ANNONS
Annons

Raw för klen dator

Produkter
(logga in för att koppla)

uttu

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag sitter med en samsung NC10, med 1 gig ram, vilket kan uppgraderas till två, och en klen 1.6 gig processor.

Jag ska ut och resa en längre period och kommer inte ha tillgång till en kraftfull dator men vill fortfarande fota i Raw.

Någon som vet en enkel, okay rawkonverterare som inte kräver så mycket juice?
Jag har photoshop CS2, men då det skulle vara .nef verkade det inte funka till det...

/Otto

You're (pretty much) screwed.

Ett längre svar, att konvertera råfiler oavsett om du använder Lightroom, Darktable, ACR, Phase One, DxO kommer att ta ohyggligt lång tid.

På min HP 2140 (samma processor som du, 2GB RAM) så tar det åtskilliga minuter per bild att konvertera.

ACR i CS2 klarar .NEF. Men det klarar inte nyare Nikonkameror, och det enda du kan göra då är att ladda ner Adobe DNG-converter och omvandla till DNG.

Alright.

Jag misstänkte att det var så.

Jag testar med DNGkonverteringslösningen. Att det tar minuter per bild är egentligen okay, då kan jag göra något annat så länge, det jobbiga för mig är om det är sanslöst segt att mixtra med.

Tack för svar.
^^

Har du ingen tidigare version av LR, typ 1,x eller 2, dessa saknar iofs den del funktioner jämfört med LR3 men det kunde vi ju leva med när de kom ut!!

De borde ta mindre kraft av burken.

Jag har Elements 5 i en gammal Compaq Evo laptop med en 900MHz processor och 1 Gb ram och ACR tar bara några sekunder på sej att öppna en 12 Mb RAW-fil (ORF och PEF) så de kan redigeras. Det kan sedan bli någon eller några sekunders eftersläpning i vissa moment. Datorn fyller ju nätt och jämt kraven som Adobe har för installation av Elements 5 och starten av just Elements tar rätt lång tid. Men jag använder inte sorteraren utan sorterar mina bilder på annat sätt.
Men det är en rätt välskött dator, visserligen med många program installerade, men där bara de allra nödvändigaste programmen tillåts starta automatiskt .

DNG har jag provat vid några tillfällen på enstaka bilder från nyare kameror och det kan ta några sekunder per bild.

Om du bara vill sortera bilder och kanske fixa till lite bilder för att lägga upp på någon resedagbok kan du klara dej med gratisprogrammet FastStone. Programmet är ju ingen raw-framkallare men öppnar .nef utan vidare för granskning om de inte är alltför felexponerade och bilder kan roteras, beskäras, skalas om och fixas till lite samt skärpas och sparas som jpg för att läggas upp på en rwesedagbok. Prova får du se om det duger för ditt ändamål.

Jag gör så med min Asus eee PC när jag reser. Den har ung samma prestanda som laptopen som jag skriver om ovan.

Behöver du verkligen konvertera råbilder under resan, eller är du i huvudsak ute efter att sortera bilderna?

Om det är det sistnämnda finns det flera bildbläddringsprogram som struntar i rådatat och istället visar den inbäddade jpeg-bilden, det ger möjlighet till snabb gallring/sortering även på en klen burk (att visa jpeg-bilden kräver avsevärt mindre resurser än att konvertera rådatat). Jag använder själv Irfanview för detta ändamål, snabbt och gratis: http://www.irfanview.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar