ANNONS
Annons

Canon 5D Mark III Funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror nog på den som filmar - du kan ju testa själv ;)

Det är tanken, men det vore roligt att få veta lite hur dom gör som har fått lite vana att filma med Canon Eos 5d Mark III. T,ex vad som kan vara bra att tänka på när man filmar för att resultatet ska bli bra, hur det fungerar med olika objektiv, i ljus och mörker m,m. Och kanske få se lite filmer från olika tillfällen.

Om man ska åstadkomma bra filmer med en sådan kamera krävs det planering i klass med vad yrkesfolket sysslar med. Stativ, ljus, vinklar, ljudinspelning, regi - allt sånt som man nästan aldrig förknippar med hobbyfilmande i familjesammanhang, exempelvis.

Det tekniska är inte det stora hindret, det är själva filmproduktionen som är det. men det tekniska fungerar så att det lämpar sig bättre för noggrannt planerade funktioner än för spontanfilmande.

Om man ska åstadkomma bra filmer med en sådan kamera krävs det planering i klass med vad yrkesfolket sysslar med. Stativ, ljus, vinklar, ljudinspelning, regi - allt sånt som man nästan aldrig förknippar med hobbyfilmande i familjesammanhang, exempelvis.

Det tekniska är inte det stora hindret, det är själva filmproduktionen som är det. men det tekniska fungerar så att det lämpar sig bättre för noggrannt planerade funktioner än för spontanfilmande.
Det spelar ingen roll vilken kamera du har, det gäller alltid.

Hej! Har köpt en Canon Eos 5D Mark III. Och jag vill lära mej hur den fungerar. Kan börja med autofokusen.

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?

Sen tycker jag det är bra om man hör ett pip-ljud som en bekräftelse på att skärpan är inställd. Hur gör man för att det ska höras ett pip-ljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på?

När jag läser din fråga och sedan dina ytterligare inlägg i tråden vill jag rekommendera dig att gå en foto- och filmutbildning av något slag. Där får du lära dig de tekniska grunderna och även hur du tillämpar dem praktiskt. Du har köpt en väldigt bra kamera men den är extremt överdimensionerad för dig om du inte först gett dig chansen att förstå hur bilder och film blir till. Detta är givetvis skrivet i all välmening och som ett gott råd eftersom jag vet att det är omöjligt att lära sig använda avancerad teknisk utrustning om man inte vet de grundläggande principerna.

När jag läser din fråga och sedan dina ytterligare inlägg i tråden vill jag rekommendera dig att gå en foto- och filmutbildning av något slag. Där får du lära dig de tekniska grunderna och även hur du tillämpar dem praktiskt. Du har köpt en väldigt bra kamera men den är extremt överdimensionerad för dig om du inte först gett dig chansen att förstå hur bilder och film blir till. Detta är givetvis skrivet i all välmening och som ett gott råd eftersom jag vet att det är omöjligt att lära sig använda avancerad teknisk utrustning om man inte vet de grundläggande principerna.

Jag känner inget behov av att gå på en foto och filmutbildning för att lära mig de grundläggande sakerna om fotografering och filmning. Men om du stör dig på att folk på ett fotoforum ställer frågor om avancerade kameror de nyligen köpt till andra som har erfarenhet av att använda och fotografera med samma kameror, då tycker jag du bör tänka om.

Och om du skrev det i välmening eller ej vet du nog bara själv, men jag skulle inte skriva så till någon som ställer hyggliga frågor om en avancerad systemkamera, om jag hade önskat mig ett snällt bemötande från den som frågade.

Det är nog just det att du inte känner behov av någon utbildning som är problemet. Allt vad du skriver pekar nämligen på att det vore en bra idé. Forum fungerar bra för att diskutera detaljer. Att lära sig grundläggande saker den vägen är svårare. En direkt kontakt med någon kunnig person är mycket effektivare då.

Det är nog just det att du inte känner behov av någon utbildning som är problemet. Allt vad du skriver pekar nämligen på att det vore en bra idé. Forum fungerar bra för att diskutera detaljer. Att lära sig grundläggande saker den vägen är svårare. En direkt kontakt med någon kunnig person är mycket effektivare då.

Det pekar på att du har en del att lära dig om vett och etikett. Nu ber jag dig att sluta upp med att mästra.

Jag känner inget behov av att gå på en foto och filmutbildning för att lära mig de grundläggande sakerna om fotografering och filmning.

Du får ursäkta, men på dina frågor låter det som om det är just det behovet du känner. Fast du vill göra det genom fråga-svar här på FS. Vilket inte är någon speciellt effektiv metod.

Du får ursäkta, men på dina frågor låter det som om det är just det behovet du känner. Fast du vill göra det genom fråga-svar här på FS. Vilket inte är någon speciellt effektiv metod.

Så du menar då att alla som har köpt en ny avancerad kamera och ställer frågor om hur den är att fotografera och filma med m,m, på ett fotoforum då är man med automatik i behov av att gå på en foto och fotoutbildning för att lära sig de grundläggande kunskaperna om fotografering och filmning?

Folk här är inte elaka eller mästrande

Så du menar då att alla som har köpt en ny avancerad kamera och ställer frågor om hur den är att fotografera och filma med m,m, på ett fotoforum då är man med automatik i behov av att gå på en foto och fotoutbildning för att lära sig de grundläggande kunskaperna om fotografering och filmning?

Klart man kan ställa frågor om sin kamera här. Men grundläggande fotokunskap är ju lämpligt om man köper en sån kamera du har gjort t ex sådana saker som skärpedjup.

Vill man inte gå en kurs IRL finns massor med kurser på nätet (både bättre och sämre).
Det kan var en investering väl värd pengarna och kan ses som en del i hela fotoinvesteringen dvs Kamera+ objektiv + blixt + dator + skrivare och andra tillbehör.
Utbildning är aldrig fel och få genvägar finns.

Första och bästa investeringen är dock att plöja igenom Manualen även om den är tjock. :)

Om du tror att någon försöker mästra dig när du får seriösa svar på dina frågor, då är det inte bara fotoutbildning du behöver.

En allmänt hållen fråga om hur en kamera är att filma med kan du aldrig få ett vettigt svar på i ett forum. "Bra" eller "sådär" eller nåt är ju ungefär vad man kan få reda på, och det visste man förhoppningsvis redan innan kameran inköptes. Ska man komma in på detaljer i skriftlig form blir det en hel bok. Den får inte plats här.

Däremot kan ju en detaljfråga som "Jag ska filma nåt och dessutom kommer en annan kamera av typ X att användas. Efteråt ska filmerna redigeras ihop till en och samma. Hur är det bäst att ställa in kamerorna för att det ska gå bra att slå ihop filmerna till en? Hur gör jag med ljudet? Måste jag ha en extern ljudinspelare för att det ska bli bra?" exempelvis. En sån någorlunda preciserad fråga kan ju gå att svara på i ett forum.

Nej, inte alla, men kanske de som ställer frågor av typen "...vad som kan vara bra att tänka på när man filmar för att resultatet ska bli bra, hur det fungerar med olika objektiv, i ljus och mörker m,m. Och kanske få se lite filmer från olika tillfällen."

Jag kanske får komma med lite tips!

Manualen i all ära, den är bra som uppslagsbok, men köp en bok som denna, så får du lite mer kött på benen och rekommendationer när det gäller kamerans inställningar.

http://www.adlibris.com/se/bok/davi...uide-to-digital-slr-photography-9781285084534

För övrigt så är det en god ide att gå en kurs som lär ut hur förhållandet mellan, Slutartid, Bländare och ISO påverkar resultatet.

Någon nämnde tidigare att använda manuella inställningar, det tycker jag är ett bra tips, kan ta lite tid att sätta sig in i det, men när du gjort det så kommer du att ha mycket större glädje av den fina kamera som du har köpt.

Lycka till!

Klart man kan ställa frågor om sin kamera här. Men grundläggande fotokunskap är ju lämpligt om man köper en sån kamera du har gjort t ex sådana saker som skärpedjup.

Första och bästa investeringen är dock att plöja igenom Manualen även om den är tjock. :)

Ja, det kan man ju göra, men hur lätt är det att förstå allt som står i instruktionsböcker, och hur många tror du läser allt som står där, Och förstår man inte allt då är man nog i sällskap med många andra som inte heller gör det. Och jag tycker det kan vara mycket roligare att prata om hur saker fungerar med människor än att sitta och försöka ta reda på det i en instrutionsbok.

Och ställer man frågor här så tycker jag man bör se det som något bra och inte sitta och leta fel i vad de som frågar skriver och klanka ner på dem för det.

Egentligen tycker jag det hade varit roligt att ha en kamera som man ställer in själv så man själv får ta reda på vilken bländare och slutartid man ska använda vid olika tillfällen, för man har ju lärt sig att automatiken i kameror gör inte alltid rätt.

..........

Egentligen tycker jag det hade varit roligt att ha en kamera som man ställer in själv så man själv får ta reda på vilken bländare och slutartid man ska använda vid olika tillfällen, för man har ju lärt sig att automatiken i kameror gör inte alltid rätt.

Det är vä justl den egenskapen (att kunna ställa in själv) som kanske är den största styrkan med din Canon 5D Mlll.

Lycka till med din nya kamera.

Jag gör så här Anders.
Ca en gg i månaden skickar No Film School ut ett mail med 20 länkar, ser ut ungefär som längre ner. Jag vet inte hur man får in dem som länkar.
Vilka länkar du läser o hur mycket tid du har är upp till dig. Men det är bara o signa så får du dem också.

Jag har några råd.
Använd alltid stativ.
zooma aldrig.(klipp bort den skiten)
Fläng inte runt med panoreringar.
Filma med slutartiden satt till dubbla fps.
Filma aldrig mindre än 10 sekunder.
Skaffa ett bra redigeringsprogram.
Ljud är viktigare än bild.
Ha kul
Posta resultatet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2087249#post2087249

1.Want Your iPhone Videos to Look Like VHS? There's an App for That
2.How to Make Your Own Director's Viewfinder on the Cheap
3.Inspirational Advice from 'Breaking Bad' Creator Vince Gilligan: 'Gird Your Loins for Failure.'
4.How Reaction Shots Can Take Your Visual Storytelling to the Next Level
5.7 Free LUTs Based on Iconic Movies, Plus How to Customize Them for Your Needs
6.Here Are 129 Reminders of How Beautifully Powerful Cinematography Can Be
7.Live & Die By Your Images: Bradford Young on What It Means to Be a Cinematographer
8.Blackmagic URSA 1080p Viewfinder Starts Shipping, DaVinci Resolve 12 Beta 3 is Out
9.Video: How Can You Tell if You Have What It Takes to Be a Filmmaker?
10.From Scriptment to Screen: How Hannah Fidell Helmed the Stunning '6 Years'
11.The Stylistic Elements of Film Noir, Explained In One Handy Infographic
12.A Crash Course in Lighting Diffusion with Director of Photography Don McVey
13.Shot on 6K RED DRAGON Camera: Astronauts Eat Food Grown in Space for the First Time
14.Veydra Mini Prime Cinema Lenses Will Soon Be Compatible with C Mount & Sony E Mount
15.If You Want to Become a Better Filmmaker, Study Bad Movies
16.4K Panasonic DVX200 Will Cost $4,200 & Ship in October
17.The Versatile Scorpion Light Arrives in the US: Get 2 Free Lights When You Buy a Set of 4
18.Win Some Rad Prizes in the The Foundry's NUKE Non-Commercial VFX Competition
19.Blackmagic Drops Price on 4K and HD Studio Cameras
20.Highly Suspect's Incredible 4-Minute Music Video Was Shot in One Take. Under Water
21.'Madventure Time' is the Perfect Mashup of 'Adventure Time' & 'Mad Max'
22.Here Are Some Helpful Tutorials to Get You Started Editing & Grading in DaVinci Resolve 12

Hope to see you on the site!
—Ryan Koo and the No Film School team
No Film School
PO Box 4668 #39920
New York, NY 10163-4668
Add us to your address book
unsubscribe from this list update subscription preferences

Hej! Har köpt en Canon Eos 5D Mark III. Och jag vill lära mej hur den fungerar. Kan börja med autofokusen.

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?

Sen tycker jag det är bra om man hör ett pip-ljud som en bekräftelse på att skärpan är inställd. Hur gör man för att det ska höras ett pip-ljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på?

Hej där,

Jag måste hålla med någon tidigare här att du gör lättast i att lära dig att använda det manuella läget, då det egentligen inte är så svårt. Jag började med manuellt läge för knappt två månader sedan, då jag själv köpte en proffskamera (Nikon D4) för några veckor sedan, och har redan lärt mig de mesta grunderna. Det är egentligen bara roligt och en av dina största fördelar när du är ute i fält och ska fota att känna dig trygg med exponeringsfunktionerna.

Med det sagt kan du ställa in kameran på läge P och därtill även lägga till auto-ISO om du vill styra så lite som möjligt. För att åstadkomma skärpan både i förgrund och bakgrund som du talar om måste du ha ett litet bländartal (liten bländaröppning) men gärna också ett kort objektiv, vidvinkel. Objektivets längd påverkar ju skärpedjupet. Likaså hur nära du står det du ska fotografera.

Hoppas det löser sig
Vh Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar