Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-Filer Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

sandefjord

Medlem
Hej,

Det är så att jag har bytt ifrån Olympus till Canon (40D) Kameran är inställd på raw + jpg.

Men när jag flyttar över bilderna till datorn så får jag bara två kopior av samma bild i jpg :S

Någon hygglig själ som kan hjälpa mig?

mvh

Tillägg: Alltså, bilderna ligger i mappen men är lika stora, raw-filerna borde ju givetvis vara större. men det är precis som att kameran bara knäpper jpg :S

Kan dessvärre spöka ibland. Laddar du över filerna från kameran kan det vara bra att ha den senaste versionen av Canon utilities. Tar du ut kortet och använder en kortläsare bör du inte ha några problem att hitta både *.jpg och *.cr2.

Om det inte framgick så är det alltså Windows som är förvirrat. Men EOS Utilities förstår vilka filer du har i kameran. Det är därför det fungerar bättre.
För övrigt är inställningen i de flesta fall meningslös. Om du ändå tar RAW kan du lika gärna, och bättre, konvertera till jpeg i datorn.

Okej, får se om jag kan tanka det och testa.

Upptäckte nu att jag fick fram raw-filerna om jag bara tog raw på inställningen.

Om det inte framgick så är det alltså Windows som är förvirrat. Men EOS Utilities förstår vilka filer du har i kameran. Det är därför det fungerar bättre.
För övrigt är inställningen i de flesta fall meningslös. Om du ändå tar RAW kan du lika gärna, och bättre, konvertera till jpeg i datorn.

Menar du att jag bara skall ta raw? Vet inte varför jag tänkt den tanken innan, är ju rätt listigt, har av en vana alltid tagit raw+jpg- Men bara använt raw-filerna likt förbannat.

Tack

Menar du att jag bara skall ta raw? Vet inte varför jag tänkt den tanken innan, är ju rätt listigt, har av en vana alltid tagit raw+jpg- Men bara använt raw-filerna likt förbannat.
Tack

RAW+JPG slöar bara ner kameran, mer data att skyffla till minneskortet. 40D är förvisso snabb, men om du bara fotar RAW får du fler bilder innan buffert full.

Vet inte vilken RAW-konverterare du kör men min uppfattning är att senaste versionerna av både EOS Utility (v2.9) och Digital Photo Professional (v3.9.2) är mycket bra. Installera båda och uppdatera, likväl som senaste firmware i kameran om du inte redan har gjort det.

Har en 40D också och i början gjorde jag som du att jag fotade i både RAW + jpg, men kom sen på att canom digital photo professional (visserligen inte är så vidare avancerad som bildredigeringsprogram) men funkar alldeles utmärkt för att förhandsgranska alla RAW-filer med och sen ta bort alla de man inte vill ha. Konvertering till jpg sköter jag sedan i Photoshop.
Att fota i RAW + jpg tar bara onödigt med plats på minneskortet.

okej tack för era svar.

Men tror ni att det är någo fel på huset, jag menar om jag bara fotar raw så dyker filerna upp som vanligt. Men ställer jag in på raw+jpg så får jag bara dubbletter av jpg :S

Men som ni har skrivit, det är ju kanske onödigt , men undrar väl mest då om kameran är paj.

Har firmware 1.0.5 Finns det en senare?

En möjlig liten fördel med att även ha med jpg är att man då kan få en fingervisning hur kameran har tänkt sig t.ex färgerna i bilden.

1.1.1 är det senaste och använd en kortläsare i stället.

/Stefan-H

En möjlig liten fördel med att även ha med jpg är att man då kan få en fingervisning hur kameran har tänkt sig t.ex färgerna i bilden.

1.1.1 är det senaste och använd en kortläsare i stället.

/Stefan-H

Det får du i displayen ändå, eftersom det är inte RAW du ser i displayen utan en jpg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar