Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark III Funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus, ngn Canon har jag inte utan jag menar efterskärpningen i Premiere Pro.

OK, där är det bara att lägga på ett skärpelager(sharpen) och dra upp reglaget till 25-45, beroende på videomaterialet. Vissa föredrar oskarp mask(unsharp mask) som ger lite mer kontroll, prova 90-110 om du använder den. Dessa hitttar du under Effects.
 
Har provfilmat lite med 5d Mark III nu. Så här blev det. Har jag gjort något fel när jag gjort filmen? Filmade utan stativ. Objektiv: Canon zoom EF 24-105 1:4 L IS USM.


https://www.youtube.com/watch?v=ChchTHXjHFM

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Fina färger kombinerat med bra komposition och känsla. Gillar stilen med naturellt ljus och handhållen kamera. Ger en fin känsla av närvaro och verklighetskänsla. Lite Dogma 95-realism över det hela.

Det ända som du missar lite för att räknas in 100% som en riktig Dogma-filmare är löfte nr 9 att filmformatet måste vara Academy 35 mm. Men eftersom du har en fullformatskamera så ligger du ju väldigt nära 35 mm, fast i digital version. Så där passar faktiskt kameran perfekt in i din cinetomografiska stil och genre.

Bra köp och resultat helt enkelt. Hoppas nu bara att du kan fortsätta på den inslagna vägen.

Gott jobbat! :)
 
Här har jag laddat upp samma film i HD-kvalité, men jag tycker ändå inte det ser bättre ut på YouTube.



https://www.youtube.com/watch?v=jnCxgNVaWMg

Nej lite bättre men filmning kräver kunskap och träning och flera har ju tidigare i tråden skrivit om efterskärpning av video etc.
Att hålla kameran still och ställa in focus är ett bra första steg för att det ska bli bättre tror jag.
Resten kan övriga videoexperter som tidigare skrivit här bättre.
Och du får lära dig...
 
Du vill ju inte gå några kurser eller läsa bocker, så jag vet inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa dig. Jag rekommenderar kurser och böcker ....

Det där har du fått om bakfoten.Jag är intresserad av att både läsa fotoböcker och fototidningar m,m och kanske även gå på foto/filmkurs, men det avgör jag själv om jag vill göra det...

Har faktiskt gått en fotokurs, men det var inte lätt att lära sig något på den kursen, där var ca 7-8 som gick på kursen och en lärare. Det gav inte mig mycket.
 
Naturligtvis avgör du det själv, men du har förkastat alla råd tidigare. Gör som du vill.

Filmen du lagt upp tycker jag är skakig, har dåligt ljud och störande zoomning. Det är förstås bra om du är nöjd med den, men om du vill göra något andra vill se skulle jag rekommendera att faktiskt lystna och ta till sig, och inte se det som mästrande.
 
Finns det några bra redigeringsprogram som är bra till film och lätta att förstå? Har själv bara Movie Maker.

Sen har jag inte något mål att bli någon proffsfilmare, men det vore i alla fall roligt att kunna ta någorlunda bra amatörfilmer.
 
Naturligtvis avgör du det själv, men du har förkastat alla råd tidigare. Gör som du vill.

Filmen du lagt upp tycker jag är skakig, har dåligt ljud och störande zoomning. Det är förstås bra om du är nöjd med den, men om du vill göra något andra vill se skulle jag rekommendera att faktiskt lystna och ta till sig, och inte se det som mästrande.

Du verkar ha bestämt dig för att komma på kant med mig. Jag försöker att inte förkasta något bra råd. Men ställer man hyggliga frågor och den eller de som svarar letar efter fel i det man frågar om och kritiserar en rakt upp i ansiktet för det, och nästan kommenderar en om att man ska gå på kurs för att dom anser att man kan så lite, då tycker jag inte dom ska förvänta sig att få beröm för sina svar, eller att man ens ska tacka dom för det.

Men jag har fått bra svar här också så jag drar absolut inte alla över samma kam.

Sen är det faktiskt så att jag kan nog mer om fotografering än de flesta som fotograferar. Jag köpte min första analoga systemkamera redan på 70-talet. Däremot dröjde det till 2008 tror jag det var innan jag köpte min första digitala systemkamera.

Så att gå en fotokurs för att lära mig det mest grundläggande om fotografering tror jag inte jag behöver.

Men däremot är alla som kan och vill ge svar på frågor jag ställt och kanske ställer välkomna att göra det om dom håller en god ton.
 
Som man frågar får man svar

Är ett känt ordspråk...

och vissa frågor är så basala att en snabb koll i Manualen alternativt en Googling hade givit svaren.

Jag är inne på AFE:s och många andras spår här. Kunskap via böcker eller kurs (IRL eller på nätet) är bästa sättet.

Men när man läser din fråga om skärpedjup som startar tråden:

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?


Då motsäger det verkligen ditt senaste påstående om att du kan mer än de flesta...

"Sen är det faktiskt så att jag kan nog mer om fotografering än de flesta som fotograferar. "

Sorry det är inte vi som förespråkar kurser för ökad kunskap som sätter en ev dålig stämning i tråden.
 
Är ett känt ordspråk...

och vissa frågor är så basala att en snabb koll i Manualen alternativt en Googling hade givit svaren.

Jag är inne på AFE:s och många andras spår här. Kunskap via böcker eller kurs (IRL eller på nätet) är bästa sättet.

Men när man läser din fråga om skärpedjup som startar tråden:

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?


Då motsäger det verkligen ditt senaste påstående om att du kan mer än de flesta...

"Sen är det faktiskt så att jag kan nog mer om fotografering än de flesta som fotograferar. "

Sorry det är inte vi som förespråkar kurser för ökad kunskap som sätter en ev dålig stämning i tråden.

Sen har jag också hört sägas att ingen fråga är för dum. Men vissa här och inte minst du verkar ju anse att de frågorna jag ställt här är urdumma och att en sådan person har man rättighet att behandla som skit.
 
Här har jag laddat upp samma film i HD-kvalité, men jag tycker ändå inte det ser bättre ut på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=jnCxgNVaWMg
I post 39 skrev jag ngra råd. I Klippet har du missat de 3 första.
Tyvärr ingen film jag skulle ägna tid åt att titta på.
Exponeringen är satt automatiskt. Det får sin sämsta effekt när du zoomar ut från fiskarna och allt är överexponerat. Hade du klippt bort zoomningarna istället så hade det inte blivit lika tydligt.
Skärpan är ok.
Ljudet hmmm lite för mycket brus men har man inga verktyg för att fixa det så är det inget att göra ngt åt.

Nej det finns inga bra filmredigeringsverktyg som är enkla. Fördelen är att det alltid finns ngt nytt att lära :) Alla har en tröskel man måste över.
Sök lite så hittar du ett antal trådar som pekar på alternativen av redigeringsprogram.
 
I post 39 skrev jag ngra råd. I Klippet har du missat de 3 första.
Tyvärr ingen film jag skulle ägna tid åt att titta på.
Exponeringen är satt automatiskt. Det får sin sämsta effekt när du zoomar ut från fiskarna och allt är överexponerat. Hade du klippt bort zoomningarna istället så hade det inte blivit lika tydligt.
Skärpan är ok.
Ljudet hmmm lite för mycket brus men har man inga verktyg för att fixa det så är det inget att göra ngt åt.

Nej det finns inga bra filmredigeringsverktyg som är enkla. Fördelen är att det alltid finns ngt nytt att lära :) Alla har en tröskel man måste över.
Sök lite så hittar du ett antal trådar som pekar på alternativen av redigeringsprogram.

Han har lämnat fotosidan, men han kanske är inne och läser alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.