Annons

rasad hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

porsche

Aktiv medlem
Jaha då la min externa maxtor av.
Alla filer med namn är borta, filer döpta till datum typ 050606 finns dock kvar.
Så nu försöker jag rädda det som räddas kan.
Så cirka 1500 bilder tagna under det sista året har försvunnit.
Jag har tagit backup på vissa filer men som sagt mycket är borta.
Jag har mig själv att skylla så något medlidande är jag inte ute efter.
Vad jag dock vill uppmana till är: TA BACKUP PÅ ALLT så slipper ni mitt öde.
Och till sist ett Gott Nytt År till er alla.
 
porsche skrev:
Jaha då la min externa maxtor av.
Alla filer med namn är borta, filer döpta till datum typ 050606 finns dock kvar.
Så nu försöker jag rädda det som räddas kan.
Så cirka 1500 bilder tagna under det sista året har försvunnit.
Jag har tagit backup på vissa filer men som sagt mycket är borta.
Jag har mig själv att skylla så något medlidande är jag inte ute efter.
Vad jag dock vill uppmana till är: TA BACKUP PÅ ALLT så slipper ni mitt öde.
Och till sist ett Gott Nytt År till er alla.

Finns företag som kan hjälpa dig Dyrt men kanske värt det om det är viktiga bilder.
 
Ja se till att ta backup ofta!!!
Hjälpte precis min bror som haft klåfingriga ungar. Dom hade raderat alla bilder han hade i datorn (ca:2000) och tror du att han hade en enda backup? Nej!!! Som tur är så finns det fina program för att återta raderade filer...
 
Våran Data krachades för ett par år sen, vi tog kontakt med en dataaffär som vidarebefodrade oss till ett företag i Norge,(kommer ej ihåg vilket) som kunte få tillbaka allt från datan. Skulle kosta oss 10.000 kr...
vem hade råd med det,
Tycker att man borde få fram detta i Sverige.
Och till ett lägre pris.
Nu kör jag backup ofta......
Carina
 
hakan_dahlberg skrev:
IBAS (www.ibas.se) debiterar mellan 20-30000:- förutom "undersökningskostnaden", vilket blir väldigt dyrt. Fast är det viktiga bilder / dokument m.m. kan det ju vara värt priset.

Jeg har brukt Ibas et par ganger (via min tidligere jobb), og det er helt feil å si at det koster 20000-30000. Avhengig av hva vi har måttet få gjort har det kostet oss mellom 8000 og 12000 (norske kr. dog) og det er "mengdeavhengig". Altså betaler man hvis jeg ikke husker helt feil "pr MB". Fremdeles dyrt, men det er jo uansett en vurderingssak.
 
Jag provade ett program som heter FileScavenger på min ena hårddisk som pajade för nån månad sen. Den är partitionerad och formaterad efter det, samt så sakteliga påfylld igen. Trots det så lyckades programmet återskapa en stor del av disken. Om jag kört programmet direkt efter så är jag övertygad om att jag fått tillbaka alltihop.
 
Kyrre skrev:
Jeg har brukt Ibas et par ganger (via min tidligere jobb), og det er helt feil å si at det koster 20000-30000.

Ja visseligen kanske det är fel pris, men med tanke på att det kostade min vän 20000:- för att återskapa ca 800 word dokument (av ibas) så lät det som ett rimligt pris för 1500 bilder... Dyrt ja, men som sagt ibland kan det ju vara värt det.
 
En av mina servrar på jobbet står just nu och kör FileScavenger. Verkar kunna fixa en heldel men inte 100%. Kan varmt rekommendera att köra det eller GetDataBack, men ha disken avstängd så mycket du kan. All verksamhet i datorn kan ha negativ effekt på resultatet.

Lycka till, jag vet hur trist det är!
 
Det finns något företag i Nacka som också ska vara bra på att återskapa filer på crashade hårddiskar. Kommer dock inte ihåg vad dom heter för tillfället. Dom gör tydligen samma sak som det norska företaget. Återkommer när jag kollat upp......

//Jan
 
Angående din rasade disk så kan jag bara beklade det inträffade , Alltid tråkigt när hårdvara går sönder men just hårddiskar är nog värst, .

Hur som hellst , jag har två progra, jag & vänner använt när nått har hänt. Dessa ligger på min ftp. du kan hämta dom där om du önskar.

försökte maila uppgifter för login etc men fungerade inte, du kan väll höra av dig till mig om du vill ha programmen..
 
Som jag skrivit tidigare, om du har möjlighet så gör en kopia av hårddisken och jobba på den.

Använd dock inte Ghost eller andra "intelligenta" Windowsprogram som bara kopierar block som den tror innehåller filer utan någonting som kopierar rubbet. På så sätt så har du alltid kvar originalet om du skulle göra något riktigt tokigt.

Själv skulle jag använda någon Linuxversion som man kan boota från CD för att med dd skapa en diskavbildning till en fil som jag sedan kan montera som en disk eller skriva den till en ny hårddisk.
 
Senast ändrad:
Ska ta hjälp av en god vän som har erfarenhet av detta och som erbjöd sig hjälpa till.
Känner att jag inte riktigt vågar eller har kompetensen för att försöka rädda disken.
Men alla tips o råd är mottagna med tacksamhet och kan säkert vara till hjälp.
Trevligt att alla nyårsafton till trots tar sig tid med min stackars hårddisk.

Jag återkommer med utgången i denna tråd.

Gott nytt till er alla.
 
Har lyckats rädda 99% av bilderna.
Där lärde jag mig en läxa.
I forsättningen blir det dubbla hårddiskar + backup på skiva.
Tack till alla och speciellt Håkan, min kompis hade programmet du tipsa om och det löste mitt problem.
 
Det gläder mig att du lyckades rädda bilderna. :)
Förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa andra som också har drabbats av raserade diskar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.