Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw / Nef

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej ! Det kan ju vara så att man inte fattar men vad är skillnaden mellan RAW o NEF, om det nu är samma sak ? varför blandar Nikon det ibland skriver dom RAW ibland skriver dom NEF är det bara för att röra ihop det eller ?

NEF är Nikons namn på deras rawfil och från deras olika kameror.
Nikon har en ide att styra rawuppräkningen genom egen programvara, detta betyder att vissa inlagda data kan tolkas av endast ett Nikon program.
På så vis utestänger Nikon alla andra uppräkningsprogram . Nu har tester visat att det finns ingen anledning att använda Nikonprogrammet framför andra raw uppräknare. Nikon bet sig själv i röven genom att tro att de kan hantera rawfiler bättre än andra programskrivare. Läs: Rawshooter, PhaseOne, Bibble mfl.
Att dessutom betala en stor mängd pengar för en progravara som i själva verket inte är bättre än motsvarande som kostar en bråkdel är löjeväckande.(visserligen är Nikons programvara billigare än Phase One Pro)men deras programvara räknar inte upp bilfdfiler från andra kameratillverkare)
Om Nikon hade varit smarta så skulle deras rawprogram varit gratis och ingått vid ett köp av en Nikonkamera.

Mikael

Senast ändrad:
Men det är fint att kunna köra jpegs snabbt och lätt i Nikon Capture också. Det kan du inte med Rawshooter och Capture one.

Har just kört över hundra jpg:s på ett par timmar. Kurvor, oskarp mask, färgmättnad och beskärning.

Hade jag kört PS hade jag väl kommit till bild 25 nu ;-)

Jag uppskattar verkligen arbetsflödet och att man kan spara värden för alla parametrar i flödet.

Dessutom är det mycket billigare än PS. En kombination av Nikon Capture och PS Elements kostar en bra bit under en tredjedel av PS CS2.

För du kör väl inte piratkopior Mikael ;-)

Bäst i Adobe PS CS2 är bridge tycker jag.

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Men det är fint att kunna köra jpegs snabbt och lätt i Nikon Capture också. Det kan du inte med Rawshooter och Capture one.

Förlåt en yngling, men jag förstår inte vad du menar med ovanstående?

Finns det verkligen något snabbare program än RawShooter när det gäller att hantera större mängder bilder?

swepri skrev:
Förlåt en yngling, men jag förstår inte vad du menar med ovanstående?

Finns det verkligen något snabbare program än RawShooter när det gäller att hantera större mängder bilder?

Rawshooter hanterar inte något annat -än- raw-filer. Du kan inte editera jpegs eller tiff-filer i det.

Ah, jag missförstod, jag trodde att det gällde att snabbt konvertera till jpeg, inte att editera. Det var ju en helt annan sak.

Mikael har ju helt rätt i att Capture one och Rawshooter möjligen är att föredra för nef-filer, men de har som sagt inget stöd för jpg.

Allt som allt tycker jag att Nikon Capture numera är ett smidigt program med många bra funktioner. Det finns tyvärr inget program som är bäst på allt. Det ska vara Photoshop som kommer närmast totalt. Men det är ganska trögjobbat och kostar drygt 8000 kronor...

Jag har använt Nikons programvara sedan den första scannern kom ut. Mycket är likt i deras rawprogram.
Huruvida den sista versionen är bra eller inte kan jag ej bedömma, de tidigare har inte varit det pga inlagda kurvor, klippning av lågdager.
Problemet med Nikons programvara är att det endast läser nef filer, alltså inte exv Canon som jag sedan en tid också fotograferar med.
Därvidlag föredrar jag PhaseOne eller Camera raw.
Sedan undrar jag vari vinsten ligger i att arbeta med jpg filer med ett Nikonprogram istället för exv Photoshop.
Har det tillkommit något?

Mikael

Slowfinger skrev:
Jag uppskattar verkligen arbetsflödet och att man kan spara värden för alla parametrar i flödet.

Men det kan du ju göra enkelt i Photoshop också. Jag har inte testat de senaste versionerna av Nikon Capture, men i de versioner jag har gjort det var den plågsamt arbetsam att arbeta med.

Stefan

Ja, jag tänker inte på att jobba med batcher. Visst är PS det mest kompletta programmet, men till ett väldigt högt pris. Dessutom är det inte flödesorinterat på samma smidiga sätt som C1 och Rawshooter. Nikon Capture ligger någonstans mitt i mellan.

PS Elements har ju tyvärr inte kurvor, annars är ju det mest "bang for the bucks". Som sagt - jag tycker att Nikon Capture har blivit bättre men den gamla kritiken har häftat sig fast. Även jag har svurit över det programmet här på Fotosidan.
Men det handlar om vana och om att programmet har fått uppsnabbad minneshantering i de senaste uppdateringarna.

Och Mikael: Klipper lågdagrarna? Det har jag sällan eller aldrig sett. Visst ser histogrammet klippt ut men kollar du lågdagrarna med s-tangenten ser du att lågdagrarna inte är klippta.

Och Stefan: du kör väl mac har jag för mig. Där är programmet plågsamt långsamt.

Vad jag har sett så har Nikon i programvarans uppräkning lagt in grund värden vilka klipper lågdager , skuggor hårdare, om detta har ändrats med senaste versionen kan jag inte uttala mig om. Eftersom Nikons programvara också har ställt till med en massa strul både på mina maccar och pc så har jag ingen lust att ens testa.
Mikael

Så har det nog inte varit i version 4 i alla fall. 0 är 0 och 255 är 255. Resten är nog upp till kameran.

Och jag har i alla fall inte haft en enda krasch med de senaste uppdateringarna för pc. Kanske beror det på att man skrivit om minneshanteringen från grunden.

Starttid NC: 5 sekunder

Starttid PS: 18 sekunder

Dessutom är det så förbenat tråkigt att öppna nef först i camera raw, göra grundjusteringarna och sedan öppna vidare i stora PS för skärpning osv. Visst kan man skärpa direkt i camera raw men det blir inte bra.

Jag är för lat och fattig för PS ;-)

Slowfinger skrev:

Och Stefan: du kör väl mac har jag för mig. Där är programmet plågsamt långsamt.

Provat på både mac och pc, var inte roligt på någon plattform. Kan hålla med om att det var värre på mac.

Sedan detta med att Photoshop inte skulle vara flödesorienterat, kan jag i viss mån hålla med om. Men det finns många lösningar som inte är så uppenbara för att få upp hastigheten. Bildprocessorn i CS2 är ett klart steg framåt. Gruppera kan man göra mycket spännande med.

Tycker ju inte att Capture riktigt är det program som jag skulle ställa upp som förebild när det gäller att skapa snabba flöden.

Stefan

Slowfinger skrev:
Så har det nog inte varit i version 4 i alla fall. 0 är 0 och 255 är 255. Resten är nog upp till kameran.

Tror du missförstår Mikael. Både han och jag har sett när vi testat olika konverterare att det går att ta fram en mängd information i skuggor och högdagrar i andra konverterare som inte Capture klarar av att återge. Där Camera Raw ger en fil där högdagrarna ligger på 245 klipper Capture till och återger samma valör som 255.

Stefan

Okej. Det kan nog stämma. Jag kör sällan nef i Nikon Capture. Bäst flöde har ju som sagt C1 och Rawshooter.
Men - dom kan tyvärr inte processa jpg:s.

Ett C1 som kan hantera både nef och jpg och som inte kostar skjortan är ett drömprogram.

C1 Pro är för dyrt, men LE är mycket prisvärt.

Och visst - som totalpaket sett är Photoshop CS bäst av alla. Men vad kostar det? 9 000 kr?

Gratis är gott

Jag tror säkert att Photoshop är bäst, och det finns säkert fotografer som behöver det bästa.

Själv använder jag RawShooter Essentials för råkonvertering. Det är gratis, och jag har ingen lust att betala en tusenlapp för RawShooter Premium som är bättre.

För bildeditering använder jag PhotoImpact från Ulead. Downloadversionen kostar trettio engelska pund på www.ulead.co.uk och duger gott åt mig. Att prova programmet en månad kostar ingenting alls.

Jag har ganska bra program, även om det finns bättre. Totalkostnad drygt fyrahundra spänn ger pengar över till annat...

...och till "moster Agda" som har en digitalkompakt men inget intresse av bildbehandling rekommenderar jag Photofiltre, www.photofiltre.com som visserligen inte är någon höjdare, men lika gratis som RawShooter Essentials och ganska lättanvänt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto