sån där elekrtrisk papperstork nånstans i mina gömmor, tror jag.
Är du intresserad av den så kan du få den om jag hittar den förståss.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Vissa anser (bla jag) att HCA inte är en nödvändighet om man sköljer ordentligt.

Olika papper har olika struktur. Det är en smakfråga och skillnaderna är väldigt subtila.

Fiberpapper är svåra att torka utan press. Jag brukar fukta en torr kopia på baksidan och lägga i press mellan två glaskivor med tyngder på (lexicon).

Ska du bara skanna kopiorna så skulle jag fortsätta med RC. Skillnaden märks bara på väldigt nära håll på kopian.
Trationen säger att blanka papper är bättre för repro, men i min mening spelar det inte så stor roll.

Sköljtider på uppåt en timme får en ju att starkt fundera på HCA - det skadar ju inte, så för mig som är van vid sköljtider på 15-20 minuter låter det bra med ett extra bad med HCA.

Jag har, ärligt talat, inte sett så många fiberpapper på nära håll, men det lilla jag sett ger mersmak, helt klart. Jag vill ju inte ha en struktur som en yllekofta, men jag tror Ilfords papper duger bra.

Ska testa glasskivor om jag inte hittar en press.

Det där med scanningen var en tanke bara - funkar det bra att scanna fiberpapper så kör jag med det. Jag scannar i stort sett bara för att kunna lägga upp analoga bilder här på FS. Vi har bra flatbäddare i skolan.

//Lasse
 
Graal skrev:
Fiberpapper bor fixeras längre med samma fix (oavsett snabbfix/vanligt). Se tillverkarens rekommendationer. Eftersom du använder Ilford Multigrade IV är det bara att byta till samma emulsion i fiber och kora den, tror också att den finns i pearl i fiber. Selentoningen är densamma men papperet bor vara helt fritt från fix innan man tonar, alltså helt skoljt. Efter toningen bor papperet skoljas ytterligare ett bra tag. HCA frkortar skoljtiderna. Ursäkta, oe funkar inte på jobbets tangentbord.

Jo, det självklara är ju att kolla leverantörens rekommendationer - ska kolla.

Visste inte att Ilfords MG fiberpapper finns som pearl, men jag ska prova båda. Fiberblank bör ju inte bli lika blank som RC-blank. Det jag inte gillar med RC-blank är att det bli som polerad spegel med blaffiga reflexer som gör det svårt att se bilden. Annars gillar jag svärtan i blanka papper mer.

Kör du HCA även efter selen (med skölj emellan)?

//Lasse
 
mipert skrev:
Lars, är hållbarheten väldigt viktig?
Eller nöjer du dig med att få god hållbarhet?

Njae, alltså jag kanske inte siktar på 150år, men jag vill heller inte att det blir skit efter tre. Jag är sådan att om jag nu ändå står och soppar i labbet kan jag lika väl göra det ordentligt. Men anledningen till att jag vill prova fiberpapper är inte i första hand att få upp hållbarheten, men det skadar ju inte om fiber har den inneboende egenskapen.

mipert skrev:

Jag skall leta upp de rekommendationer som finns för hur bilder skall framkallas för bildarkiv.

Jag tycker du i början inte skall låsa dig vid tider för mycket.
Viktigt är att inte ha för surt stoppbad/fix och inte använda fixet för länge.

Jag låser mig inte, jag vill bara ha riktlinjer så jag slipper onödigt testande. Ni gamla uvar har ju redan uppfunnit hjulet.
Och vad är för länge? :)
Men ok, jag ska kolla Ilfords rekommendationer, de brukar funka bra.

mipert skrev:

Bättre att avända HCA och sedan skölja 10 minuter än att skölja 45 minuter utan HCA...
Vill man snöa in sig är det bara att börja testa klarningstider för varje papper i fixet...

Precis min tanke. Insnöade är vi nog alla, mer eller mindre. ;-)
Jag funderar på att prova tvåbadsfix, problemet att då är man uppe i 5-6 baljor på raken, och jag får bara plats med tre i våtkaret. Jag kan iofs slabba på en vanlig bänk också, och torka noga efteråt.

//Lasse
 
Elektriska papperstorkar, altså sådana som valsar pappret genom maskinen är för RC papper.

Men det finns också pressar med elektiska värmeslingor.

Ilford MGD fiber finns ej i pearl.
 
Det här är en sån där press med en blank plåt som man pressar mot en tygklädd uppvärmd yta.
Jag hör av mig på din kontaktadress när och om jag hittar den.
 
Ilfords fiberpapper finns med en matt yta som jag tycker är helt outstanding. Jag kallar den tokmatt och ilford kallar den 5k, den har ingen struktur alls såsom andra "matta" papper brukar ha. Finns ingen motsvarighet i RC-papper. Den enda nackdelen är att max-svärtan är lite grundare med 5K ytan än andra ytor och lämpar sig lite bättre för kornfria mellan/storformatsbilder än kornigare småbild.

En viktig aspekt av papperspapper är att de tenderar buckla sig, så torrmontering (drymounting) på syrafri papp är i det närmaste nödvändig. Man behöver ingen drymountapparat om man bara ska montera några enstaka bilder. Det går bra med ett strykjärn (som man inte skall stryka vitskjortor med sedan). Så gör jag.
 
dobos skrev:
...
Vilket papper är att föredra vid scanning med flatbäddare - jag kan tänka mig att göra RC-kopior enkom för scanning om det är bättre.

//Lasse
Ska du skanna ska du undvika pearl papper då det kan ge spekulära reflexer av skannerlampan till sensorn. Blanka papper går bättre i och med att lampan och sensorn i skanrar sitter med olika vinkel. Undvik matta papper förutom Ilfords Tokmatta 5k-yta då dessa oftast har en ytstruktur som kommer med i skanningen.
 
Galaxens President skrev:
En viktig aspekt av papperspapper är att de tenderar buckla sig, så torrmontering (drymounting) på syrafri papp är i det närmaste nödvändig. Man behöver ingen drymountapparat om man bara ska montera några enstaka bilder. Det går bra med ett strykjärn (som man inte skall stryka vitskjortor med sedan). Så gör jag.
Det där ett helt eget område jag behöver veta mer om senare. Jag trodde torkpressen gjorde pappret skrynkelfritt?
Syrafri kartong, kladdfri adhesive och strykjärn. Bra. Inget spraylim här alltså.
Antar att du lägger fotopappret med bildsidan nedåt mot repfri yta, sedan kartongen och sist ett bomullstyg som du stryker på, eller?
 
Ilford Multigrade IV fiber finns i blank och matt yta hos Photax. Om någon annan yta tillverkas vet jag inte. Lufttorkat blankt papper blir inte lika högblankt som plastpapper utan får en vackrare yta. Jag använder oftast HCA bara efter fixeringen och innan skölj före toning. Sköljer dock mer än rekommenderad tid efter HCA då jag har dåliga erfarenheter av HCA i kombination med tonare (har ibland gett gult stick i den vita basen). Av den anledningen använder jag heller inte HCA efter toning utan sköljer ca ½ - 1 timme istället. En del blandar tonaren med HCA men de försök jag gjort med detta har gett stick i den vita basen, använder därför inte den metoden. Eftersom jag inte har så mycket plats hoppar jag ibland över HCA men det beror på hur stor bilden är och vad det är för bild. Platspapper behöver aldrig HCA.

Fineprint är ett variabel-contrast papper men finns endast i plast. Den sidenmatt yta som finns har inte samma djupa svärta som den blanka. Men den (spegel)blanka ytan är inte så snygg. Ett fiberpapper med liknande egenskaper och ton som Fineprint är Forte Polywarmtone 14 som också säljs av Photax numera. Fantastiskt bra men dyrare dock. Är du ute efter ett fiberpapper som kan varieras i ton (med framkallare och/eller tonare) från neutral -mycket varm svärta så är Polywarmtone ett givet val. I mjukframkallare som selectol Soft ger det en neutralsvart ton, i hårdarbetande som Dektol ngt varmare (Neutol WA ger ännu varmare ton) och selentonar man sedan kan man få mycket varm, nästan chokladbrun ton. Detta papper kommer hädanefter att ingå i mitt sortiment förutom Varycon, K888, MG IV och Art Classic.
 
Blankt fiberpapper

Jag använder själv agfa:s multicontrast fiberpapper. Sköljning med hca och sedan sköljning i 30 min. Selentoning ibland. Ta blankt papper och torka det mot en duk, i en torkpress. Det blir helt underbart resultat.

Bara prova.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar