Annons

RAW-konverterare till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Rawshooter skrev:
Så är det, men... rätta mig om jag har fel men jag tror att brusreducering och många andra saker som inte kan påverkas direkt i Wiew NX läggs på i programmet ändå om dom var aktiverade i kameran vid fototillfället. Så har jag uppfattat det. Wiew NX klarar alla funktioner och inställningar som kameran har. Man kan bara inte ändra dom i efterhand. Man skulle kunna kalla Wiew NX som kamerans inbyggda NEF-konverterare, fast i datorn, och lite bättre och några funktioner till.
OK, bara att aktiver brusreducering i kameran så kommer det med i View NX. Då är det viktigt att ställa in kameran på ett bra sätt. Jag är ändå mest ute efter möjlighet att justera vitbalansen. Det mesta andra för mina behov, kan jag göra i PS.
 
Skulle givetvis ha skrivit detta men missade det. Jag använder nästan inte View NX alls utan kör LR till vardags. Capture NX är dock mitt val med svårare bilder. Vi (FS) har testat de bägge NX programmen tidigare med avseende på NR och de ger identiska resultat, givetvis under förutsättning att du inte ändrar på något värde i Capture NX utan kör med default.

I CNX kan du tweeka NR. Inte i samma mån som i tex Neat Image men det går. Nu anser jag att bägge NX programmen ger ett tillräckligt bra resultat med kameran inställd på NR normal så jag låter det oftast stanna där.....
 
paul innergård skrev:
OK, bara att aktiver brusreducering i kameran så kommer det med i View NX. Då är det viktigt att ställa in kameran på ett bra sätt. Jag är ändå mest ute efter möjlighet att justera vitbalansen. Det mesta andra för mina behov, kan jag göra i PS.

Det där med vitbalansen blev en trevlig överraskning i D300. Har alltid förr kört NEF i autowb och ställt vitbalansen sen i datorn. När jag bytte till D300 fick jag leva ganska länge utan en konverterare med smidigt verktyg för vitbalans (gamla datorn grejade inte NX) så jag valde att göra det manuellt i kameran. Det positiva var att D300:ans skärm är så bra att det går att ställa vitbalansen med den. Den stämmer så bra. Gräs, hud och torra tallbarr tycker jag är lättast att ställa på. Kör även med gråkort ibland men när jag nu lärt mig går det snabbare att bara kolla på bilden på skärmen och justera wb antingen mot a eller b. Har lärt mig spika färgerna ganska bra, ytterst sällan jag behöver korrigera i datorn. Att det går är som sagt bara bildskärmens förtjänst.
 
Jag undrar lite kring standardformatet DNG. Om jag gör om mina RAW-filer från D3 till DNG, kan jag då fortsätta arbeta med bilderna i DPP.
 
paul innergård skrev:
Jag undrar lite kring standardformatet DNG. Om jag gör om mina RAW-filer från D3 till DNG, kan jag då fortsätta arbeta med bilderna i DPP.
Så, du har alltså bytt tillbaka till Nikon? Jag är inte förvånad;-)
 
paul innergård skrev:
Nej det tror jag inte du är. Inte jag heller egentligen. Men hur var det med DNG och kompabiliteten med olika RAW-konverterare.
Om DPP stödjer DNG så borde det gå, men så logiskt är det ju tyvärr inte alltid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.