Annons

RAW-bilder från Canon 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Har fått ett problem som jag behover hjälp med.
Har köpt en ny Canon 5D Mark III. Har två datorer - en Powermac G5 med OS 10.5.8 och en Macmini med OS 10.6.8
På G5:an har jag bl a Lightroom 2,7 och psh CS4. På Macmini (Intel) har jag LR 4,1 och psh CS6
Har kopierat in bilderna från 5DMK3 till båda datorerna.
På Macmini har jag inga problem alls att ta in bilderna i LR4.1 eller psh CS6
På PM G5 kopieras bilderna/filerna in som dom ska, men jag kan inte ta in dom till LR 2,7 eller öppna dom i psh CS4.
Dom går inte att konvertera med Adobe DNG converter. Dom går inte att visa i Bridge.

Har provat att kopiera in bilderna från minneskortet flera gånger,
Har inga problem med bilder från min andra kamera Canon 1D Mark III.
Är det någon som kan förklara varför det är på detta viset?
Kan det vara så att bilder från Canon 5D3 inte går att visa på en PM G5 med med OS 10.5.8?
Möjlihet finns att uppgradera 5:an men bara til OS 10.6 eller 10.7 (Inte till 10.8 eller 10.9 (Mavericks)
 
Det är Lightroom och Photoshop som är för gamla. När jag skaffade 5dm3 fick jag byta från lr3 till lr4. Det är väl detta som är det värsta med att använda RAW, att om det lanseras ny programvara innan ny kamera lanseras så stöds den inte av den gamla programvaran.
Tur då att lightroom inte är så dyr, värre då med CS.
 
Men det borde väl gå att konvertera filerna med Adoe DNG-comverter - vilket det inte gör?

Tillägg. Fick ju med LR 5 vid köpet av 5D3 men det kräver minst OS 10.7 på Maminidatorn där jag har 10.6.8.
Mavericks - OS 10.9 -ska gå att installera på denna men med risk att den blir slö.
 
Är det en äldre version av DNG-converter är problemet det samma, programmet saknar stöd för nyare kameror.
Är programmet däremot från 2013 eller nyare borde det ha stöd för 5dm3 och då är problemet något annat.
 
Ni kan har rätt här - att DNG-converter behöver uppdateras.
Har dock hittat en lösning som fungerar.
Comverterade rawfilerna medd DNG-converter på macminin.
Flyttade sen över dom till G5:an.
Nu går det bra att importera filerna till LR2.7
Är väl en sk "workaround" som man säger
 
Nåväl det finns de som har noterat problemet - att du inte gjort det innebär inte per definition att problemet inte existerar.

Återigen - det är ett ickeproblem för TS och andra som använder Mavericks.

Skulle han känna att det inte är något för honom är det bara att ticka ur checkboxen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.