Annons

RAW och "save for web"

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Varför blir färgerna helt annorlunda (bleka och grå) när jag ska spara mina bilder till webben i PS CS2. ?

När jag sparar "save as" så händer inget med färgerna. Men jag måste kunna använd "save for web"

Jag har en Canon EOS 300D och kör med RAW och öppnar bilderna i PS CS2.
(Först arbetar jag med bilden sparad i PSD-format innan jag förminskar och sparar till web)

(Tidigare i PS 7 och kamerafiler i jpeg hade jag inga sådan problem)

Vet någon hur jag kommer runt detta problem?

Då är det nog det som är problemet. Jag råkade ut för det tidigare också.

Arbeta i AdobeRGB så länge du kan och välj sedan konvertera till sRGB innan du sparar för webben. Då blir det "lite" mustigare färger.

Tackar för tipset!

Det blir ganska stor skillnad tycker jag.

Kan man se på sina "gamla" filer om de är Adobe RGB eller sRGB ?
Under menyn Image-mode står det ju bara "RGB
color".

MVH Jan Olof

PhotoShop brukar "klaga" om jag öppnar en fil som inte är AdobeRGB och fråga om jag vill konvertera till just detta eller låta den vara som den är (men det är ju lite jobbigt i längden om du har många bilder som skall kollas).

Följdfrågan

Om jag redan har sparat en del fina bilder i "spara som" (jpeg) och vill spara de som web i stället, kan man göra det utan att förlora färgrymden?

En uppdatering av föregående svar. I AdobeBridge kan man tydligen se vilken färgrymd du använder. Titta efter "color profile" i "file properties" under "meta data".

Angående senaste frågan så tror jag att färgrymden följer med filen... men å andra sidan är jag ingen expert.

Jag vet exempelvis inte riktigt vad det är för skillnad mellan att spara för webben och att skala ned och spara som vanlig jpeg, jag brukar köra den senare.

Anledningen till frågan är egentligen att jag skulle ladda upp bilder till photonet, de var "sparade som vanlig jpeg" men det gick inte. Då försökte jag att spara om dem till "spara som web" men de blev de ju grå och tråkiga.

Tack för all hjälp, nu borde jag kirra det annars återkommer jag med fler frågor.

jag tycker inte att det blir nån skillnad alls när jag ställer om från rgb till super rgb. måste man göra nåt annat som att ställa in kanaler och sånt? gud vicken röra :)

Henrik_L skrev:
jag tycker inte att det blir nån skillnad alls när jag ställer om från rgb till super rgb. måste man göra nåt annat som att ställa in kanaler och sånt? gud vicken röra :)

För det första ställer du inte om från rgb till super rgb. sRGB står snarare för standard RGB, en ganska begränsad färgrymd som är framtagen för skärmvisning. Eftersom de flesta webbläsare inte kan läsa en skärmprofil kommer färgerna att förändras när du tittar på i Photoshop eller i webbläsaren.

När du konverterar dina bilder från Adobe RGB till sRGB kommer inte bildens utseende att förändras i Photoshop. Programmet ser att bilden ligger i en ny färgrymd och tolkar bildens färger utifrån denna nya utgångspunkt. Men om du tittar på bilden i en webbläsare kommer du se skillnader. sRGB ger då en mer mättad färgåtergivning än Adobe RGB.

Som någon tidigare skrev, så är det bästa sättet att arbeta i en större färgrymd från början och inför en publicering på webben att konvertera dem till sRGB.

Stefan

stefohl skrev:
För det första ställer du inte om från rgb till super rgb. sRGB står snarare för standard RGB, en ganska begränsad färgrymd som är framtagen för skärmvisning. Eftersom de flesta webbläsare inte kan läsa en skärmprofil kommer färgerna att förändras när du tittar på i Photoshop eller i webbläsaren.

När du konverterar dina bilder från Adobe RGB till sRGB kommer inte bildens utseende att förändras i Photoshop. Programmet ser att bilden ligger i en ny färgrymd och tolkar bildens färger utifrån denna nya utgångspunkt. Men om du tittar på bilden i en webbläsare kommer du se skillnader. sRGB ger då en mer mättad färgåtergivning än Adobe RGB.

Som någon tidigare skrev, så är det bästa sättet att arbeta i en större färgrymd från början och inför en publicering på webben att konvertera dem till sRGB.

Stefan

tack för svaret! nu har jag lyckats få till den där srgb konverteringen. men bilderna ser ju helt förskräckliga ut när jag kikar på dom i webläsaren sen. dom har förlorat all färg nästan. jag antar att det är vad man kallar väldigt mättad :) vad göra?

Henrik_L skrev:
men bilderna ser ju helt förskräckliga ut när jag kikar på dom i webläsaren sen. dom har förlorat all färg nästan.

Det innebär att din skärmprofil avviker mycket från sRGB. Konvertera till din skärmprofil och ta upp bilden i din webbläsare. Du bör se en bild som ligger mycket nära vad du ser i Photoshop.

Det visar problemet med bilder på webben. För dig ser det bra ut, men du har ingen aning om hur det ser ut hos andra. Det är därför som man rekommenderar sRGB, eftersom det utgör ett tvärsnitt av PC-skärmar.

Stefan

stefohl skrev:
Det innebär att din skärmprofil avviker mycket från sRGB. Konvertera till din skärmprofil och ta upp bilden i din webbläsare. Du bör se en bild som ligger mycket nära vad du ser i Photoshop.

Det visar problemet med bilder på webben. För dig ser det bra ut, men du har ingen aning om hur det ser ut hos andra. Det är därför som man rekommenderar sRGB, eftersom det utgör ett tvärsnitt av PC-skärmar.

Stefan

tack för svaret. aha! Nu blev det krångligt här igen :) Är min skärmprofil och srgb samma sak? Har det att göra med kalibrerade skärmar för nån sån har jag ju inte desvärre......jag är inte så bra på sånt här och nu känner jag mej rätt jobbig :) jag kan ju inte lägga ut en såhär mättad och blek bild som det blir när jag konverterat den....

sRGB el Adobe RGB

sRGB är en mer begränsad färgrymd. Använd Adobe RGB i alla lägen. Om man inte själv känner för att välja det. Varför kompromissa ? Har man köpt en bra kamera så ska man använda den fullt ut. Har själv en 350:a. Märkte att bilderna vart bättre när jag valde Adobe. Tack för ordet.

sjävlklart vill jag inte kompromissa. det var bara det att jag trodde bilderna såg bättre ut på skärmen om jag konverterade till srgb

Henrik_L skrev:
sjävlklart vill jag inte kompromissa. det var bara det att jag trodde bilderna såg bättre ut på skärmen om jag konverterade till srgb
Det gör de, så länge du inte är i ett bildredigeringsprogram, där det ser likadant ut.

Edit: Äh, jag läste lite dåligt i tråden. Om din skärmprofil är skum så behöver det inte nödvändigtvis bli bättre, men för de flesta andra kommer nog bilderna se bättre ut om du publicerar dem i sRGB.

men det känns ändå mysko :) Alla andra bilder på andras hemsidor och alla på fotosidan ser toppen ut. det är bara min konverterade bild som ser helt färglös och matt ut i min webläsare :)

Henrik_L skrev:
men det känns ändå mysko :) Alla andra bilder på andras hemsidor och alla på fotosidan ser toppen ut. det är bara min konverterade bild som ser helt färglös och matt ut i min webläsare :)
Då har du nog kanske misslyckats med konverteringen ändå. Hur går du tillväga? I Photoshop går man in i "edit" och sen till "convert to profile", där man kan välja en mängd olika profiler. Jag har för mig att det finns olika sRGB-varianter till och med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar