Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW och "save for web"

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik_L skrev:
tack för svaret. aha! Nu blev det krångligt här igen :) Är min skärmprofil och srgb samma sak? Har det att göra med kalibrerade skärmar för nån sån har jag ju inte desvärre......jag är inte så bra på sånt här och nu känner jag mej rätt jobbig :) jag kan ju inte lägga ut en såhär mättad och blek bild som det blir när jag konverterat den....

sRGB är inte samma sak som din skärmprofil. sRGB är en teoretisk färgrymd, framräknad som ett genomsnitt på en mängd skärmar.

Stefan

mättade färger är motsatsen mot bleka färger :) Mättade färger är altså starka färger.

När du väljer "save for web", så visar photoshop hur bilden skulle se ut om den visades i ett program (exempelvis webbläsare) utan stöd för färghantering. Den visar altså bilden som den visas om du under "soft proof" väljer "monitor RGB". Då kan du se hur bilden kommer att se ut på just din monitor, utan färghantering. Problemet är att du har ingen aning om hur den kommer att se ut på min skärm, eller Stefans skärm, eller Martins skärm.

Att som Roger säger, "använda adobeRGB i alla lägen" är inte att rekommendera. För webben så rekommenderas sRGB. Det finns även, beroende på vad man har för kamera, beroende på färgerna i bilden, och beroende på syftet med bilden, även ibland anledning att även redigera en bild i sRGB.

Ett exempel är om man jobbar med en bild som man vet endast ska ut på webben, och aldrig kommer att tryckas. Då kan man lika gärna redigera i sRGB, då bilden ändå ska konverteras till sRGB senare. Ett annat exempel är för bilder med väldigt dämpade färger. Redigerar man då i en färgrymd som har en mycket större gamut än färgerna i bilden så kommer det avsättas bitar till färginformation som inte används.

Källa: Real World Photoshop CS

Makten skrev:
Då har du nog kanske misslyckats med konverteringen ändå. Hur går du tillväga? I Photoshop går man in i "edit" och sen till "convert to profile", där man kan välja en mängd olika profiler. Jag har för mig att det finns olika sRGB-varianter till och med.

tack för svaret. det var exakt så jag gjorde jag skärpe bilden i unshar mask sen gick jag in på edit och valde srgb. då hände inget alls. så jag testade den andra srgb varianten och då blev bilden blev och färglös :)

Henrik_L skrev:
tack för svaret. det var exakt så jag gjorde jag skärpe bilden i unshar mask sen gick jag in på edit och valde srgb. då hände inget alls.

Det ser inte ut att hända något i Photoshop, men om du tar upp en bild i en webbläsare kommer du se en klar skillnad på bilderna.

Stefan

Försök en gång till. Ta en bild som du har i Adobe RGB och spara den för webben. Ta sedan samma bild, konvertera den till sRGB och spara den sedan för webben. Öppna båda dessa bilder i en webbläsare och då bör de se ganska olika ut. sRGB-bilden bör se mer mättad ut än Adobe RGB.

Stefan

stefohl skrev:
Försök en gång till. Ta en bild som du har i Adobe RGB och spara den för webben. Ta sedan samma bild, konvertera den till sRGB och spara den sedan för webben. Öppna båda dessa bilder i en webbläsare och då bör de se ganska olika ut. sRGB-bilden bör se mer mättad ut än Adobe RGB.

Stefan

tack för svaret. jag testade igen och såhär illa blev det :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/654695.htm?set=lp

jag gillar då min förra variant bättre

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/407611.htm?set=lp

//

Henrik

Spara inte i GIF

Bilder blir sällan bra att spara i GIF. Då ska det vara teckningar eller när det är få färger

Jo jag såg det sen när jag gick in i exifen -blev så förbryllad så jag måste kolla Men det såg först ut som du råkat missa fliken - det är inte en helt ovanlig miss annars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar