Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-behandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Graze

Aktiv medlem
Jag har tagit några bilder i Raw format med min canonkamera men kan inte öppna dem i mitt Photoshop-program. Är det fler som har samma problem?

Har du en nyare kamera, tex Canon 350D, så måste du har Photoshop CS2 för att hantera Raw-format ifrån den kameran.
Har du en äldre kamera så skall det gå i CS, men ev. kanske du behöver hämta hem Raw-plugin som finns på Adobes hemsida.

Med din kamera skall du ha fått ett program som kan läsa och konvertera från raw-filer.

Till Photoshop finns det en plugin att hämta gratis från Adobe. Den kräver dock de senaste versionerna av PS nämligen CS och den senaste kräver CS 2.

Det finns gratisprogram på nätet som kan göra raw-konverteringen år dej. Sök lite här bland forum så får du mycket info.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar