alfin
Aktiv medlem
Ja, det är en bra poäng. Värre när folk bara behöver LR och tvingas betala för PS också.Men om man vill anvanda Photoshop sa far man ju Lightroom, sa att saga, utan extra kostnad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är en bra poäng. Värre när folk bara behöver LR och tvingas betala för PS också.Men om man vill anvanda Photoshop sa far man ju Lightroom, sa att saga, utan extra kostnad.
Så länge ni själva vet vad ni håller på med så är väl allt OK!Problemet med Adobes namngivning är dock att den är förvirrande. Det som nu heter LR Classic CC hette förut LR CC, vilket i sin tur är det som hette LR [versionsnummer] när det inte var en prenumerationsmodell för licensen. Vidare så har dessutom CC, Creative Cloud, bidragit till förvirringen där många fått för sig att alltihop är "i molnet", men det stämmer ju inte vare sig för Photoshop CC eller det som nu heter LR Classic CC*. Däremot är det nya LR CC (host...!) baserat på att man ska lagra sina filer i molnet, dvs på Adobes servrar.
Så länge ni själva vet vad ni håller på med så är väl allt OK!
Eftersom du har lagt mycket pengar pa en av de mest avancerade kameror som finns tror jag att du snart vill anvanda Photoshop.
Lightroom i kombination med Photoshop ar en svarslagen kombination.
Lightroom ar ocksa mycket mer an en raw-konverterare. t.ex. ett kraftfullt katalogiseringshjalpmedel.
Molnbaserat betyder att dina bilder lagras i molnet och inte pa din harddisk. Det ar praktiskt om du t.ex. anvander en iPad Pro for att redigera dina bilder, men daligt om du av nagon anledning inte har tillgang till internet. Jag har aldrig provat CC, men jag misstanker att det tar tid att ladda upp stora filer till molnet.
Lightroom CC Classic fungerar ungefar som de aldre versionerna du jobbat med.
Hej!
Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.
De program jag funderat på är.
1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )
Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?
Med vänlig hälsning,
Jonas Ek
Men kan väl inte bara vara att den lagras i molnet? Vad är det för program där du inte ens kan spara på datorn? Låter väldigt orimligt.
Frågan är väl hur ofta man som fotograf faktiskt behöver photoshop. Det beror förstås på vad man vill göra men vill man bara redigera sina bilder kommer man väldigt långt bara med program som Lightroom eller ännu bättre Capture One Pro. För egen del gjorde jag kanske 95% i Lightroom. Idag har jag bytt till Capture One och kan tack vare kraftfullalre verktyg hantera ännu mera där. Photoshop har jag ersatt med Affinity Photo som kan det mesta som photoshop kan göra och har snarlikt gränssnitt men bara kostar ca 500 kr.
Program som Photoshop och Affinity photo handlar mer om att skapa nya bilder än att redigera bilder, t.ex. genom att flytta pyramider, ta bort lyktstolpar, klistra in lodjur, klistra ihop flera bilder till kollage eller panoramor ... Vill man göra sådant är förstås photoshop och liknande program utmärkta men för vanlig redigering av bilder är det alldeles för trögarbetat.
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.
Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.
Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
Jag tycker ON1 Photo Raw har varit bra en tid nu, och med version 2019 så verkar de ha blivit likvärdiga med Lightroom, eller t.o.m gått om dem. Gränssnittet är logiskt och lätt att använda, alla funktioner man behöver finns där.
Man har ett val som konsument och kan köpa enbart programmet, och sen uppgradera till ny version när man tycker det är värt det.
Jag är allergisk mot företag som ska tvinga på mig en prenumeration.
Se länken nedan för nya funktionerna i ON1 Photo Raw 2019.
Speciellt video nr.2 om det helt nya sättet att använda Layers! Nytänkande och smart!
https://www.on1.com/products/photo-raw/#whats-new
Hrm... Säkert bra program - har aldrig provat. För dyrt för mig...€348 i inköp!
Jag misstänker starkt att det i det närmaste omotiverat höga priset på PhaseOnes perpetuallicenser beror just på att man mycket hellre vill få folk att använda deras prenumerationsbaserade licenser istället.
Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)