Annons

RAW frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvark

Ny medlem
Har provat lite och fota nu i RAW med min 10D, har lite frågor.

Fråga 1: Varför blir det 240 pixels/inch i RAW, men 300 i JPEG? Är inte det ganska negativt?

Fråga 2: När jag tar in bilderna i datorn får jag två filer, en ".CRW" och en ".THM" fil. Vad står THM för, är det den som håller reda på dom ursprungliga inställningarna från kameran?
 
Fråga 2:
*.THM är en tumnagel av den ursprungliga *.RAW filen och den filen kan läsas av t.ex. en webbläsare. :)
 
Svar Fråga 1.

Pixlar per tum är ontressant. Bilder har X*Y pixlar på sensorytan. Pixlar per längdenhet är intressant först vid utskrift och styrs då av aktuell utmatningenhets möjlighet att skriva tätt. Exempel fotolabb skriver med mellan 254 och 40 pixlar per tum. Vid 254 pixlar per tum räcker bilden till 30x20 cm utan att en enda pixel kastas eller läggs till.

Antar att något slags värde måste kodas in i filen för att fylla någon slags parameter som något slags standard säger att den ska ha. Senorn är väl 1 tum bred ungefär vilket borde ge ca 3000 pixlar per tum om man ska se till hur det avbildade har för täthet på sensorn.
 
Tack för svaren! Kan inte säga att jag är klokare anångende det där med fråga 1 dock.

Alltså ju högre ppi ju snyggare bilder är det väl? Om jag har en bild som är 4000x3000 och 5 ppi, lär jag väl inte kunna skriva ut särskilt stora bilder, utan att bilden förstoras, och tappar kvalitet?

Så då måste väl 300 ppi, vara bättre än 240? även fast man kanske klarar sig bra med 240.

Jag märkte dock att det är canons "file viewer" som har 240 som standard inställning, medans photoshop läser in bilderna i 300. Ökar jag ppi i photoshop förstoras pixlarna och jag tappar kvalitet, men om jag ökar ppi direkt från file viewer så kan jag sätta ppi på 4000 och importera bilden utan någon synlig ändring?

Lite förvirrad.. en utskrift i 300 ppi på en skrivare som skriver ut i 300 dpi blir väl bättre än om jag hade haft bilden i 100 ppi?
 
Bilden har t ex 3000 x 2000 pixlar på sensorn. De är dessa pixlar som registrerar bilden. Dessa pixlar är råmatrialet för att skapa en utskrift och har inte en susning om med vilken täthet som pixlarna ska skrivas ut.

Det som avgör vilken täthet på pixlarna som behövs är först vid utskrift. Om utskriftanorningen entast klar 1 pixel per milimeter kommer med utskriften at räcka till 3 x 2 m yta. Givetvis blir det kämpigt att titta på den på nära håll, men på några meters avstånd kommer bilden att vara mycket bra. Perfekt om det är stortavlar, där själva syftet är att informationen ska läsas på långt håll. Det är mindre bra att trycka en kartbild med denna låga upplösning, eftersom en karta innehåller detatljer och ofta studeras på mycket nära håll.

En annan faktor som avgör hur långt bilden räcker är själva trycktekniken. ÄR det en fotografisk priocess där varje pixel kan återges eller är det n tryckprocess, (tryckeri eller laserskrivare) där ett antal pixlar slås samman för att avgöra rastreringens utförande.

Ytterligare en faktorer som påverkar är betrakningsavståndet och ögats förmåga att se detaljer.

En bild som skrivs med 254 pixlar per tum fotografisk kommer att räcka till 30x20 cm med 6 Mpix kamera, utan att någon pixel tas bort eller behöver förstoras. Med högre täthet blir bilden mindre. Det finns dock inget som hindrar att en bild skrivs ut med högre täthet om den även skulle bli bra med den lägre tätheten, just därför att det går att lägga till pixlar, d v s förstora bilden så att utskriftsenhetens täthet och önskad storlek stämmer överens.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.