Annons

RAW-format

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har en D70s och där finns möjlighet till RAW-format. För mig är det en helt ny värld och jag har aldrig jobbat med RAW. Finns det någon anledning för mig med Element 4.0 och vanlig fritidsanvändare att använda RAW-format? Som det är nu har jag den bästa kvalitetsinställningen på kameran. Vad kan jag göra för att förbättra bilden med RAW-formatsinställning? Jag är inte duktig på Elements heller. Kan använda den men inte alla funktioner.
 
Tommy Törnquist skrev:
Finns det någon anledning för mig med Element 4.0 och vanlig fritidsanvändare att använda RAW-format?

Denna fråga du ställer kan bara du själv svara på. Normalt stiger hungern under resans gång och förr eller senare kommer du själv att prova på raw format. Därefter vet du själv svaret på din fråga. Lycka till.
 
Bildkvaliteten i slutändan blir densamma i RAW och jpeg finaste läget.

Det finns några stora fördelar med RAW:
Man behöver inte ställa in kontrast, det justerar man vid konverteringen "framkallningen" av bilderna.
Likadant med vitbalans, för att få rätt färgbalans i bilden.
Man utnyttjar sensorns hela omfång, om bilden är korrekt exponderad så får man bästa möjliga utteckning både i mörka och ljusa partier.

Det finns andra fördelar ocskå som inställningar för skärpa, brus och andra finesser. Om man har ställt dessa parametrar fel i jpeg-läge så kan det vara omöjligt eller svårt att korrigera det i efterhand.

Det är svårt att rekommendra någon hur de ska börja. Kameran är ett fantastiskt verktyg och kan leverera utsökta bilder i jpeg.
Bildinnehåll, komposition och syfte med bilden går alltid före tekniken. Förmodligen är det mest lärorika att börja med jpeg och studera bildlära. Men om man har intresset och energin så går det givetvis att börja med RAW direkt från början.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.