Annons

RAW 6 mp lr 10 mp JPEG ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Vilket är att föredra om man inte ska göra större utskrifter än tex A2?

Har k10d så jag kan ju köra 10 mp i RAW också men jag är nyfiken... Oftast skriver jag inte ut större än A4 eller A3 iaf men...

Ibland behöver man ju beskära lite osv...

Jag tror själv utan att veta att 6 mp RAW är bättre fast jag gissar bara :)

10Mp är naturligtvis bättre än 6Mp, detaljer och nyanser kan bli bättre.
Eller menar du 10Mp Jpeg mot 6Mp RAW?

Är det "seriösa" bilder för större utskrifter är det väl alltid RAW som gäller, eftersom det är lite mer förlåtande om du vill justera exponeringen, CA, m m än jpg är. Oavsett om du kör 6 el 10 MPixel.

Har du en K10 fottar du väl givetvis alltid på högsta upplösning??? Det gör jag med min iallafall...

Bofoto2 skrev:
10Mp är naturligtvis bättre än 6Mp, detaljer och nyanser kan bli bättre.
Eller menar du 10Mp Jpeg mot 6Mp RAW?

Japp jag menar 10 mp jpeg vs 6 mp raw.

Istället för att köpa ett till minneskort på 4 gb ( har 2 st 2 gb redan) så tänkte jag att köra på 6 mp raw istället för 10 mp jpeg när man fotar lite allmänt bara, typ vid picknick, fest lr sånt. Sådant som ändå aldrig kommer att bli speciellt förstorat.

Fotar jag för egen del så kör jag nästan alltid på 10 raw. Undrar bara om det blir bättre eller sämre rent tekniskt med 10 mp jpeg vs 6 mp raw.

Jag tror så här. Får du till din 10mp jpeg så slår den alla dagar en 6 mp raw. Problemet uppstår när du inte fick till din 10mp jpeg. Då finns det mycket goda chanser att din 6 mp raw generar ett bättre slutresultat...

Varför krångla till det? Minne är billigt idag...

När det gäller RAW är valet lätt. Det går bara att ta 10MP i RAW. Det är bara i JPEG-läge du kan välja.

//Lars

Visst kan du välja 6mp men det påverkar bara jpeg. Om du tittar i menyn ser du att det står "JPEG Antal Pix". Annars har du en annan K10D än jag har (FW 1.30). Rätta mig om jag har fel.

//Lars

jag valde först i menyn 6 mp sedan längre ner raw.

men jag ska kolla när jag kommer hem.

varför skulle det inte gå att väja 6 mp, eller 2, i raw? funkar det i jpeg så borde det ju gå i raw också.

RAW är ju pixlarna som dom kommer ut från sensorn (i det närmaste i alla fall). Eftersom sensorn är på 10mp så får man om man skall plocka ut 6 mp ta en liten ruta i mitten. Det skulle ju gå rent teoretiskt men det är nog inte så många som är intresserade av det. Annars måste man interpolera ner bilden till 6 mp men då är det ju inte rawdatat längre (det är ju det man gör med jpeg).

//Lars

ja det kanske stämmer med att man inte kan välja 6 mp i raw. fast jag tycker inte att det var tydligt i menyn och kommer inte ihåg om det står nått i manualen. men skit samma ändå, jag undrade bara :)

ha det bra i finvädret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar