Annons

Konstigheter i samband med lagring på ext hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan det vara lite irriterande, men förklaringen tror jag dock är rätt simpel :) Datorn har helt enkelt lite svårt att avgöra vilka processer som användaren anser "viktiga" (d.v.s om de är igång ska datorn inte slå på skärmsläckare, viloläge, e.t.c), och vilka som är oviktiga. Vilka program ska inaktivera skärmsläckare/viloläge, och vilka ska inte göra det?

Jag har dock med två av mina datorer varit med om att viloläge har återaktiverats automatiskt, trots att jag manuellt har ställt in att datorn aldrig ska gå i viloläge. Skulle gissa att den inställningen följde med någon av alla automatiska uppdateringar.

Angående prestanda eller snabb borttagning: Jag vet inte hur stor prestandaskillnaden är, men jag gissar att den inte är så enormt stor. Jag har dock aldrig gjort några empiriska tester, men jag har inte upplevt någon avgörande skillnad mellan diskar inställda olika. Fördelen med att optimera för snabb borttagning även med ständigt inkopplade diskar är väl att man minimerar risken för dataförlust vid strömavbrott. Men jag kan tyvärr inte ge något definitivt svar på vilket som är bäst i det fallet.

Ja, jag fortsätter att ha mina diskar optimerade för snabb borttagning. Det passar mig bra, men jag ska bli duktigare att igen använda mig av säker borttagning i alla fall. Det skadar nog inte :)

Tack alla för tips, råd och hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.