Annons

RAW eller jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej

Har precis blivit ägare av en istds. Slog på stort och skaffade ett 1GB minne till den.

Min undran är nu, skall fota i RAW eller JPG största upplösningen?

Vad vinner respektive förlorar jag ?

GertLind skrev:
Min undran är nu, skall fota i RAW eller JPG största upplösningen?

Vad vinner respektive förlorar jag ?
Det du vinner med RAW är att filen är helt okomprimerad. Du har mycket mer information att jobba med. Du kan i efterhand ändra vitbalans, du har större möjligheter att fixa exponeringen.
Det du ska tänka på är att du måste använda medföljande programvara för att öppna RAW-filer från din *ist. Där kan du göra det viktigaste med bilden och sedan spara den i TIFF och jobba vidare i Photoshop om du vill.

Tänk också på att RAW tar mer plats på minneskortet och kameran blir något långsammare att jobba med.

Har kört ett tag nu och bestämt att det är RAW som gäller.

Klart bättre dynamik och skärpa. Enkelt att fixa med vitbalansen också.

RAW e rått!

Hej!
Jag gillar att plåta i RAW och om jag har tid att sitta och efterbehandla så är det RAW som gäller. Tyvärr så räcker inte alltid minnet till om man är ute på en längre resa, och då får det bli JPEG.

Beror ju mycket på vad du tänker använda bilderna till.

Själv använder jag endast JPG-högsta upplösningen, har jag iofs mindre minne än du, men tycker kvaliteten blir klart godkänd och enligt vad jag lst skall det heller inte vara några problem att förstora upp det 50x70(har inte själv provat)

Dessutom blir det rätt mycket mindre tid vid datorn om man tar många bilder

// Anders

Den stora fördelen med RAW är inte, som jag ser det, att man kan fixa mer med bilden i efterhand. Jag vill fixa min bild i kameran. Den stora fördelen jag ser är tonomfånget som är större.

Bäst av allt är RAW + jpeg. Då har man både "kopia" och "negativ" på en gång.

Om man inte har den möjligheten till RAW + Jpeg så finns vad jag har sett batchkonverteringar av RAW till Jpeg för de flesta RAW-format.

Med andra ord finns det oftast ingen orsak att inte köra RAW bortsett från diskutrymmet, eller...

Benzky skrev:
Med andra ord finns det oftast ingen orsak att inte köra RAW bortsett från diskutrymmet, eller...
En annan orsak än minnesutrymmet är att kameran blir långt mycket slöare om du plåtar i RAW, buffertern blir avsevärt mindre och det tar betydligt längre tid att skriva till minneskortet.

Blir kameran slöare även innan bufferten är full? Har inte testat själv med min 7D. Vet heller inte hur Gerts istds beter sig eller hur stor buffert den har.

Som jag skrev i mitt första inlägg så blir kameran slöare, ja.

sagan skrev:
Nej, det blir den inte, men bufferten blir full tidigare.
Dynax 7D upplevde jag som ganska slö när den läste ned på kortet; det gick långsamt att vandra i menyerna och bläddra bland bilderna när kameran skriver. Det upplevde jag även på JPEG när bufferten var full.

Varje gång som jag kör jpg så ångrar jag mig efteråt. RAW är det enda sättet att få ut maximalt ur sin kamera, och varför skulle man inte vilja ha så bra kvalitet som möjligt.

Förutom vitbalans och större omfång så ger raw också fantastiska möjligheter lösa svåra ljusproblem. Du kan göra flera råkonverteringar av samma bild men med olika inställningar och sedan enkelt sammanfoga de olika bilderna så att du t ex tar himlen från den bild som du gjort mörkare och lägger ovanpå en annan bild där marken gjorts ljusare.

Ett annat exempel är den här bilden där jag har satt ihop två bilder från samma fil där den ena är korrigerad efter ljuset i lokalen och den andra efter blixtlljuset.

Med Raw kan man också pressa så att man kan fotografera i svagt ljus efter högre iso-tal än kameran annars medger.

Själv har jag börjat använda RAW mer och mer. Ett dilemma dock. Jag har också börjat använda det svart/vita läget i kameran med dess grön och rödfilter funktioner. Tycker det fungerar riktigt bra faktiskt. Dock vet jag inget program ännu som kan plocka ur exakt samma resultat ur RAW-filen med högre dynamik, och i photoshop är det ett sabla pillande med channelmixer för att få till det.

Magnus, vet du om DPP stödjer 20Ds svart/vita läge mot RAW-filer. Jag måste erkänna att jag inte ens har installerat DPP ännu.

Damocles skrev:
Magnus, vet du om DPP stödjer 20Ds svart/vita läge mot RAW-filer. Jag måste erkänna att jag inte ens har installerat DPP ännu.

Den versionen av DPP somlevererades med min kamera stöder inte detta, men eftersom det borde gå så kanske den nya versionen funkar. Jag har inte testat just detta i den nya versionen.

Annars är DPP super. Man kollar inte igenom bilder lika snabbt som i c1 men å andra sidan så kan man kolla skärpan i 100% och dessutom smidigt hantera jpg och konvertera dessa till tif. Snabbjobbat är ordet

RAW, för alla fördelar som givits ovan + att om någon snor din bild kan du bevisa med hjälp av RAW-filen att den är din (man kan göra JPG från RAW men inte tvärtom).

jkene skrev:
RAW, för alla fördelar som givits ovan + att om någon snor din bild kan du bevisa med hjälp av RAW-filen att den är din (man kan göra JPG från RAW men inte tvärtom).

Det är klart man kan göra RAW av en JPG, men självklart bara med JPG kvaliteten som fanns där. Har inte sett några program som gör det, men om det inte finns så är det inte svårt att skapa. Tvivlar på att filformatet har någon juridisk betydelse. Men jag förstår tänket. Jag brukar dock tänka upplösning snarare än format. Om jag har en högupplöst bild i RAW eller JPG, så släpper jag ju sälan ut den i full upplösning, utan skalar ner innan jag skickar ut den. Troligen inte juridiskt hållbart det heller om vi nu skall tala om bevis eftersom man kan förstora bilder med fraktala rutiner. Det går säkert att se skillnaden om man blandar in bildexperter, men så komplicerade rättighetsdispyter hoppas jag slippa :)

Jag har valt att plåta i JPG av slöhet. Jag har inte tiden eller lusten just nu att sitta och efterehandla alla bilder. När jag kommer in i nästa fotomani så kan jag tänka mig att det kan bli RAW ett tag. Men då måste man vara ännu mer disciplinerad och kasta alla bilder som inte blev perfekta, annars skapar man sig ett enormt lagringsproblem.

froderberg skrev:Förutom vitbalans och större omfång så ger raw också fantastiska möjligheter lösa svåra ljusproblem. Du kan göra flera råkonverteringar av samma bild men med olika inställningar och sedan enkelt sammanfoga de olika bilderna så att du t ex tar himlen från den bild som du gjort mörkare och lägger ovanpå en annan bild där marken gjorts ljusare.

Ett annat exempel är den här bilden där jag har satt ihop två bilder från samma fil där den ena är korrigerad efter ljuset i lokalen och den andra efter blixtlljuset.[/B]
Går det inte att göra samma sak med en JPG-fil?

matnyttige skrev:
Går det inte att göra samma sak med en JPG-fil?

Du kan alltid sätta ihop två jpg-bilder. Men du har inte alls samma möjlighet att ställa in vitbaalansen olika och göra lika stora skillnader i ljuhet eftersom dynamiken är lägre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar