Annons

RAW program för Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

lyckedal

Aktiv medlem
Som rubriken säger.
Undrar om någon ksn rekomendera nått program för linux för att ta hand om rawbilder (CR2), Har testat UFRaw men det gillade jag inte riktigt.

jo hittade på det och var enkelt att få in det. men när jag lägger in bilderna så ser thumb bilderna bra ut, men när man öppnar bilderna så blir det ett rosaskikt över dom, som att det skulle vara fel färger, men har ställt in det så det är adobe,
har du någon idé vad det kan vara för fel?.
kollar man på jpg bilder så är det bra, så det verkar bara vara raw(cr2) :(

Jag använder mig av Bibble Labs Raw på Fedora 8. Ett riktigt bra program på alla sätt. Det är dock kommersiellt, men väl värt pengarna.

lyckedal skrev:
jo hittade på det och var enkelt att få in det. men när jag lägger in bilderna så ser thumb bilderna bra ut, men när man öppnar bilderna så blir det ett rosaskikt över dom, som att det skulle vara fel färger, men har ställt in det så det är adobe,
har du någon idé vad det kan vara för fel?.
kollar man på jpg bilder så är det bra, så det verkar bara vara raw(cr2) :(
Denna fråga har varit uppe tidigare och jag tror att RT sparar senaste inställningen. Klicka på återställningssymbolen så brukar det bli bra.
Jag irriterade mig i början på detta när jag uppdaterade till 2.3. En bugg som kanske är tillrättad i senare version. Det har kommit så många frågor om detta, så någon lösning måste ju finnas på nätet.

//Martin

http://www.kikarforum.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar