Annons

Raw till jpg, stor färgförlust

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag är medveten om att komprimeringen från Raw till jpg påverkar bilden men ska det verkligen bli så stor skillnad? Jag blir nästan gråtfärdig när jag sätter raw-filen bredvid den skapade jpg filen. När jag gjort mina inställningar i Raw och sedan öppnar fotot i vanliga redigeraren så måste jag öka på färgerna mycket för att ens komma i närheten av ursprungsbilden. Ofta är det den röda kanalen som behöver höjas från 0 till 20, plus mecka med ljushet och nyans. Den fina lyster som fanns är då borta men färgerna börjar åtminstone likna dem i ursprungsbilden. Att lite lyster försvinner kan jag köpa men att bilden ska se helt annorlunda ut färgmässigt känns konstigt när jag själv klarar att förbättra jpg-bilden till att bli mer lik ursprunget. Är det några grundinställningar i elements 6 som jag behöver kontrollera? Jag fotar i adobe-RGB med Canon 50D och elements är inställt för detta samt att optimera för utskrift.

Har läst tidigare om vad som händer vid komprimeringen och vad som framför allt påverkas men skulle behöva en uppfräschning av någon som kan ämnet bra.

mvh/Jonas
 
Vad du fotar iför färgrymd spelar ingen roll så länge du kör med RAW. Vad du konverterar till och vilken färgprofil ditt program som visar bilden använder , gör det dock.
 
Ok tack

Tolkar jag dig rätt. Photoshops färgprofil ger inte samma färger när jag omvandlar till annat format. Det ska vara så och jag kan inget göra åt det mer än att justera färgerna själv i efterhand.

mvh/Jonas
 
Man exporterar sin bild i den färgprofil, som programmet man ska visa bilden i har ( eller har möjlighet att visa ).

Exempelvis, så konvrterar man bilder som ska visas på webben till sRGB, då det är den färgprofil som blir minst missvisande i webbläsare. Många webbläsare kan läsa både aRGB och sRGB iofs, men en del läser inga färgprofiler alls. En aRGB bild som visas i webbläsare utan färgprofil blir ofta matt och lite färglös.
 
Synd

Det blir till att fortsätta försöka hitta den fina nyans som finns i raw-filerna. Tack för dina svar
mvh/Jonas
 
Beror troligtvis inte på jpegfilen. Du har fått bra svar och jag tycker du skall felsöka i din färghantering.
 
Undrar om det inte snarare är skillnaderna i färgrymder mellan aRGB och sRGB som gör att du tappar stunsen; när du redigerar bilden drar du antagligen på med färger som ligger utanför sRGBs område. Om slutmålet för redigeringen är web och sRGB kan du kanske prova att byta till sRGB tidigare i redigeringen så att du ser vad slutresultatet blir hela tiden.
 
Har jag rätt om jag antar att du använder PS Elements och att du öppnar RAW filen med ACR (Adobe Camera Raw) i Elements för konverteringen och sen tar in den konverterade bilden i Elements redigeringsdel?

Eller annvänder du Canon DPP (alt. annat program) för konvertering till Jpeg som du tar in i Elements?
 
Tack för ditt svar

Jag känner att det är något jag missar här. Profilen som är inblandad när jag konverterar över min raw till jpg översätter raw-filens färgnyanser till de jag får i mina jpg-filer nu. Dessa nyanser tycker jag inte är alls lika fina och klara. Hur kan jag ändra min färhantering mer än att försöka redigera jpg-filens färgnyanser så nära jag kan de färgnyanser jag gillar i raw-filen?
 
Har jag rätt om jag antar att du använder PS Elements och att du öppnar RAW filen med ACR (Adobe Camera Raw) i Elements för konverteringen och sen tar in den konverterade bilden i Elements redigeringsdel?

Eller annvänder du Canon DPP (alt. annat program) för konvertering till Jpeg som du tar in i Elements?

Missade att det kommit fler svar i mitt tidigare inlägg. Jag gör som du beskriver först. ACR till redigering i elements.
 
Pröva att göra en skärmdump från din raw-konverterare och se om den också förändras i färgerna när du tar upp den eller pejstar in i Elements. Det kan ju ge nån mer ledtråd om vad som blir fel kanske.

Försökte se vad för färgprofil dina bilder har här på fotosidan, men fick inte fram nån info. Men jag antar att du har ställt in ditt rawprogram att spara i aRGB också ( du nämnde bara att du fotar i aRGB ).
 
Jag tror nog ändå det som händer är att när du konverterar från aRGB till sRGB kan du få färgförändringar pga olika färgrymd - aRGB kan visa fler färger än sRGB - så du får justera efter konverteringen om det förändras för mycket.

Om du kan visa ett exempel så kanske det skulle hjälpa också.
 
Han har inte nämnt nåt om konvertering till sRGB, han kör uteslutande med aRGB .

Det stämmer. Jag har "optimera för utskrift" på färginställningar i elements. Har läst att det ska vara så om man som jag fotar i aRGB. Finns det kanske fler inställningar? Anders talar om att ställa in för aRGB i raw-programmet men något sådan inställning hittar jag inte.
 
Det stämmer. Jag har "optimera för utskrift" på färginställningar i elements. Har läst att det ska vara så om man som jag fotar i aRGB. Finns det kanske fler inställningar? Anders talar om att ställa in för aRGB i raw-programmet men något sådan inställning hittar jag inte.

Skriv ut direkt från programmet. Ska du titta på bilderna på datorn på nätet eller i JPG format så spara den i sRGB.

Om du, som du själv skriver, optimerat både Elements och skrivare så antar jag att det du ser i Elements efter du redigerat din RAW-fil i aRGB är likadant på papper så ska du vara nöjd. Det är faktiskt en av de svårare delarnai arbetsflödet.

Sen som sagt när du sparar undan en visningskopia så freslår jag för att kunna visa den för så många som möjligt i relativt rätt färger så ska den sparas i sRGB jpg-format, Tänk på att färgerna ändå blir aningen annorlundare eftersom det är en annan färgrymd (om du nu arbetar inom ett stort färgområde)

Vill du sålla bort de flesta så spara i aRGB, men då måste du ha en webläsare/bildvisningprogram som stöder profiler samt att den är rätt inställd.

/Stefan
 
Om du inte ställt in färgprofil i ACR så är det mycket möjligt att det blir fel ( om den står på sRGB tex ). Se bifogad bild var du ställer in det.

Tror att Elements bara varnar för profiler om du öppnar bild från hårddisk. Och om du ska ändra profil på en bild som är öppen i Elements, får du skapa ett tomt dokument med rätt profil och kopiera över till ( så var det för förr, det kanske går smidigare idag ).
 

Bilagor

  • acr.jpg
    acr.jpg
    42.7 KB · Visningar: 303
Om du inte ställt in färgprofil i ACR så är det mycket möjligt att det blir fel ( om den står på sRGB tex ). Se bifogad bild var du ställer in det.

Tror att Elements bara varnar för profiler om du öppnar bild från hårddisk. Och om du ska ändra profil på en bild som är öppen i Elements, får du skapa ett tomt dokument med rätt profil och kopiera över till ( så var det för förr, det kanske går smidigare idag ).

Jag har version 5.2 och den ser inte ut som din. Ser inte vilken version du har? Den blå texten finns inte alls. Har du versionsnummer så att jag kan ladda hem en förmodligen nyare version skulle det vara bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.