Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW format

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Jag har provat att fotografera i RAW och jag fattar inte vad man ska göra efteråt. För det första så kan jag inte öppna dem i ps och det ska tydligen gå att göra det.
Sedan förstår jag inte om en RAW är bättre än JPEG? Är ju absolut inte duktig på att ställa in kameran utan fotar med känsla och rattar lite här och trycker lite där på kameran och lyckas till slut.
Ska jag skippa RAW? Gillar ju trots allt att pyssla med ps.
Om bilden redan blivit bra i RAW måste jag ändå ändra den?
Många frågor, hoppas någon vänlig själ har tid att skriva en uppsats ;-)
Kanske det finns någon bra bok att lära sig om RAW.
Mvh Lena

Tänkte först skriva en lång artikel om RAW, men ajg orkade inte utan hänvisar iställt till forumets enorma resurs.

Sök i forumet och dukommer finna hundratals svar på dina samtliga frågor.

RAW

Tack för era svar. Jag ska söka och hoppas finna :) Det är ju en hel djungel detta med foto, jobbigt för en annan som är otålig och vill veta och kunna allt på en gång.
Mvh Lena

Jag kan bara kort säga så här,

Är du ett kontrollfreak som enbart nöjder dig med det bästa så är RAW det enda alternativet. Du har full kontroll över hela bildskapandet, från det att du sätter på dig skorna och går ut till det att bilden är färdigfixad i datorn.

Mycket enkelt kan man likna Jpeg och RAW med Polaroid kamera och vanlig kamera.

En polaroid kamea ger dig en färdig bildsom är framkallad, trevligt om du behöver en bild fort och om du nöjer dig medresultatet.

Men en vanlig kamera kan du påverka hur bilden skall framkallas i mörkrummet och hur länge bilden skall ligga i vätskorna, ju längre ju mörkare bild. Eller om du vill framkalla vissa delar lite mer än andra. Du har alltså kontroll på hela kedjan.

RAW filen är kameans negativ och RAW hanteraren är mörkrummet, här framkallar du din bild och kan göra ändringar utan att påverka bildkvaliten. Du kan ändra exponeringen, vitbalansen, kontrasten, färger osv osv osv osv, vissa saker som ökad exponerig ger brus, men i regel behöver man inte öka exponeringen så mycket.

Du har program

Du har förmodligen ett bra program där du kan öppna, ställa in o justera samt konvertera dina raw-bilder till TIF- eller jpg-format. DPP följer med Canons kameror och är ett bra program där du kan ställa in allt i från vitbalans till att justera exponering i efterhand.

Program

Jag har Photoshop CS2 och försöker få dit någon sorts uppdatering eller plugin.
När jag laddar in bilder från kameran hamnar de i ett program som heter ZoomBrowser och där kan man redigera bilden och då blir det en TIFF bild. Jag låter väl helt som en gröngöling ;-) Jäsiken, alltså jag försöker fatta allt men det är inte så lätt när man aldrig gjort något sånt här...
När bilden då blivit TIFF så kan jag öppna den i ps men då är den ju redan redigerad så att säga. Men eftersom ps är så bra så vore det väl bäst att redigera bilden där istället för något som följer med kameran...eller.
Hoppas ni har överseende med mina luddiga försök till förklaring.
Mvh Lena

En RAW fil kan bara öppnas med en RAW konverterare. Du ahr flera olika men Photoshops ega Camera RAW skulle jag rekomendera. Photoshop CS har inbyggt stöd för RAW filer via sitt program Camea RAW. Problemet är att eftersom tillverkarna av kameror hela tiden spottar ut nya kameror med olika RAW format så kan ju Ett Photoshop man skaffat sig inte alls hänga med utvecklingen. Därför kan man gratis tanka hem en plugin fil till Photoshops Camera RAW. Denna plugin har instruktioner för hur din kameras RAW fil skall tolkas.

Eftersom du har CS2 så är detta inget problem. Du går in på denna sida:

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows

Tankar hem senaste camera raw filen, 3.6 heter den tror jag. Läs nog var du skall stoppa in den filen, alltså i vilket bibiliotek osv. starta sedan om Photoshop eller starta photoshop, klart, nu kan du dubbeklicka på en raw fil och den öppnas i Photoshops RAW hanterare automatiskt!, klickasedan på "done" inne i programmet när du är klar och den skickas automatiskt in till photoshops CS utan att behöva sparas, nu kan du fortsätta med dina vanliga manipulationer!

Problem

Jag är väl trög eller något.
Har laddat hem filen Camera Raw.8bi men hur gör jag nu. Jag försöker förstå deras förklaring men det fungerar inte ändå. Har du/någon ett tips?
Mvh Lena

Här ligger tydligen min fil,

C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formas

Nu vet jag ju inte exakt om det ser ut så på din dator, "program" mappen kanske heter "hillbillie" eller vad som... men prova att stoppa filen på samma ställe som jag och starta sedan photoshop

Bigger problems

Har gjort precis som du nu. Men det funkar ändå inte att öppna bilder. Jag går på open och söker upp den bild jag vill öppna men nix, den säger att det är "not right kind of document".
Det är ju från ZoomBrowser jag tar bilderna och såg nu att de heter typ IMG___2467.CR2
Och jag vet inte vad det där CR2 är för något. Kanske de ska heta .RAW
Är det mitt problem nu, att de heter CR2 ?
Mvh Lena

Tack Kalle

Nu äntligen fungerar det :)
Jag laddade hem det som Martin sa och det du skrev om och sedan vet jag inte riktigt vad som jag klickade på och gjorde men nu fungerar det ialla fall.
Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid och hjälpt mig. Jag är sååååå tacksam.
Fotosidan är guld och du är dagens hjälte.
Får väl skaffa peruk nu när jag under kvällen slitit av mig håret ;-)
Mvh Lena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar