Annons

9000 kr för att få fram filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Regel nr 1 vid data recovery; Vet du inte vad du gör så gör det inte. Rör inte grejorna överhuvudtaget förrän du, eller någon annan, vet exakt hur problemet ska angripas.
 
Köpte en ny extern hårddisk (seagate) för att använda min tidigare som backup. Jag har dock inte fört över filer från de senaste året på min backup och i veckan la min nya hårddisk av.

Jag har sökt hjälp på alla håll och kanter. Vågar itne lägga den i händerna på vem som eftersom filerna i sig är väldigt värdefulla för mig. För att få fram bilderna har jag varit i kontakt med ett företag som heter reconsult. Dom kommer efter dom tagit fram filerna ta ut en summa på 6 - 9000 kr för besväret.

Hårdisken i sig har jag varit extremt rädd med och förstår inte hur det kunde bli så illa. Så nu undrar jag, har någon vart med om något liknande och hittat en billigare utväg? 9 000 kr är inte bara att plocka ut från kontot för min del.

Ångest!

Hej!

Jag råkade ut för samma sak i vintras och skickade min disk till Ahlbergdata i Stockholm. Det tar 800 :- för felsökning och därefter beror det på. Tyvärr gick inte min disk att fixa. De flesta diskar krypterar datat och får man fel på chippet (som i mitt fall) är krypteringsnyckeln borta. Disken är OK, men datan är värdelös. Ahlberg ansträngde sig verkligen men ville inte ha betalt eftersom de inte hittat nån lösning.
Schyst tycker jag! Min disk ligger och väntar på ett mirakel.
Hoppas det går bättre för dig! MEN efter ett tag svider det faktiskt inte så mycket om det är till nån tröst.

Mvh
Peter
 
Hej!

Jag råkade ut för samma sak i vintras och skickade min disk till Ahlbergdata i Stockholm. Det tar 800 :- för felsökning och därefter beror det på. Tyvärr gick inte min disk att fixa. De flesta diskar krypterar datat och får man fel på chippet (som i mitt fall) är krypteringsnyckeln borta. Disken är OK, men datan är värdelös. Ahlberg ansträngde sig verkligen men ville inte ha betalt eftersom de inte hittat nån lösning.
Schyst tycker jag! Min disk ligger och väntar på ett mirakel.
Hoppas det går bättre för dig! MEN efter ett tag svider det faktiskt inte så mycket om det är till nån tröst.

Mvh
Peter

Recovery.se är lösningen på ditt problem, kan inte dom lösa det så kan nog ingen ;-)
 
Hej jag har varit med om exakt samma sak, den gick inte att starta
Blå lampa blinka hysteriskt,
I mitt fall räckte det att öppna lådan koppla loss disken
Plugga i den i min stationära dator, vid uppstart av datorn efter det
Hitta windows disken all data var intakt, jag kopierade över allt till min andra backup disk.

Det var fel på min kabinett den skickade ingen ström till disken
Men disken funkar sedan dess utmärkt i datorn.

Men se till o ha datorn avstäng o sladden utdragen om du skall testa.
Jag hade provat det först av allt

/ Lasse
 
Jag har genom tiderna räddat många hårddiskar. Om hårddisken har fungerat och inte fungerar nu samt inte råkat ut för en hård stöt så är det inget fel på läs/skriv-huvudet(tänk skivspelares tonhuvud). Då är det ganska harmlöst att göra olika typer av försök att läsa ut data från den. Dessa försök innefattar att ta ut hårddisken ur sitt kabinett och ansluta den direkt till en dator. På detta sätt kan man åtgärda fel där filkatalogen skrivits sönder (MBR / GUID Table). Filerna kan då återskapas med korrupta filnamn men intakt innehåll.
Filer kan även räddas meh hjälp av innehållsanalys (var en fil börjar och slutar baserat på kända formats innre strukturer som jpg tiff doc m.fl.)

Om styrelektroniken i hårddisken är trasig är det ofta överhettning vilket ägaren ofta kan kännas vid (har haft den i slutet utrymme) alt. om det är en hemmabyggd dator eller laptop. Då är det strömförsörjning till motorn som sitter i en liten krets på hårddisken som behöver bytas.

Om det inte går att rädda på annat sätt behöver skivorna inne i hårddisken tas ut ur hårddisken och sättas in i en likadan annan hårddisk (Detta är mycket riskfyllt och kräver stor skicklighet och vana och KOMMER ATT MISSLYCKAS om man gör det själv utan erfarenhet. även en kunnig tekniker som gör detta utanför labmiljö löper stor risk att misslyckas.)

Att skicka disken till ett lab är dyrt men lyckas i regel.

Om den som du säger inte spinner upp skulle jag försöka ta ut den ur chassit och koppla in den direkt i en pc eller annat externt kabinett för att se om den startar. Och i så fall ta ut all info och sedan slänga disken.

Om den låter illa när den startar, koppla ur den snabbt som f-n (har aldrig hänt mig när diskar tas ur sitt kabinett och inte fungerat... diskar som har fel på huvudet falerar i regel medans de kör och detta hör man - eller så har den slagit i backen)

Om den inte låter illa men inte hittas går det i regel att rädda information enl ovan med olika mjukvaror.

Om du finns i stockholm nån gång kan jag titta på den annars rekommenderar jag att ta kontakt med ett lab.
 
Hej jag har varit med om exakt samma sak, den gick inte att starta
Blå lampa blinka hysteriskt,
I mitt fall räckte det att öppna lådan koppla loss disken
Plugga i den i min stationära dator, vid uppstart av datorn efter det
Hitta windows disken all data var intakt, jag kopierade över allt till min andra backup disk.

Det var fel på min kabinett den skickade ingen ström till disken
Men disken funkar sedan dess utmärkt i datorn.

Men se till o ha datorn avstäng o sladden utdragen om du skall testa.
Jag hade provat det först av allt

/ Lasse

Exakt min erfarenhet. Går det att montera direkt i en dator provar man det först. Billigt och enkelt.
 
Jag håller med Leaflet kl 15.01

Regel nr 1 vid data recovery; Vet du inte vad du gör så gör det inte. Rör inte grejorna överhuvudtaget förrän du, eller någon annan, vet exakt hur problemet ska angripas.

Dessutom har Bx3mE kl 17.03 rätt i att det kan vara relativt enkelt fel men om man inte vet vad man gör så gäller "Vet du inte vad du gör så gör det inte" Det kan lätt bli en dyrköpt erfarenhet annars.

Jag har jobbat i flera år med bland annat recovery och kan också göra en första analys kostnadsfritt.
 
Jag håller med Leaflet kl 15.01

Regel nr 1 vid data recovery; Vet du inte vad du gör så gör det inte. Rör inte grejorna överhuvudtaget förrän du, eller någon annan, vet exakt hur problemet ska angripas.

Dessutom har Bx3mE kl 17.03 rätt i att det kan vara relativt enkelt fel men om man inte vet vad man gör så gäller "Vet du inte vad du gör så gör det inte" Det kan lätt bli en dyrköpt erfarenhet annars.

Jag har jobbat i flera år med bland annat recovery och kan också göra en första analys kostnadsfritt.

Joo, så är det. Skittråkigt när man tappar bort data och alla här på tråden vill väl ge råd och dåd i all välmening. Tyvärr är det precis som du säger, dvs inte så mycket utrymme för misstag när det gäller just dessa problem. Jag jobbar dagligen med återskapning av data och där är det både livrem, hängslen, kardborre och säkerhetsnålar som gäller.
 
eftersom det är en extern hårddisk kan det ju mycket väl vara så att det är elektroniken i den externa lådan som lagt av. Så kanske man kan ta ut disken och koppla in på vanligt sätt i datorn eller med hjälp av en annan usb-adapter

Exakt så gjorde jag.
Köpte en disk som jag blev rekommenderad av handlaren att köpa. Den skulle vara väldigt bra.
Förde över 1.5 terrabyte och skulle installera om min dator och få den helt ren. Bara det att den externa la av samtidigt som jag installerade om datorn vilket resulterade att 1.5tb bilder var borta.
Nu var det så turligt att det gick att bara plocka ur disken ur chassit och plugga in den i datorn så kunde jag rädda rubbet gratis.
Disken går inte sönder bara för att man tar ur den ur chassit så det känns riskfritt.
Är den fortfarande död så blir det till att lämna den till någon expert.
Även där vet jag att folk har köpt en likadan disk och flyttat över elektroniken och på så sätt räddat datan själva. Finns säkert stora risker med det antar jag.
 
Seagate problemdrabbade?

Jag hade en Seagate Barracuda inne hos Ahlbergs Data för fix. Den hade något firmware problem som tydligen var känt. Disken snurrade och var mekaniskt OK men kunde inte hittas.

Har även dålig erfarenhet av en extern Seagate GoFlex 2TB USB 3. Disken i sig är väl OK men dockningsstationen har varit glapp och usel redan från början så den ligger numera på hyllan.

Hur är det egentligen med kvalitén?
 
Jag har (tack och lov) bara behövt använda den här typen av tjänst en gång. Det var 1997 och en server som dog och det visade sig att backupen till DAT inte fungerat (vilket den sällan gjorde). Den gången anlitade vi IBAS och det fungerade utmärkt (och kostade MYCKET mer än det verkar göra nu).
 
Prova hårddisken hos en bekant

Hej Emelie,
Det här kanske låter dumt men prova hårddisken hos en bekant eller koppla in den i en annan dator.
Jag hade ett problem med en Seagate för ett par år sedan. Det var i samband att jag kopplade in en andra externt hårddisk. Fick samma problem du beskriver. Lampan lyser hysteriskt med den hittades inte av operativsystem.
Lösningen i mitt fall kom av en slump. Jag tog hårddisken till en bekant och kopplade den in och det fungerade direkt! Väl hemma så fungerade den bara om den andra hårddisken var in kopplad.
Jag fick aldrig en förklaring till orsaken men utgå ifrån att det var en mjukvara fel. Hårddisken fungerar än!

Hoppas du hittar en lösning.
 
Hej Emelie,
Det här kanske låter dumt men prova hårddisken hos en bekant eller koppla in den i en annan dator.
Jag hade ett problem med en Seagate för ett par år sedan. Det var i samband att jag kopplade in en andra externt hårddisk. Fick samma problem du beskriver. Lampan lyser hysteriskt med den hittades inte av operativsystem.
Lösningen i mitt fall kom av en slump. Jag tog hårddisken till en bekant och kopplade den in och det fungerade direkt! Väl hemma så fungerade den bara om den andra hårddisken var in kopplad.
Jag fick aldrig en förklaring till orsaken men utgå ifrån att det var en mjukvara fel. Hårddisken fungerar än!

Hoppas du hittar en lösning.

Detta är ett bra förslag, vissa USB-portar vill inte lämna ifrån sig lika mycket ström som andra.

/Karl
 
Låter som elektroniken i kabinettet som tidigare skrivits. Hjälpte en arbetskamrat för några veckor sedan och han hade också en blå lampa som blinkade feinestiskt på si. Jag bytte lådan(kabinettet) och sedan funkade det perfekt igen. Kostnatd= dryga hundringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.