johankarlson
Aktiv medlem
Måste fråga hur ni fotar då det lätt blir väldigt många bilder när man fotar sport, Enkelheten jpeg eller möjligheternas raw?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aj fan, då har jag ju dumfotat hela livet !!!!.ett under alltså att bilderna blir så bra så dom duger både till vägg och försäljning ??????
Har aldrig insett nyttan med raw !
/G
Måste fråga hur ni fotar då det lätt blir väldigt många bilder när man fotar sport, Enkelheten jpeg eller möjligheternas raw?
När man kör raw+jpeg mättas minnesbufferten än fortare, vilket är en nackdel vid sportfotografering där man kanske vill göra serietagningar på 10-20 bilder i stöten.
Funderade på om jag skulle reagera på uttrycket dumfoto. Jag anser att jpg-bilder i många fall blir bra till mycket bra. Detta beror, naturligtvis på kvalité på kamera och inte minst på den som håller i densamma.JPEG eller RAW.. det beror helt på vad motivet är och vad bilderna ska användas till. Dumfoton duger jpeg fint till, seriösare grejor så är det raw som gäller.
/ Magnus
Funderade på om jag skulle reagera på uttrycket dumfoto. Jag anser att jpg-bilder i många fall blir bra till mycket bra. Detta beror, naturligtvis på kvalité på kamera och inte minst på den som håller i densamma.JPEG eller RAW.. det beror helt på vad motivet är och vad bilderna ska användas till. Dumfoton duger jpeg fint till, seriösare grejor så är det raw som gäller.
/ Magnus