pellepiano
Aktiv medlem
Jag har 5.7 .
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 5.7 .
Även i version 4.6 har jag den länken under bilden. Kanske det är en annan version för ACR i Elements?
Viktig detalj: Camera Raw skiter högaktligen i om du ställt kameran på Adobe RGB eller sRGB. Den sätter den inställningen själv. Bilden har ingen färgrymd alls förrän den lämnat rawstadiet.
Vilket gör att om du fotar i Raw kan du vara trygg i att din inställning för färgprofil inte påverkar ett skvatt och du behöver inte ha ångest över att du har valt fel.
...
Pröva att ställa det på "Allow me to choose"
Jag igen.
Pröva att gå in i bilden i Elements och välja Bild>Konvertera Färgprofil.
Välj den som bilden inte är i och håll ner "Ctrl" samtidigt. Då konverteras inte bilden till den nya profilen (då bevaras utseendet) utan den nya profilen ersätter den gamla och färgerna tolkas om.
I den här versionen av ACR (som hör till den version av Elements som jag har, 5.0.2) kan man inte styra i vilken färgrymd bilden exporteras till Elements. Det kan man göra med senare versioner av ACR, tex den som följer med PS CS3.
Det är nog snarare så att ACR för Elements saknar inställningen för färgrymd, medan fullstora Photoshop alltid har haft valet med. Du får således inte riktigt samma funktionalitet med ACR i Elements.
Den vanligaste orsaken till att en bild upplevs färgfattig är att en Adobe RGB bild visas av ett program som tror att det är en sRGB. Orsaken till det kan vara flera. En orsak kan vara att visningsprogrammet inte kan läsa den medskickade färgprofilen. Ett sådant exempel är Internet Explorer som visar en bild med Adobe RGB tagg. En annan orsak kan vara att bilden är feltaggad, dvs den har tilldelats fel färgprofil och även program som normalt visar rätt färger luras att visa fel.
Programmet Faststone IV finns på www.faststone.org. De har flera program men det du ska prova heter Faststone Image Viewer. Använd site 2 för enklast nedladdning.
Programmet visar inte rätt från början, det måste ställas in under Inställningar. Man kan dock inte i programmet se vilken färgprofil en bild har. Men jpg och tif visas med rätt färger om bara bilden har rätt färgprofil. Ägna en stund åt att ställa in programmet, det lönar sej. Det finns en länk till en tutorial om jag minns rätt. Är det knöligt så kontakta mej via FS kontaktfunktion så skickar jag en pdf och en textfil med inställningexempel.
Vill du se vilken färgprofil en bild har tilldelats så ställ in Elements Inforuta som jag förklarat ovan.
Tack för tipsen. Ställde in det du sa i Elements inforuta och som jag misstänkte i slutet på tråden så är mina jpg filer i AdobeRGB. Om sedan inte Elements visar korrekta färger ändå på jpg filer så känns det lite märkligt.
Eftersom jag har samma version av Elements som Jonas så har jag funderat vidare.
Jag snokade i Elements inställningar. Mattias hade ju en teori om att kamerans inställningar kunde överföras till Elements. Det verkar som det kan ske via exif. Under Edit, Preferences, saving files så finns det något som heter File Compability. Jag har INTE rutan Ignore Camera Data (EXIF) profiles ikryssad vilket betyder att kamerans info om färgprofil följer med in i Elements. Och jag tycker mej inte ha några problem med färgen. Kan det ha betydelse? Plats för experiment?