Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-format?

Produkter
(logga in för att koppla)

fight

Medlem
Vet inte om det är exakt rätt ställe att fråga detta men i vilket fall behöver jag hjälp :) Är inte så inne på det här, men fick tips att spara alla filer i RAW-format.. Jag hade inställningen RAW+jpeg, men under fotningen ändrade jag till bara RAW. Nu när jag ska lägga in bilderna på datorn förs alla bilder över, förutom de som är i bara RAW-format.. Varför, och hur gör jag för att kunna föra över de bilderna till datorn?

Hej
Antar du har en Canon
Då är det så illa att du måste gå via ett av programmen som finns på CD:n som kom med kameran för att fiska hem RAW filerna (cr2).

Du kan bara hämta JPG filer utan detta.

Så kolla på Zoombrowser eller DPP

Roine

Senast ändrad:
Jag tycker ändå den som gav dig rådet har helt rätt. När jag började fota digitalt vilket var i den digitala fotograferingens barndom för 10 år sedan så kostade minneskorten en förmögenhet.
Ett kort på 56 Mb kostade en 1500 kr.
Inte ens då fick man plats med så många bilder om man fotade RAW. Därför tog jag för det mesta JPEG och endast för vad jag bedömde som viktiga eller bra bilder tog jag RAW.
Jag ångrar detta bittert idag.
Med den programvara vi har idag kan jag plocka fram en kvalitet från Olympus gamla raw filer som jag inte kunde drömma om för 10 år sedan
Mina gamla JPEG är som de är och kan inte förbättras nämnvärt.
Att fota i Raw är således mycket mer framtidssäkrat.
När du själv och programvaran har utvecklats kan du gå tillbaka och plocka fram kvaliteter ur dina raw-negativ som inte är möjliga idag.
Så installera rätt programvara och spara dina raw bilder ordentligt. Det är värt mödan.

Senast ändrad:
roinek skrev:
Hej
Antar du har en Canon
Då är det så illa att du måste gå via ett av programmen som finns på CD:n som kom med kameran för att fiska hem RAW filerna (cr2).

Du kan bara hämta JPG filer utan detta.

Så kolla på Zoombrowser eller DPP

Roine

Jag har Canon och använder aldrig något av Canons egna program. Bilderna tar jag över med hjälp av en kortläsare och Lennart Janssons gratisprogram. Funkar finemang! Egentligen behövs ju inte LJ:s program heller utan Ctrl+C och Ctrl+V funkar också om minneskortet sitter i en kortläsare.

Installera EOS Utility som följde med kameran, hanterar bilder från kameran/kortet på att mycket bra sätt. Roterar dom med automatik, skapar kataloger på HD, osv.
//Janne

Jag kan bara hålla med Jan. Eos utility förenklar och gör mycket med automatik som man annars måste göra manuellt.
Tycker personligen det är enklare att koppla in usb-kabeln än att ta ut kortet och sätta i en läsare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar